Serwisy B2B w Chinach – przewodnik

ChinskiRaport.pl
Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm
rozwiń więcej
Serwisy B2B w Chinach – przewodnik
Prowadzenie interesów z chińskimi firmami za pośrednictwem Internetu może wydawać się wielką szansą. W normalnym wypadku e-biznes jest bezpieczny, opłacalny i łatwy: możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Po więc trudzić się, gdy zamawiamy proste, masowo produkowane towary? Oczywiście istnieje pewne ryzyko, ale ktoś mógłby powiedzieć, że jeśli nasz potencjalny kontrahent posiada certyfikat „Golden Supplier”, to co może pójść nie tak? Cóż, wiele rzeczy: to nie takie proste, jak zakup książki na Amazon.com.

W naszym poradniku Przedstawiamy odpowiedzi na kilka najczęściej zadawanych pytań odnośnie chińskich serwisów B2B. Według naszego doświadczenia osoby, które po raz pierwszy korzystają z chińskich źródeł zaopatrzenia, popełniają często te same błędy, które są wynikiem złego rozeznania w sytuacji: są naiwne i traktują wszystkie informacje podane na stronie dosłownie.

Autopromocja

1. Czym jest serwis B2B? Jakie są największe serwisy B2B w Chinach?

B2B oznacza „business to business”. Jest to system sprzedaży towarów pomiędzy firmami, która odbywa się za pośrednictwem Internetu. Firma, która prowadzi taki serwis, zarabia na pobieraniu składek członkowskich oraz innych, dodatkowych opłatach (na które warto zwrócić uwagę). I oczywiście może obciążyć kosztami każdą zrealizowaną transakcję, według własnych zasad.

W Chinach istnieje kilka serwisów B2B, najbardziej znanym jest Alibaba. Swoje usługi oferuje także Makepolo, China Sourcing, Made-in-China, oraz, bardziej wiarygodny, Global Sources. Każdy z nich działa na podobnej zasadzie: sprzedawca tworzy profil swojej firmy, wystawia produkty na sprzedaż i czeka na potencjalnych kupców. Serwisy mogą oferować także dodatkowe usługi: centrum wiadomości, komunikator, a także pewnego rodzaju usługi weryfikujące dostawcę.

2.  Jakiego rodzaju firmy są obecne na chińskich serwisach B2B?

Ktoś kiedyś powiedział, że „70% tych firm to oszuści”. To stwierdzenie jest mocno przesadzone, ale musimy być świadomi, iż wiele z tych firm może działać nieuczciwie, w końcu założenie konta na platformie B2B nie stanowi żadnego problemu.

Po pierwsze, powinniśmy pamiętać, że wiele z tych firm to pośrednicy, nie producenci, którzy kupują produkty w fabrykach i następnie sprzedają je zagranicznym klientom, oczywiście naliczając przy tym marżę. Tym samym cena towaru u pośrednika jest wyższa niż u producenta. Jeśli nasze zamówienie nie jest duże, a wybrane towary są zróżnicowane i pochodzą od jednego dostawcy, korzystanie z usług dystrybutora nie stanowi problemu.

Po drugie, wiele firm podszywa się pod prawdziwe, zarejestrowane przedsiębiorstwa: skopiowanie zdjęć wszystkich produktów danej firmy i umieszczenie ich na własnej stronie jest bardzo proste (dlatego powinniśmy sprawdzać, czy fotografie posiadają znak wodny). W momencie, gdy na koncie przedsiębiorstwa zostaje zarejestrowana nasza przedpłata, firma znika całkowicie, wraz z naszymi pieniędzmi.

3. Co oznacza certyfikat „Golden Supplier”? Czy posiadająca go firma jest godna zaufania?

„Golden Supplier” w Alibabie jest płatnym członkostwem klasy Premium, oferowanym dostawcom przez portal. Istnieje także na innych platformach B2B, np. Makepolo (pod nazwą „Diamond Member”). Istotną informacją jest to, że za posiadanie takiego certyfikatu sprzedawca płaci ogromną sumę, oraz jak już pisaliśmy, że jest to jeden ze sposobów w jaki zarabiają serwisy B2B. „Golden Supplier” posiada dodatkowe funkcje na swoim profilu, a jego produkty są pozycjonowane jako pierwsze w wyszukiwarce danego serwisu: nie oznacza to jednak, że dany dostawca jest wiarygodny! Status „Golden Supplier” informuje nas tylko o jednej rzeczy – że daną firmę było stać na opłacenie składki członkowskiej (która kosztuje 3 000 USD rocznie na portalu Alibaba).

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

4. Ile firm jest obecnych na platformach B2B? Czy będę w stanie znaleźć odpowiedniego kontrahenta?

Serwis Alibaba szczyci się, że obsługuje „miliony kupujących i sprzedających”. Makepolo ma 12000 aktywnych, komercyjnych użytkowników. Pomimo tego, musimy pamiętać, że wiele chińskich firm nie używa Internetu jako głównego narzędzia  komunikacji – tradycyjnie w Chinach kontakty biznesowe nawiązywane i utrzymywane są osobiście i/lub przez telefon bądź komunikatory. Strony internetowe chińskich firm często są niezaktualizowane, technicznie przestarzałe i trudne w obsłudze. Co więcej, oszuści mogą skorzystać z okazji i przygotować idealną stronę internetową, która zwabi zagranicznych klientów do współpracy.

Z drugiej strony ograniczona obecność w Internecie, lub jej całkowity brak, również są pewnego rodzaju ostrzeżeniem. Firma, która nie posiada własnej strony internetowej, może równie dobrze sprzedawać swoje towary tylko na rynku wewnętrznym (brak licencji eksportowej).  

Powinniśmy przede wszystkim pamiętać, że w Chinach najlepsze interesy prowadzone są w tradycyjny sposób – w oparciu o bezpośrednie kontakty z chińskim kontrahentem.

5. Co mam zrobić, jeśli już popadnę w tarapaty? W jaki sposób mogę rozwiązać swój problem? 

Alibaba oferuje usługę zwaną „Centrum Sporów” (ang. „Dispute Center”), poprzez którą można złożyć skargę na nieuczciwego dostawcę. Jeśli jednak trafimy na oszusta, mamy marne szanse na odnalezienie go, nie wspominając już o odzyskaniu pieniędzy. Możemy oczywiście podać taką firmę do sądu, jednakże w przypadku, gdy nasze zamówienie nie jest wystarczająco duże, możemy stracić sporo pieniędzy na obsługę prawną, a cały wysiłek może okazać się bezowocny. Tak więc jedynym sposobem, by uniknąć kłopotów, jest wcześniejsza weryfikacja wiarygodności chińskiej firmy, zanim podejmiemy z nią jakąkolwiek współpracę.

6. Czy, znając istniejące ryzyko, powinienem mimo wszystko korzystać z serwisów B2B?


Internet pełen jest skarg i zażaleń początkujących przedsiębiorców, którzy składając zamówienie zostali złapani w pułapkę przez chińskich oszustów. Wiele osób może zadawać sobie pytanie: czy powinienem w takim razie korzystać z serwisów B2B? Tak, ale z rozwagą. I powinny one służyć raczej do wstępnego zapoznania się z interesującymi nas produktami, ale składanie zamówienia i sam proces zakupu powinny odbywać się oddzielnie, pod okiem specjalisty. Kolejna ważna wskazówka: unikaj wszelkich markowych produktów dostępnych na portalach B2B. Oryginalny, wysokiej klasy sprzęt elektroniczny nie będzie tańszy w Chinach, niż w innych krajach, więc jeśli trafisz na produkty „Samsunga” lub „Apple'a” w rozsądnej cenie, możesz być pewien, że 99% tych produktów to podróbki i stracisz sporo pieniędzy. 

7. Na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę składając zamówienie za pośrednictwem serwisów B2B?

Poza wspomnianymi już kwestiami, powinniśmy również pamiętać, że wraz ze wzrostem stopnia skomplikowania i zaawansowania technologicznego produktów, wzrasta również ryzyko związane z ich zakupem. Konieczne jest sprawdzenie jakości towaru i w tym wypadku zamówienie próbnego egzemplarza nie wystarczy – jeśli, np. zamawiamy baterię do telefonu o pojemności 2300mAh, najprawdopodobniej dostaniemy próbkę, która spełni nasze oczekiwania, ale końcowa partia zamówienia będzie zawierała baterie o pojemności 1100mAh...

Podsumowując, jeżeli chcemy dokonać dobrej transakcji i zamówić większą partię towarów, prawdopodobnie nie uda się nam uniknąć dokładnego sprawdzenia naszego dostawcy. Oszczędzanie pieniędzy na starannie przygotowanym raporcie lub miejscowej weryfikacji firmy z pewnością spowoduje wiele trudnych do rozwiązania problemów. Dlatego zawsze zalecana jest weryfikacja chińskiej firmy.

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...