Jakie podatki płacą komplementariusze i komandytariusze w spółce komandytowej?

TAX-ES Kancelaria doradztwa podatkowego
Świadczymy specjalistyczne usługi doradztwa podatkowego dla klientów biznesowych oraz dla jednostek sektora finansów publicznych.
rozwiń więcej
Sandra Przybylska – Pałka
doradca podatkowy w TAX-ES kancelaria doradztwa podatkowego
rozwiń więcej
PIT i CIT: Komplementariusz i komandytariusz w spółce komandytowej

Obliczenie podatku od zysków wypłacanych przez spółki komandytowe ich wspólnikom uzależnione jest przede wszystkim od statusu tych wspólników, tj. od tego czy są oni komplementariuszami czy komandytariuszami – dotyczy to zarówno wspólników będących osobami fizycznymi, jak i wspólników będących osobami prawnymi.

Od 2021 r. spółka komandytowa stała się  odrębnym podatnikiem podatku dochodowego CIT.

Autopromocja

Kto płaci podatek od dochodów spółki komandytowej

Podatek od dochodów spółki komandytowej nie rozliczają już zatem jej wspólnicy. Udział w zyskach spółki, po nabyciu przez nią statusu podatnika CIT, jest udziałem w zyskach osób prawnych. Powoduje to zrównanie osiąganych ze spółki komandytowej zysków z dywidendą wypłacaną przez spółki kapitałowe. Oznacza to również, że do zysków tych mają zastosowanie zasady opodatkowania przewidziane dla dywidend.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Ponadto jak wynika z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT płatnicy, o których mowa w ust. 1 są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT [przypis: tj. wypłat dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych].

Komplementariusz i komandytariusz  w spółce komandytowej

Obliczenie podatku od zysków wypłacanych przez spółki komandytowe ich wspólnikom uzależnione jest przede wszystkim od statusu tych wspólników, tj. od tego czy są oni komplementariuszami czy komandytariuszami – dotyczy to zarówno wspólników będących osobami fizycznymi, jak i wspólników będących osobami prawnymi.

Komandytariusz będący osobą fizyczną w spółce komandytowej

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.

Natomiast zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zatem opodatkowanymi zryczałtowanym podatkiem dochodowym, obliczanym według stawki 19%, przychodami wspólników tych spółek są dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.

Jednocześnie jednak należy zauważyć, że ustawa o PIT przewiduje pewne preferencje dla komandytariuszy. Preferencje te wynikają z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o PIT, który stanowi, że zwalnia się od podatku dochodowego kwotę stanowiącą 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, nie więcej jednak niż 60.000 zł w roku podatkowym – odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem.

Komandytariusz zatem może korzystać ze zwolnienia od podatku w wysokości 50% uzyskanego przychodu z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, nie więcej jednak niż 60.000 zł rocznie. Zwolnienie może być stosowane odrębnie dla każdej spółki, w której podatnik jest komandytariuszem. 

UWAGA:

Pamiętajmy jednak, że wskazane w przytoczonych regulacjach zwolnienia dotyczące dochodów komandytariuszy nie mają zastosowania w przypadkach, w których istniejące pomiędzy wspólnikami spółki komandytowej powiązania lub sposób kierowania spółką wskazywać będą na "optymalizacyjny" charakter prowadzenia takiej spółki. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 40 ustawy o PIT wskazanego wyżej zwolnienia nie stosuje się w przypadku, gdy komandytariusz:

1) posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub

2) jest członkiem zarządu:

a) spółki posiadającej osobowość prawną lub spółki kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub

b) spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub

3) jest podmiotem powiązanym – w rozumieniu przepisów o cenach transferowych – z członkiem zarządu lub wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej.

Komplementariusz będący osobą fizyczną

Z kolei zgodnie z art. 30a ust. 6a ustawy o PIT zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

Z zastrzeżeniem zawartym w art. 30a ust. 6b ustawy o PIT, że kwota wyżej wspomnianego pomniejszenia nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy.

Zatem w stosunku do osoby fizycznej będącej komplementariuszem spółki komandytowej, ustawa nie przewiduje zwolnienia, jak w przypadku komandytariusza. W tym jednak przypadku przepisy podatkowe dają prawa do odliczenia przez wspólników podatku zapłaconego przez spółkę do wielkości posiadanych przez nich udziałów w Spółce.

UWAGA:

Kwestią budzącą wątpliwości jest podatkowe rozliczenie wypłaconej komplementariuszowi w trakcie roku zaliczki na poczet zysku spółki komandytowej. W trakcie roku nie jest jeszcze znana wysokość podatku należnego od dochodu spółki komandytowej za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w jej zysku został uzyskany.

Zgodnie z obecnym stanowiskiem organów podatkowych dla celów opodatkowania wypłacanych wspólnikom kwot podatkiem dochodowym nie ma znaczenia fakt czy na moment wypłaty należność stanowi już kwotę wynikającą z rozliczonego w spółce komandytowej dochodu, czy jest to jedynie wypłacana w trakcie roku podatkowego zaliczka. W każdym z tych przypadków spółka komandytowa zobowiązana jest od dokonanych wypłat pobrać i odprowadzić na konto urzędu skarbowego, jako płatnik, zryczałtowany podatek dochodowy. Stanowisko to znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej z dnia 30 czerwca 2021 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.400.2021.1.ID czy z 13 sierpnia 2021 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.488.2021.1.SJ.

Po zakończeniu roku obrotowego i sporządzeniu sprawozdania finansowego spółka pozna dopiero zysk za rok obrotowy, w którym doszło do wypłaty zaliczek na poczet dywidendy. Stosownie do art. 72 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa powstanie wtedy nadpłata podatku dochodowego związana ze zmniejszeniem zobowiązania z tytułu należnej dywidendy. Podatnicy, czyli wspólnicy spółki komandytowej będą w takim przypadku mieli prawo do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w trybie art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej.

Ważne jest, że stanowisko przedstawione w powyższych interpretacjach
pozostaje sprzeczne ze stanowiskiem prezentowanym przez sądy administracyjne. W wyroku WSA w Krakowie z dnia 8 grudnia 2021 r. sygn. akt I SA/Kr 1171/21 dotyczącym opodatkowania przychodu komplementariusza spółki komandytowej wskazane zostało, że zaliczki na poczet dywidendy wypłacane komplementariuszom
w ogóle nie podlegają opodatkowaniu, ponieważ na moment wypłaty zaliczki nie jest znana wysokość podatku od dochodu spółki, w związku z czym termin zapłaty podatku od takiej zaliczki powinien być przesunięty do momentu ustalenia dochodu spółki, tj. po zakończeniu roku podatkowe. W wyrok tym sąd uznał, że: „(…) jeżeli do obliczenia wysokości podatku od komplementariusza, zgodnie z art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f., konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego spółki, to obowiązek podatkowy komplementariusza powstały z chwilą wypłaty mu zaliczki na poczet udziału w zyskach, przekształci się w zobowiązanie podatkowe w momencie obliczenia dochodu tej spółki na podstawie art. 19 u.p.d.o.p. Dopiero wówczas znana będzie wysokość podatku do zapłaty przez komplementariusza. W konsekwencji w tym momencie płatnik będzie mógł zrealizować swój obowiązek w postaci obliczenia podatku, zaś w dalszej kolejności pobrania go i wpłacenia właściwemu organowi podatkowemu. Wypłacając komplementariuszom w trakcie roku podatkowego zaliczki na poczet zysku, spółka komandytowa nie ma obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f.”

Komandytariusz będący osobą prawną w spółce komandytowej

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Jak zaś wynika z art. 22 ust. 4e ustawy o CIT zwalnia się od podatku dochodowego kwotę stanowiącą 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie więcej jednak niż 60 000 zł w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem.

Zatem tożsamo, jak w przypadku osób fizycznych, komandytariusz będący osobą prawną rozpoznaje przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w wysokości 19% otrzymanej dywidendy. Przy czym również może on  skorzystać ze zwolnienia od podatku w wysokości 50% uzyskanego przychodu, nie więcej jednak niż 60.000 zł rocznie.

Należy również podkreślić, że w myśl art. 22 ust. 4f ustawy o CIT ww. zwolnienie – tożsamo, jak w przypadku osób fizycznych – nie stosuje się do komandytariusza spółki komandytowej w przypadkach, w których istniejące pomiędzy wspólnikami spółki komandytowej powiązania lub sposób kierowania spółką wskazywać będą na "optymalizacyjny" charakter prowadzenia takiej spółki.

Ponadto, w przypadku komandytariusza (będącego podatnikiem CIT) możliwe jest zwolnienie z podatku na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, tzw. zwolnienie dywidendowe. Możliwość skorzystania z tego zwolnienia w stosunku do komandytariusza potwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie z 3 lutego 2021 r., (nr DD5.054.7.2021), będącym odpowiedzią na interpelacje poselską nr 17368.

 

Komplementariusz będący osobą prawną w spółce komandytowej

Z kolei zgodnie z art. 22 ust. 1a ustawy o CIT zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

Z zastrzeżeniem zawartym w art. 22 ust. 1b ustawy o CIT, że kwota wyżej wspomnianego pomniejszenia nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z ust. 1.

Zatem w stosunku do osoby prawnej będącej komplementariuszem spółki komandytowej, ustawa nie przewiduje zwolnienia, jak w przypadku komandytariusza. W tym jednak przypadku przepisy podatkowe dają prawa do odliczenia przez wspólników podatku zapłaconego przez spółkę do wielkości posiadanych przez nich udziałów w spółce.

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...