Istotne zmiany w przepisach dotyczących tranzytu unijnego i tranzytu TIR od 1 maja 2016 r.

Aleksandra Tychmańska
rozwiń więcej
Istotne zmiany w przepisach dotyczących tranzytu unijnego i tranzytu TIR od 1 maja 2016 r. / ShutterStock
Postanowienia nowego Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r. Kodeks przewiduje wiele istotnych zmian mających na celu m.in. uproszczenie prawodawstwa celnego oraz ujednolicenie obsługi obrotu towarowego z zagranicą w całej UE poprzez harmonizację zasad wymiany informacji i zakresu danych. Istotne zmiany pojawią się w przepisach dotyczących tranzytu unijnego i tranzytu TIR.

W związku z obowiązywaniem nowych przepisów celnych (począwszy od 1 maja 2016 r.) najważniejsze zmiany dotyczące procedur tranzytowych obejmują poniższe obszary:

Autopromocja

1. Zmiana nomenklatury (najważniejsze zmiany):

- zamiast „tranzyt wspólnotowy” lub „tranzyt wspólnotowy/wspólny” stosowane będzie: „tranzyt unijny” lub „tranzyt unijny/wspólny”,

- zamiast „główny zobowiązany” stosowane będzie „osoba uprawniona do korzystania z procedury tranzytu” (do 2019 r. na Tranzytowym Dokumencie Towarzyszącym drukowana będzie nadal nazwa „główny zobowiązany”),

- zamiast „gwarancja generalna” stosowane będzie „zabezpieczenie generalne”.

Rewolucyjne zmiany w prawie celnym od 1 maja 2016 r.

2. Zabezpieczenia w tranzycie unijnym:

- nie będzie towarów wrażliwych. Po 1 maja 2016 r. na zabezpieczeniach generalnych lub zwolnieniach z zabezpieczenia w tranzycie unijnym będzie można wozić wszystkie towary.

Dotychczasowe pozwolenia na gwarancję generalną dla przewozów towarów wrażliwych powinny być uchylone lub przekształcone z woli posiadacza pozwolenia w pozwolenie na zabezpieczenie generalne;

- nie jest wymagane aneksowanie dokumentów gwarancji generalnych (w tym w zakresie zmiany nazwy na zabezpieczenie generalne). Dostosowanie wzorów dokumentów zabezpieczenia generalnego powinno być jednak dokonane przy okazji pierwszego aneksowania zabezpieczenia dokonanego po 1 maja 2016 r.;

- wymiana poświadczeń TC 31 lub TC 33 będzie konieczna jak najszybciej po 1 maja 2016 r., jeżeli operacje unijnego/wspólnego tranzytu realizowane są do Macedonii lub Serbii,

Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.

- każdy karnet gwarancji pojedynczej TC 32 będzie pokrywał kwotę 10 tys. EUR potencjalnego długu celnego (zamiast dotychczasowych 7 tys. EUR);

- pozwolenia na korzystanie z procedury tranzytu w formie papierowej (na liście przewozowym CIM) dla towarów przewożonych koleją wydane przedsiębiorstwom kolejowym przed 1 maja 2016 r. będą miały zapisy, że przewozy w ramach pozwolenia zwolnione będą z obowiązku złożenia zabezpieczenia. Pozwolenia wydane po 1 maja 2016 r. będą miały zapisy, że przewozy w ramach pozwolenia mogą być realizowane wyłącznie ze złożeniem zabezpieczenia,

3. Procedura standardowa w tranzycie unijnym i w tranzycie TIR (w systemie NCTS, bez uproszczeń):

Bez zmian do 1 października 2019 r., od kiedy wdrożona w UE zostanie tzw. poprawka systemu NCTS, w ramach której zmienione będą pewne elementy procedury i funkcjonalności systemu.


4. Uproszczenia w tranzycie unijnym i w tranzycie TIR:

a) uproszczenia dotychczasowe – zmiana w warunkach uzyskania pozwolenia:

- status upoważnionego nadawcy w tranzycie unijnym (art. 233 ust. 4 UKC): nowe warunki w art. 191 i 193 rozporządzenia delegowanego,

- status upoważnionego odbiorcy w tranzycie unijnym (art. 233 ust. 4 UKC): nowe warunki w art. 191 rozporządzenia delegowanego,

- status upoważnionego odbiorcy TIR (art. 230 UKC): nowe warunki w art. 187 rozporządzenia delegowanego.

Unijny Kodeks Celny - procedura odprawy scentralizowanej

Warunki dla wnioskodawców:

- posiada siedzibę na obszarze celnym Unii Europejskiej,

- oświadcza, że będzie regularnie stosował unijne operacje tranzytowe lub odbierał towary przemieszczane w ramach TIR,

- spełnia kryteria określone w art. 39 lit. a), b) i d) UKC (kryteria AEO – dla potrzeb spełnienia stosowane zasady z art. 24, 25, 27 rozporządzenia delegowanego) oraz dodatkowo w przypadku upoważnionego nadawcy w tranzycie unijnym - jest upoważniony do złożenia zabezpieczenia generalnego (art. 89 ust. 5 UKC) lub zwolniony z zabezpieczenia (art. 95 ust. 2 UKC) - czyli w przypadku obniżenia lub zwolnienia - spełnia dodatkowo kryterium art. 39 lit. c) UKC (kryt. AEO – wypłacalność, dla potrzeb spełnienia stosowane zasady z art. 26 rozporządzenia delegowanego).

b) standardowe przepisy przejściowe w zakresie pozwoleń wydanych przed 1 maja 2016 r.

- art. 250 rozporządzenia delegowanego: konieczna ponowna ocena w stosunku do pozwoleń bez określonego terminu ważności (3 lata - art. 345 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego),

- art. 251 rozporządzenia delegowanego: pozwolenia wydane zgodnie z przepisami WKC i RWKC przed 1 maja 2016 r. pozostają ważne do momentu ich ponownej oceny, czyli najpóźniej do 1 dnia maja 2019 r.,

- art. 254 rozporządzenia delegowanego: pozwolenia, które zostają ważne powinny odpowiadać warunkom określonym w nowych przepisach – załącznik 90 do rozporządzenia delegowanego (Tabela odniesień).

c) przedstawienie i składowanie towarów - miejsce uznane:

Art. 5 pkt 33 UKC: przedstawienie towarów organom celnym oznacza powiadomienie organów celnych o przybyciu towarów do urzędu celnego lub innego miejsca wyznaczonego lub uznanego przez organy celne oraz o dostępności tych towarów do kontroli.

Art. 144 UKC: towary nieunijne są czasowo składowane od momentu ich przedstawienia organom celnym.

Zgodnie z art. 115 ust. 1 rozporządzenia delegowanego: miejsce inne niż właściwy urząd celny może zostać uznane do celów przedstawienia towarów, a miejsce inne niż magazyn czasowego składowania może zostać zatwierdzone do celów czasowego składowania po spełnieniu następujących warunków:

- spełniono wymogi określone w art. 148 ust. 2 i 3 UKC oraz art. 117 rozporządzenia delegowanego, w szczególności złożono wymagane zabezpieczenie,

- towary zostały zgłoszone do procedury celnej następnego dnia po ich przedstawieniu (24 h), chyba że organy celne wymagają rewizji towarów zgodnie z art. 140 ust. 2 UKC.

Uwaga!

Jeżeli miejsce posiada już pozwolenie na prowadzenie magazynu czasowego składowania uznanie nie jest wymagane.

d) miejsce uznane w pozwoleniu na uproszczenie tranzytowe – upoważniony odbiorca:

Miejsce uznane w pozwoleniu tranzytowym dla upoważnionego odbiorcy (tranzyt unijny i TIR)

- służy wyłącznie przedstawieniu towarów i obsłudze zakończenia tranzytu; zwolnienie do następnej procedury następuje w ciągu maks 24 h – w przypadku pozwoleń wydanych przed 1 maja 2016 r. zabezpieczenie dla tego miejsca nie jest wymagane;

- w przypadku gdy towar znajduje się w miejscu uznanym dłużej niż 24 h wymagane jest odrębne pozwolenie na magazyn czasowego składowania, wraz z zabezpieczeniem (o ile pozwolenie nie było uzyskane przed 1 maja 2016 r.).


e) instytucje na okres przejściowy (likwidowane):

- uproszczenia poziom 1 w transporcie lotniczym i morskim (papierowy dokument przewozowy jako zgłoszenie tranzytowe) – art. 26 przejściowego rozporządzenia delegowanego:

Stare pozwolenia funkcjonują na dotychczasowych zasadach w okresie przejściowym do 1 października 2019 r. , po czym wygasają. W przypadku wnioskowania o nowe pozwolenie po 1 maja 2016 r. konieczność złożenia;

- uproszczenia poziom 2 w transporcie lotniczym i morskim (elektroniczny dokument przewozowy jako zgłoszenie tranzytowe) – art. 27 i 28 przejściowego rozporządzenia delegowanego: Stare pozwolenia funkcjonują na dotychczasowych zasadach w okresie przejściowym do 1 maja 2018 r., po czym wygasają. Konieczność uzyskania po 1 maja 2018 r. pozwolenia na uproszczenie określone w art. 233 ust. 4 lit. e) UKC (elektroniczny dokument przewozowy jako zgłoszenie tranzytowe);

- korzystanie z procedury tranzytu w formie papierowej (na liście przewozowym CIM) dla towarów przewożonych koleją – art. 25 przejściowego rozporządzenia delegowanego:

Dotychczas ustanawiane w formie porozumienia z MF. Porozumienia zostają rozwiązane najpóźniej z dniem 1 maja 2016 r. - konieczność uzyskania pozwolenia w okresie przejściowym do 1 października 2019 r., po czym wygasają. Jeżeli pozwolenie zostanie wydane przed 1 maja 2016 r. przewozy mogą być realizowane bez zabezpieczenia; jeżeli pozwolenie zostanie wydane po 1 maja 2016 r. – przewozy mogą być realizowane z obowiązkowym zabezpieczeniem.

Przedstawicielstwo celne – zmiany od maja 2016 r.

f) inne:

Art. 1 pkt 12) rozporządzenia wykonawczego: nowa definicja tranzytu unijnego towarów przesyłanych stałym transportem przesyłowym - od 1 maja 2016 r. w zakres wchodzi transport elektryczności.

g) instytucje „krajowe”:

Pozwolenie na uproszczenie przy obejmowaniu towarów procedurą TIR (upoważniony nadawca TIR):

- dostosowanie do zmiany przepisów UKC i rozporządzenia delegowanego w zakresie warunków dla wnioskodawcy (kryteria AEO – art. 39 lit. a), b) i d) UKC),

- dla starych pozwoleń zasada ponownej oceny - do 1 maja 2019 r., Pozwolenie na korzystanie z procedury TIR:

- bez pośrednictwa ZMPD

- stare pozwolenia zachowują ważność (brak zmian w zakresie warunków).

Nowa delegacja w Prawie celnym: rozporządzenie w sprawie warunków udzielania pozwolenia na korzystanie z procedury TIR oraz pozwolenia na uproszczenie przy obejmowaniu towarów procedurą TIR i realizacji tego uproszczenia - określi dane wymagane we wnioskach.

Podstawy prawne:

1) Art. 95, 98, 226 - 236 UKC

2) Art. 77-79, 82 – 84, 184 – 200 rozporządzenia delegowanego

3) Art. 155 – 164, 272 - 321 rozporządzenia wykonawczego

4) Art. 7, 8, 24 - 53 przejściowego rozporządzenia delegowanego

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...