W jaki sposób ustalić koszty sprzedaży udziałów wniesionych aportem do spółki z o.o.

Krzysztof Rustecki
rozwiń więcej
inforCMS
W 2006 r. spółka A z o.o. wniosła aportem do spółki B z o.o. udziały w spółce C z o.o. W momencie wniesienia tych udziałów do spółki B z o.o. wyceniona przez biegłego rynkowa wartość udziałów spółki C z o.o. wynosiła 160 000 zł. W zamian za nie spółka A z o.o. objęła udziały w spółce B z o.o. w wysokości nominalnej 100 000 zł. Pozostała część wartości udziałów, czyli 60 000 zł, została przekazana na kapitał zapasowy. Obecnie spółka B z o.o. zamierza sprzedać wniesione do niej aportem udziały spółki C z o.o. Czy kosztem uzyskania przychodów przy sprzedaży udziałów spółki C z o.o. będzie nominalna wartość udziałów objętych w spółce B z o.o. przez spółkę A z o.o., czy też wartość rynkowa tych udziałów w momencie ich wniesienia do spółki B z o.o., czyli 160 000 zł?

RADA

Autopromocja

W przedstawionym stanie faktycznym kosztem uzyskania w przypadku sprzedaży udziałów spółki C z o.o. wniesionych uprzednio aportem będzie wartość nominalna objętych za nie udziałów w spółce B z o.o., czyli 100 000 zł. Nie ma w tym przypadku znaczenia, że wartość ta, czyli 100 000 zł, była niższa od wartości rynkowej na dzień wniesienia tych udziałów aportem do spółki B z o.o., czyli 160 000 zł.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 15 ust. 1k pkt 1 updop w przypadku odpłatnego zbycia udziałów w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny, na dzień zbycia tych udziałów, koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów z dnia ich objęcia - jeżeli te udziały zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że do spółki B z o.o. zostały wniesione jako wkład niepieniężny udziały spółki C z o.o. W związku z tym w przypadku sprzedaży udziałów spółki C z o.o. przez spółkę B z o.o. koszty uzyskania przychodu z tego tytułu należy ustalić w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów w spółce B z o.o. z dnia ich objęcia przez spółkę A z o.o.

A zatem w przypadku zbycia udziałów innej spółki uprzednio wniesionych aportem kosztem uzyskania przychodu z tego tytułu będzie nominalna wartość wydanych (objętych przez udziałowca wnoszącego ten aport) udziałów. Stanowi ona niejako cenę, na podstawie której nastąpiło przeniesienie własności udziałów na spółkę B z o.o., do której zostały wniesione.

Warto tutaj zauważyć, że z punktu widzenia sprzedaży udziałów nie jest korzystne wydawanie udziałów (za wniesione aportem udziały w innej spółce) według wartości nominalnej o niższej wartości niż wartość rynkowa wnoszonych udziałów. Na podstawie bowiem art. 12 ust. 1 pkt 7 updop przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny. W tej sytuacji przepisy art. 14 ust. 1-3 updop stosuje się odpowiednio. Zgodnie z zawartymi w tym artykule regulacjami przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, organ podatkowy wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość określona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.

A zatem w przypadku objęcia udziałów w spółce B z o.o. za wkład niepieniężny w postaci udziałów spółki C z o.o. przychód spółki A z o.o. należało ustalić według wartości rynkowej udziałów spółki C z o.o., a nie według wartości nominalnej udziałów objętych w spółce B z o.o. Objęcie udziałów w spółce B z o.o. za udziały w spółce C z o.o. traktowane jest niejako jako zbycie przez spółkę A z o.o. udziałów spółki C z o.o., które powinno nastąpić według rynkowej wartości wnoszonych do spółki B z o.o. udziałów spółki C z o.o., czyli 160 000 zł. W związku z tym spółka A z o.o. powinna wykazać przychód z objęcia udziałów w spółce B z o.o. w wysokości 160 000 zł (wartość rynkowa udziałów w spółce C z o.o), pomimo że objęła udziały o wartości nominalnej w wysokości 100 000 zł. Natomiast spółka B z o.o. w momencie sprzedaży udziałów spółki C z o.o. wykaże koszty uzyskania tego przychodu w wysokości 100 000 zł (nominalna wartość udziałów wydanych za udziały w spółce C z o.o.), pomimo że wartość rynkowa tych udziałów (spółki C o.o.) wynosiła 160 000 zł i w tej wysokości udziałowiec - spółka A z o.o. - powinien wykazać przychód z objęcia udziałów w spółce B z o.o. A zatem w takim przypadku przychody wykazane przez udziałowca spółkę A z o.o. z objęcia udziałów, czyli 160 000 zł, w spółce B o.o. za wniesione do niej udziały spółki C. o.o. będą znacznie wyższe niż koszty uzyskania przychodu spółki B z o.o. ze sprzedaży udziałów spółki C z o.o., czyli 100 000 zł.

Gdyby natomiast spółka A z o.o. za udziały w spółce C z o.o. objęła udziały w spółce B z o.o. w wysokości nominalnej równej wartości rynkowej wnoszonych udziałów spółki C z o.o., czyli 160 000 zł, to spółka B z o.o. w związku ze sprzedażą udziałów spółki C z. o.o. mogłaby wykazać koszty uzyskania przychodu również w tej samej wysokości, tj. 160 000 zł. W praktyce oznaczałoby to, że spółka B z o.o. wykazałaby koszty znacznie wyższe, czyli 160 000 zł, niż w przedstawionym w zapytaniu stanie faktycznym, czyli w wysokości 100 000 zł ze względu na objęcie udziałów o wartości nominalnej znacznie niższej niż rynkowa wartość wnoszonych aportem udziałów spółki C z o.o.

A zatem, jak wspomniano już wcześniej, z punku widzenia sprzedaży przez spółkę B z o.o. uprzednio wniesionych do niej przez spółkę A z o.o. jako wkład niepieniężny udziałów spółki C z o.o. - nie jest korzystne podatkowo, gdy wartość nominalna wydanych w zamian za ten wkład udziałów w spółce B z o.o. jest niższa od wartości rynkowej wnoszonych aportem udziałów w spółce C z o.o.

• art. 12 ust. 1 pkt 7, art. 14 ust. 1-3, art. 15 ust. 1k pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 165, poz. 1169

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...