Wysokość akcyzy a pojemność silnika

Marta Szczepkowska
rozwiń więcej
Wysokość akcyzy a pojemność silnika / Fot. Fotolia
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wysokość podatku akcyzowego od pojazdów zależy od pojemności ich silnika. Dla samochodów o pojemności silnika do 2000 cm3 podatek wynosi 3,1% wartości pojazdu, gdy samochód jest większy - pojemność silnika od 2000 cm3 podatek wynosi 18,6% wartości pojazdu. Tak wysoki podatek został ustalony na rzecz ochrony środowiska. Tłumaczy się, że pojazdy o wielkości silnika przekraczającej 2000 cm3 spalają znacznie więcej paliwa i tym samym stanowią większe zagrożenie dla środowiska.

INFORAKADEMIA poleca: VAT w transporcie i spedycji

Autopromocja

Słusznie jednak, zostało zauważone, że często pojazdy, które mają mniejszą pojemność silnika niż ustawowo przyjęte 2000 cm3, a są starsze niż te o większej pojemności, spalają dużo więcej paliwa, a tym samym są bardziej szkodliwe dla środowiska. Natomiast na tego typu pojazdy wysokość podatku akcyzowego nie została zwiększona.

W związku z powyższym pojawił się problem różnego rodzaju obejść wobec fiskusa, żeby uniknąć płacenia tak wysokiego podatku. Do problemu wysokości podatku akcyzowego zależnego od pojemności silnika odniosło się Ministerstwo Finansów, na skutek interpelacji nr 32445 posła Krzysztofa Brejza.

Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że zgodnie z art. 100 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega: import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zauważa, że to ustawa stanowi o w/w regulacji dotyczącej zależności podatku od pojemności silnika. Podstawą opodatkowania samochodu jest kwota należna z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy należne od tego samochodu osobowego, kwota, jaką podatnik jest zobowiązany zapłacić za samochód osobowy - w przypadku jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, wartość celna samochodu osobowego powiększona o należne cło - w przypadku importu tego samochodu.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Odnosząc się do interpelacji ministerstwo tłumaczy, iż kilkakrotnie były prowadzone prace nad przepisami, które zakładały zastąpienie akcyzy rodzajem podatku uzależnionego od czynników środowiskowych w stosunku do wszystkich samochodów zarejestrowanych na terytorium Polski (zarówno nabywanych wewnątrzwspólnotowo, importowanych jak i sprzedawanych na terytorium naszego kraju). Ministerstwo Finansów dwukrotnie kierowało na ścieżkę legislacyjną projekt ustawy o podatku uzależnionym od czynnika środowiskowego, który miałby zastąpić podatek akcyzowy od samochodów osobowych. Pierwszy projekt, tj. projekt ustawy o podatku ekologicznym od samochodów (druk sejmowy nr 3839) przewidywał, że podstawą do obliczenia podatku miałaby być pojemność skokowa silnika z uwzględnieniem normy EURO. Projekt ten został przekazany pod obrady Sejmu IV Kadencji, który w 2005 r. przedmiotowy projekt odrzucił podczas pierwszego czytania. Następnie w 2006 r. Sejm V kadencji ponownie, podczas pierwszego czytania, odrzucił przygotowany projekt ustawy o podatku od samochodów (druk nr 735). Również w tym projekcie podstawą do obliczenia podatku była pojemność skokowa silnika z uwzględnieniem normy EURO. W związku z powyższym zaniechano prac nad wprowadzeniem podatku uzależnionego od czynnika środowiskowego, który miałby zastąpić podatek akcyzowy od samochodów osobowych. Obecnie ministerstwo informuje, że nie są prowadzone prace w tym zakresie.

W związku z pomysłem ustalania wysokości podatku akcyzowego ze względu na wiek pojazdu, a nie pojemność jego silnika, ministerstwo przytoczyło stanowisko Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, dotyczące niezgodności z art. 90 TWE ( obecnie art. 110 TFUE) w zakresie, w jakim kwota podatku akcyzowego nakładana na samochody używane starsze niż 2 lata, (czyli te, dla których, zgodnie z obowiązującymi do dnia 30 listopada 2006 r. regulacjami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek akcyzy (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), stawki akcyzy wzrastały wraz z wiekiem pojazdu) przewyższa kwotę podatku zawartą w wartości rynkowej podobnych używanych samochodów zarejestrowanych w kraju. Zdaniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości samochody osobowe, starsze niż dwuletnie, nabyte wewnątrzwspólnotowo po 1 maja 2004 r., mogły być wyżej opodatkowane podatkiem akcyzowym od sprzedawanych samochodów już zarejestrowanych w Polsce. W związku z powyższym zrezygnowano z uzależnienia wysokości stawki akcyzy na samochody od wieku pojazdu natomiast pozostawiono kryterium pojemności silnika.

Zwrot akcyzy samochodowej w 2015 roku

Ministerstwo Finansów ukazuje, że mimo niektórych działań mających na celu oszukanie fiskusa np. po przez zgłoszenie mniejszej pojemności silnika niż jest faktycznie, budżet państwa nie ucierpiał. Nie są dostępne wszystkie informacje dotyczące ilości obejść nakazu zapłaty podatku akcyzowego natomiast wiadomym jest, że w 2011 r. kwota, która zasiliła budżet państwa z podatku akcyzowego wynosiła 1 253 728,5 tyś. zł, a już w 2014 r. 1 642 000,3 tyś. zł.

Pomimo ustaleń, które doprowadziły do wniosku, że oprócz pojemności silnika liczy się również wiek samochodu, jeżeli chodzi o ilość produkowanych spalin, przepisy w dalszym ciągu przewidują wyłącznie czynnik pojemnościowy do ustalania wysokości podatku akcyzowego od pojazdu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...