REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF

Izabella Tymińska
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Nowe zarządzenie MF to zmiany polegające m.in. na całkowitej likwidacji delegatur urzędów celno - skarbowych

W zarządzeniu Ministerstwa Finansów z dnia 29 lipca 2023r., zmieniającym zarządzenie w sprawie utworzenia delegatur jednostek organizacyjnych KAS oraz terytorialnego zasięgu ich działania i siedzib, wprowadzono zmiany polegające m.in. na całkowitej likwidacji delegatur urzędów celno - skarbowych. Zarządzenie MF wprowadza utworzenie do istniejących, nowe piony:

REKLAMA

Autopromocja
  1. pion wsparcia;
  2. pion operacyjno-analityczny;
  3. pion prewencji i realizacji;
  4. pion dochodzeniowo-śledczy;
  5. pion kontroli celno-skarbowej;
  6. pion orzecznictwa i obsługi zgłoszeń celnych

Zarządzenie zakłada wprowadzenie nowych regulaminów organizacyjnych urzędów celno skarbowych, które należy wprowadzić niezwłocznie po wejściu w życie nowego zarządzenia MF. W tym celu określono, które komórki już istniejące lub nowo utworzone będą podlegały pod dany pion.

Piony reorganizowane:

Pionu wsparcia do którego będziemy zaliczać: komórkę wsparcie (CWW), obsługi prawnej (CWP),  analizy, prognozy i sprawozdawczość (CWS) oraz komórkę likwidacji towarów (CWL). W skład tego pionu może wchodzić jednoosobowe stanowisko albo wieloosobowe stanowisko do spraw koordynowania czynności kancelaryjnych.

Pion kontroli celno-skarbowej (CZNK) w skład którego będzie wchodzić kontrola celno-skarbowa i postępowanie podatkowe (CKK).

Pion orzecznictwa i obsługi zgłoszeń celnych (CZNC) połączony z komórek postępowania celnego i administracyjnego (CZC) oraz oddziałów celnych (OC). W skład pionu celno-granicznego (CZNG), oprócz oddziałów celnych granicznych, wchodzi komórka organizacyjna graniczna (CGG).

Piony nowo powstałe:

Pion operacyjno-analityczny (CZNA) w skład którego zaliczać będziemy komórkę operacyjno-rozpoznawcza (CAO), techniki i obserwacji (CAT), analizy ryzyka (CAR), oraz  wymiany informacji międzynarodowej (CAW).

Pion prewencji i realizacji (CZNP) - komórka kontrola celno-skarbowa rynku (CPK),  realizacji (CPR) oraz służby dyżurnej (CPD).

Pion dochodzeniowo-śledczy (CZND) powstanie z połączenia komórki dochodzeniowo-śledczej (CDS), informatyki śledczej (CDI), analizy kryminalnej (CDA), ustalania i odzyskiwania mienia (CDM). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powstanie nowych pionów pion operacyjno-analityczny:

  1. pion operacyjno-analityczny;
  2. pion prewencji i realizacji;
  3. pion dochodzeniowo-śledczy;

REKLAMA

oraz przeniesienie postępowań celnych i administracyjnych bliżej oddziałów celnych pozwoli na skuteczniejsze działania organów celno skarbowych w zakresie przestępczości przeciwko dochodom budżetu państwa oraz nałożonym zakazom i ograniczeniom w obrocie towarowym.

Podkreślić należy, że Dyrektorzy Izb Skarbowych jako kierownicy jednostek organizacyjnych w oparciu o wydane zarządzenie mają możliwość odpowiedniego a w tym elastycznego kształtowania podległych sobie struktur organizacyjnych urzędów celno – skarbowych dostosowując do danego regionu skuteczną i efektywną realizację powierzonych zadań

Podsumowanie

Słowem podsumowania. Funkcjonariuszy celno skarbowych po okresie wakacyjnym w wielu przypadkach czeka nie tylko nowa struktura organizacyjna, ale również często zmiana siedziby wykonywania obowiązków służbowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA