Kiedy oddział firmy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa

Sławomir Biliński
rozwiń więcej
inforCMS
Planujemy wniesienie oddziału naszego przedsiębiorstwa jako aportu do nowo powstałej spółki z o.o. Czy będziemy musieli zapłacić podatek od tego aportu?

RADA

Autopromocja

Nie, jeżeli oddział zostanie uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jeśli jednak oddział nie zostanie uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, aport ten będzie podlegał opodatkowaniu według 19% stawki. Państwa przychodem będzie wartość nominalna udziałów objętych w zamian za aport. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W Państwa przypadku należy uznać, że najkorzystniej jest wnieść aportem oddział jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Wówczas do opodatkowania dochodu dojdzie dopiero przy zbyciu udziałów objętych w zamian za aport wniesionego oddziału.

Opodatkowanie aportu - skutki dla spółki otrzymującej

Dla spółki otrzymującej aport na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego lub kapitału zapasowego (w przypadku agio emisyjnego) takie przysporzenie nie stanowi przychodu podatkowego (art. 12 ust. 4 pkt 4 i 11 updop).

Opodatkowanie aportu - skutki dla spółki wnoszącej

Wniesienie aportem składników majątkowych niestanowiących przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 12 ust. 1 pkt 7 updop). Taka czynność opodatkowana jest według stawki 19%.

Jeżeli wnoszony przez Państwa oddział jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, to do opodatkowania Państwa dochodu z wniesienia aportu dojdzie dopiero przy zbyciu udziałów (akcji) objętych w zamian za ten aport oddziału. Tym samym czynność wniesienia aportu w momencie jej dokonania jest neutralna podatkowo.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Oddział jako zorganizowana część przedsiębiorstwa

Oddział można uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeżeli:

1) istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2) zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3) składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4) zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze (art. 4a pkt 3 i 4 updop).

Jeżeli więc w Państwa przypadku wnoszony oddział spełnia wszystkie wymienione warunki, to może być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

 

Warto podkreślić, że konieczną część takiego aportu powinny stanowić zobowiązania wnoszonego oddziału. Ich brak może skutkować nieuznaniem przez organa podatkowe wnoszonych składników majątkowych za aport.

WAŻNE!

Niezbędnym elementem zorganizowanej części przedsiębiorstwa są jego zobowiązania.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 3 czerwca 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-415/08-2/MB). Izba skarbowa odniosła się do sytuacji spółki, której oddział był jednostką wyodrębnioną organizacyjnie (posiada „swoich” pracowników oraz osobę zarządzającą na stanowisku dyrektora). Oddział posiada swoją siedzibę i adres (inny niż adres i siedziba spółki), a także swój rachunek bankowy. Prowadzi swoją działalność w oparciu o wyodrębnione składniki majątkowe (pomieszczenia i wyposażenie biurowe, sprzęt). Oddział był także wyodrębniony finansowo. Jak podkreśliła spółka składająca zapytanie, przedmiotem aportu nie będą zobowiązania oddziału.

Jeżeli dane zobowiązania dotyczą działalności związanej z oddziałem, to winny być także w trakcie wyodrębnienia tegoż oddziału przyporządkowane właśnie do niego, bo tej części działalności dotyczą, (...). Nie należy zobowiązania ciążącego na konkretnym majątku wydzielać i odrywać od tego majątku (traktować odrębnie od tego majątku). Wyodrębniona część majątku, aby można było o niej powiedzieć na gruncie ustawy podatkowej, że stanowi samodzielne przedsiębiorstwo/zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi być samodzielnym przedsiębiorstwem/zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa także od strony zobowiązaniowej. W rezultacie nie można powiedzieć, że w opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym dojdzie do wydzielenia zespołu składników majątkowych, w tym zobowiązań. Zobowiązania też muszą być wydzielone. O tym, czy doszło do wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, decyduje pełen zakres aportowanego majątku, praw i zobowiązań, wyodrębnienie to musi dotyczyć zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości, a nie tylko niektórych jej składników, nawet o znacznej wartości. Spółka winna mieć świadomość, że nawet w sytuacji, kiedy niewielka część zobowiązań dotyczących majątku wyodrębnionego nie zostanie do tego majątku przypisana, będzie to skutkować dla niej powstaniem przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa jako aport w księgach rachunkowych

W przypadku nabycia przez jednostkę zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy stosować przepisy art. 44a-44d ustawy o rachunkowości (dotyczące łączenia się spółek), z uwzględnieniem uregulowań dotyczących powstania wartości firmy lub ujemnej wartości firmy (art. 33 ust. 4 i art. 44b). Ze względu na różnice w ujmowaniu tego typu aportu w ustawie o rachunkowości i ustawach podatkowych ujęcie w księgach rachunkowych zorganizowanej części przedsiębiorstwa przedstawimy w jednym z najbliższych numerów „MONITORA księgowego”.

• art. 4a pkt 3 i 4, art. 12 ust. 4 pkt 4 i 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...