Wypłata dywidendy w późniejszym terminie

Joanna Gawrońska
rozwiń więcej
inforCMS
Spółka z o.o. chce przeznaczyć zysk za 2007 r. na wypłatę dywidend. Pojawił się jednak problem finansowy. W związku z tym wspólnicy chcą przeznaczyć część zysku do wypłaty w bieżącym roku, natomiast resztę w przyszłych latach. Czy jest możliwe podjęcie takiej uchwały? Na jakim koncie powinno się księgować niepodzielony zysk z lat ubiegłych?

rada

Autopromocja

Jeśli jednostka nie posiada w danym roku wystarczających środków pieniężnych na wypłatę dywidendy, wówczas może podjąć uchwałę o ratalnej wypłacie dywidendy. W uchwale należy określić terminy i kwoty wypłat. Równowartość kwot przeznaczonych do wypłaty w przyszłych latach spółka może przeksięgować na kapitał rezerwowy lub pozostawić na koncie „Rozliczenie wyniku finansowego”. W przypadku przeksięgowania na kapitał rezerwowy ważne jest, aby w uchwale było zaznaczone, że kapitał ten jest tworzony na wypłaty dywidend w przyszłych latach. Niepodzielony wynik z lat ubiegłych wykazuje się na koncie zespołu 8 „Rozliczenie wyniku finansowego”, w analityce „Niepodzielony zysk/strata z lat ubiegłych”. Ratalna wypłata dywidendy nie stanowi niepodzielonego zysku.

uzasadnienie

Zgodnie z zapisami Kodeksu spółek handlowych wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającego z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonego do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników.

Uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są wspólnicy, którym udziały przysługiwały w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku.

Umowa spółki może upoważniać zgromadzenie wspólników do określenia dnia, według którego ustala się listę wspólników uprawnionych do dywidendy za dany rok obrotowy (dzień dywidendy). Dzień dywidendy wyznacza się w ciągu dwóch miesięcy od dnia powzięcia uchwały o przeznaczeniu zysku na wypłatę dywidendy. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, zysk przypadający wspólnikom dzieli się w stosunku do udziałów.

Dywidenda jest płatna w terminie wyznaczonym przez umowę spółki lub uchwałę wspólników.

Przykład 1

Wspólnicy podjęli uchwałę o wypłaceniu dywidendy z zysku za rok 2007 w wysokości 600 000 zł, w równych częściach każdemu ze wspólników (posiadających po 50% udziałów). Kwoty i terminy wypłat zostały ustalone na podstawie uchwały zarządu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ostatni termin wypłaty dywidendy za rok 2007 nie powinien być późniejszy niż koniec 2008 r.

Podjęcie uchwały o wypłacie dywidendy w ratach oznacza, że staje się ona należna w terminie wypłaty poszczególnych rat.

Jeśli rata dywidendy nie zostanie wypłacona w terminie, wówczas spółka staje się dłużnikiem wobec wspólników (wierzycieli) i w związku z tym wierzyciele z tytułu zwłoki w zapłacie mogą żądać odsetek. Zatem do 31 grudnia 2008 r. dywidenda za 2007 r. nie jest wspólnikom należna, wobec tego nie występuje tutaj sytuacja skutkująca powstaniem dodatkowego obowiązku podatkowego z tytułu nieodpłatnego świadczenia (w przykładzie 1). Dopiero wypłacenie dywidendy po 31 grudnia 2008 r. skutkowałoby osiągnięciem przez spółkę przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń za otrzymanie kapitału. Przychód ten zostałby określony w wysokości odsetek, jakie spółka musiałaby zapłacić w warunkach rynkowych za pozyskanie kapitału odpowiadającego kwocie niewypłaconych dywidend, do czasu ich wypłat. W wyniku tego spółka zapłaciłaby podatek dochodowy wynikający ze zwiększenia podstawy opodatkowania o wartość odsetek.

Jeżeli nie ustalono terminu wypłaty dywidendy, wówczas należy przyjąć, że świadczenie jest natychmiast wymagalne, po powzięciu uchwały o podziale zysku.

Jeśli spółka nie zamierza w danym roku wypłacić dywidendy, to może utworzyć fundusz rezerwowy na równowartość kwot do wypłacenia w przyszłych latach. W uchwale zgromadzenia wspólników o przeznaczeniu zysku na kapitał rezerwowy powinien być opisany cel, na jaki jest on utworzony, np. na wypłatę dywidend w przyszłych latach.

Przykład 2

1. Zgromadzenie wspólników spółki z o.o. podjęło uchwałę przeznaczającą zysk netto za 2007 r. w wysokości 500 000 zł na:

• wypłatę dywidendy w bieżącym roku - 100 000 zł,

• kapitał rezerwowy z przeznaczeniem na wypłatę dywidendy w latach następnych - 250 000 zł,

• kapitał rezerwowy z przeznaczeniem na realizację inwestycji w środki trwałe 150 000 zł.

2. Wspólnikom wypłacono z rachunku bankowego dywidendę, pobierając zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%.

Ewidencja księgowa

1. Przeksięgowanie zysku netto za 2007 r. po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego, w dacie podjęcia uchwały przez zgromadzenie wspólników:

Wn „Wynik finansowy” 500 000

- w analityce „Wynik finansowy za 2007 r.”

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 500 000

- w analityce „Zysk netto za 2007 r.”

2. Zarachowanie dywidendy należnej wspólnikom za rok 2007, przeznaczonej do wypłaty w 2008 r.:

a) wartość dywidendy brutto

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 100 000

- w analityce „Zysk netto za 2007 r.”

Ma „Pozostałe rozrachunki” 100 000

- w analityce imienne konto wspólnika

b) pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidendy 100 000 zł × 19% = 19 000 zł

Wn „Pozostałe rozrachunki” 19 000

- w analityce imienne konto wspólnika

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 19 000

3. Przeksięgowanie zysku netto za 2007 r. na kapitał rezerwowy z przeznaczeniem na:

a) wypłatę dywidendy w latach następnych

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 250 000

Ma „Kapitał rezerwowy” 250 000

- w analityce „Wypłata dywidend w latach następnych”

b) realizację inwestycji w środki trwałe

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 150 000

Ma „Kapitał rezerwowy” 150 000

- w analityce „Inwestycja w środki trwałe”

4. Wypłata dywidendy wspólnikom w kwocie pomniejszonej o zryczałtowany podatek dochodowy:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 81 000

- w analityce imienne konto wspólnika

Ma „Rachunek bankowy” 81 000

5. Zapłata zryczałtowanego podatku dochodowego na rachunek bankowy urzędu skarbowego:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 19 000

Ma „Rachunek bankowy” 19 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 191 § 1, art. 193 § 1 i 3 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...