Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Brightspot Legal Katarzyna Orzeł, Maciej Jojczyk sp.k.
rozwiń więcej
Joanna Wasik
aplikantka adwokacka
rozwiń więcej
Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe / Shutterstock

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

Wynajem lokali mieszkalnych a podatek od nieruchomości, VAT, CIT i PIT

Co do zasady budynek (lokal) mieszkalny podlega opodatkowaniu najniższymi stawkami podatku od nieruchomości.

Warto przypomnieć, że prowadzenie przez fundację rodzinną działalności z zakresu najmu mieści się w zakresie działalności dozwolonej przez ustawę, zatem będzie objęta zwolnieniem z podatku CIT. Jednakże w omawianym przypadku fundacja, jako przedsiębiorca będzie zobowiązana w do opłacania podatku od nieruchomości w wyższej stawce, ponieważ lokal będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej.

Z kolei w zakresie podatku VAT należy wskazać, że w sytuacji, gdy fundacja przekroczy limit dla czynnych podatników VAT, będzie zobowiązania do opodatkowania prowadzonej działalności podatkiem VAT.

Warto jednak wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT zwolnione z podatku VAT są usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe. Nie jest tu istotne kto dokonuje wynajmu mieszkania tj. czy przedsiębiorca, czy osoba fizyczna, lecz na jakie cele.

Wobec tego, jeżeli fundacja rodzinna będzie wynajmować lokale na cele mieszkaniowe przychód z najmu będzie objęty zwolnieniem przedmiotowym z VAT.

Autopromocja

Podatek od przychodów z budynków

Co do zasady fundacja rodzinna jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, a obowiązek jego uiszczenia zachodzi wyłącznie w przypadkach wskazanych w ustawie.

Warto wskazać, że zwolnienie to nie ma zastosowania do podatku od przychodów z budynku. Obowiązek uiszczenia tego podatku zachodzi w przypadku, gdy budynek:

  • stanowi własność albo współwłasność podatnika;
  • jest składnikiem majątku związanym z działalnością gospodarczą;
  • został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze;
  • jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Podstawę opodatkowania stanowi natomiast suma przychodów z poszczególnych budynków, pomniejszona o kwotę 10 000 000 zł. 

Wobec tego, fundacja rodzinna będzie zobowiązana do uiszczenia tego podatku, gdy zostaną spełnione ww. przesłanki, a wartość budynku będzie przekraczać 10 000 000 zł.

Warto wskazać, że omawiany podatek wynosi 0,035% podstawy opodatkowania i jest płatny miesięcznie.

 

Najem lokalu przez Fundatora lub Beneficjenta

Zdaniem Dyrektora KIS, w przypadku zawarcia umowy najmu przez fundację rodzinną z fundatorem będącym jednocześnie beneficjentem, czynsz najmu płacony przez fundację rodzinną fundatorowi:

  1. nie będzie stanowił dla fundacji rodzinnej przychodu z tytułu spełnienia przez nią świadczenia na rzecz beneficjenta;
  2. nie będzie stanowił dla fundacji przychodu z tzw. ukrytych zysków, pod warunkiem, że czynsz ten będzie rynkowy.

W tym miejscu warto przypomnieć, że fundacja rodzinna co do zasady jest zwolniona z podatku CIT, jednak w niektórych przypadkach jest zobowiązana do uiszczenia podatku, m.in. z tytułu spełnienia świadczenia na rzecz beneficjenta bądź powstania po stronie fundacji rodzinnej przychodu z tytułu ukrytych zysków.

Dyrektor KIS podkreślił jednak, że świadczenie spełniane przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta ma swoje źródło w treści statutu fundacji rodzinnej oraz liście beneficjentów. Obowiązek zapłaty czynszu najmu przez fundację rodzinną wynika natomiast z tytuł zawartej między nią a fundatorem umowy najmu, nie zaś statutu fundacji rodzinnej. Wobec tego, nie może zostać uznany za świadczenie w rozumieniu przepisów ustawy o fundacji rodzinnej.

W zakresie ukrytych zysków należy natomiast wskazać, że zalicza się do nich m.in. różnicę między wartością rynkową transakcji a ustaloną ceną tej transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.

Zdaniem Dyrektora KIS, jeżeli czynsz najmu wypłacany przez fundację rodzinną będzie ustalany na warunkach rynkowych, nie wystąpi różnica między wartością rynkową a ustaloną między stronami ceną tej transakcji, co oznacza, że czynsz najmu nie będzie stanowił w żadnej części ukrytego zysku.

Powyższe stanowisko zostało zawarte w następujących interpretacjach indywidualnych:

  1. z dnia 11.08.2023 r., 0111-KDIB1-2.4010.258.2023.1.EJ;
  2. z dnia 11.08.2023 r., 0114-KDIP2-1.4010.340.2023.1.KW;
  3. z dnia 11.08.2023 r., 0114-KDIP2-1.4010.341.2023.1.KW;
  4. z dnia 11.08.2023 r., 0111-KDIB1-2.4010.291.2023.1.EJ.

Joanna Wasik, aplikantka adwokacka

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...