REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Nowe zarządzenie MF to zmiany polegające m.in. na całkowitej likwidacji delegatur urzędów celno - skarbowych

W zarządzeniu Ministerstwa Finansów z dnia 29 lipca 2023r., zmieniającym zarządzenie w sprawie utworzenia delegatur jednostek organizacyjnych KAS oraz terytorialnego zasięgu ich działania i siedzib, wprowadzono zmiany polegające m.in. na całkowitej likwidacji delegatur urzędów celno - skarbowych. Zarządzenie MF wprowadza utworzenie do istniejących, nowe piony:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. pion wsparcia;
  2. pion operacyjno-analityczny;
  3. pion prewencji i realizacji;
  4. pion dochodzeniowo-śledczy;
  5. pion kontroli celno-skarbowej;
  6. pion orzecznictwa i obsługi zgłoszeń celnych

Zarządzenie zakłada wprowadzenie nowych regulaminów organizacyjnych urzędów celno skarbowych, które należy wprowadzić niezwłocznie po wejściu w życie nowego zarządzenia MF. W tym celu określono, które komórki już istniejące lub nowo utworzone będą podlegały pod dany pion.

Piony reorganizowane:

Pionu wsparcia do którego będziemy zaliczać: komórkę wsparcie (CWW), obsługi prawnej (CWP),  analizy, prognozy i sprawozdawczość (CWS) oraz komórkę likwidacji towarów (CWL). W skład tego pionu może wchodzić jednoosobowe stanowisko albo wieloosobowe stanowisko do spraw koordynowania czynności kancelaryjnych.

Pion kontroli celno-skarbowej (CZNK) w skład którego będzie wchodzić kontrola celno-skarbowa i postępowanie podatkowe (CKK).

Pion orzecznictwa i obsługi zgłoszeń celnych (CZNC) połączony z komórek postępowania celnego i administracyjnego (CZC) oraz oddziałów celnych (OC). W skład pionu celno-granicznego (CZNG), oprócz oddziałów celnych granicznych, wchodzi komórka organizacyjna graniczna (CGG).

REKLAMA

Piony nowo powstałe:

Pion operacyjno-analityczny (CZNA) w skład którego zaliczać będziemy komórkę operacyjno-rozpoznawcza (CAO), techniki i obserwacji (CAT), analizy ryzyka (CAR), oraz  wymiany informacji międzynarodowej (CAW).

Pion prewencji i realizacji (CZNP) - komórka kontrola celno-skarbowa rynku (CPK),  realizacji (CPR) oraz służby dyżurnej (CPD).

Pion dochodzeniowo-śledczy (CZND) powstanie z połączenia komórki dochodzeniowo-śledczej (CDS), informatyki śledczej (CDI), analizy kryminalnej (CDA), ustalania i odzyskiwania mienia (CDM). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powstanie nowych pionów pion operacyjno-analityczny:

  1. pion operacyjno-analityczny;
  2. pion prewencji i realizacji;
  3. pion dochodzeniowo-śledczy;

oraz przeniesienie postępowań celnych i administracyjnych bliżej oddziałów celnych pozwoli na skuteczniejsze działania organów celno skarbowych w zakresie przestępczości przeciwko dochodom budżetu państwa oraz nałożonym zakazom i ograniczeniom w obrocie towarowym.

Podkreślić należy, że Dyrektorzy Izb Skarbowych jako kierownicy jednostek organizacyjnych w oparciu o wydane zarządzenie mają możliwość odpowiedniego a w tym elastycznego kształtowania podległych sobie struktur organizacyjnych urzędów celno – skarbowych dostosowując do danego regionu skuteczną i efektywną realizację powierzonych zadań

Podsumowanie

Słowem podsumowania. Funkcjonariuszy celno skarbowych po okresie wakacyjnym w wielu przypadkach czeka nie tylko nowa struktura organizacyjna, ale również często zmiana siedziby wykonywania obowiązków służbowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA