Jakie są skutki w CIT wypowiedzenia umowy najmu przed zamortyzowaniem inwestycji w obcym środku trwałym?

Aleksandra Bembnista
Ekspert podatkowy
rozwiń więcej
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
skutki w CIT wypowiedzenia umowy najmu

Sądy administracyjne prezentują stanowisko, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych (zamortyzowanych) środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, by te środki trwałe zostały zlikwidowane z innych przyczyn niż zmiana przedmiotu działalności.

„Przepis art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) zawiera zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Wśród tych wydatków ustawodawca nie wymienia strat powstałych w związku z likwidacją nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te zostały zlikwidowane z innych przyczyn aniżeli wymieniona w art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT. Oznacza to zatem, że straty te podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.”

Autopromocja

Tak wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 3 lutego 2011 r. (sygn. I SA/Po 809/10).

Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej sklepy zajmujące się sprzedażą dyskontową. Zarówno sklepy, jak i centra dystrybucyjne prowadzone były m.in. w budynkach, które spółka użytkowała na podstawie umów najmu lub dzierżawy.

W budynkach tych spółka przeprowadzała prace adaptacyjne, mające na celu dostosowanie ich do potrzeb prowadzonej działalności. Dokonane nakłady traktowała jako inwestycję w obcych środkach trwałych, podlegające amortyzacji.

Wyzbycie się praw najmu w wyniku decyzji Prezesa UOKiK

W 2008 r. spółka dokonała nabycia 100% udziałów w innej spółce z o.o. W związku z tą transakcją, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej: UOKiK) wydał decyzję, w której wyraził zgodę na takie przejęcie pod warunkiem trwałego i nieodwracalnego wyzbycia się przez spółkę wszelkich praw, w tym praw najmu do 38 enumeratywnie wskazanych placówek sklepowych.

Mogło ono nastąpić wyłącznie na rzecz niezależnego inwestora, nienależącego do grupy kapitałowej kontrolowanej m.in. przez spółkę. W przypadku niezrealizowania powyższego warunku, Prezes UOKiK mógł nałożyć na spółkę karę pieniężną. Spółka wykonała warunek.

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Polecamy: Podatki 2011

W niektórych przypadkach rozwiązanie umów najmu lub dzierżawy nastąpiło jednak przed pełnym umorzeniem wartości początkowej poczynionych przez spółkę inwestycji w obce środki trwałe.
Na tle tak ukształtowanego stanu faktycznego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, pytając, czy może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu niezamortyzowaną wartość inwestycji w obce środki trwałe w formie nakładów adaptacyjnych poczynionych na wynajmowane budynki i lokale, w związku z wyzbyciem się praw najmu przed upływem pełnego okresu amortyzacji tych inwestycji?

Warunek uznania za koszt jest zachowany

Zdaniem spółki, takie prawo jej przysługuje. Wyjaśniła, że wskutek zwrotu środków trwałych na rzecz wynajmującego przed upływem okresu amortyzacji zachowany zostaje warunek wskazany w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, zmienia się jedynie metoda, zgodnie z którą spółka może zaliczyć poczynione wydatki inwestycyjne w poczet kosztów podatkowych.

Niedopuszczalne jest bowiem dalsze dokonywanie odpisów amortyzacyjnych, co nie wyklucza jednak jednorazowej potrącalności tej kwoty wartości inwestycji, która nie została do tej pory pomniejszona o odpisy amortyzacyjne.

Organy podatkowe nie zgodziły się z taką argumentacją. Ich zdaniem fakt, iż poniesione nakłady nie zostały w pełni zamortyzowane, wywołany zostało świadomym i zaplanowanym działaniem spółki, a nie przyczynami od niej niezależnymi. Sprawa trafiła do WSA.

Sąd uznał skargę za zasadną

Wyjaśnił, że w orzecznictwie NSA pojęcie likwidacji zostało zinterpretowane w szerokim znaczeniu, uznając za nią nie tylko fizyczne unicestwienie środka trwałego, ale także przekazanie go innemu podmiotowi poprzez darowiznę, sprzedaż, zmianę metody prowadzenia działalności gospodarczej, a także likwidację środka trwałego w związku jego zużyciem technicznym, technologicznym lub "moralnym", wycofanie go z ewidencji środków trwałych.

Podsumowując, sąd przypomniał, że rezygnacja przez spółkę z dotychczas najmowanego czy dzierżawionego budynku czy lokalu, przeznaczonego na prowadzenie sklepu, jest podyktowana koniecznością realizacji decyzji Prezesa UOKiK, tj. warunku ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej w określonych placówkach w celu zapobieżenia powstania monopolu.

Nie jest to zatem zaplanowane działanie spółki, lecz aktywność wymuszona realizacją decyzji innego organu i względami ekonomicznymi (uniknięcie grożącej kary). Sąd podkreślił, że przepis art. 16 ustawy o CIT zawiera zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Wśród tych wydatków ustawodawca nie wymienia strat powstałych w związku z likwidacją nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te zostały zlikwidowane z innych przyczyn aniżeli wymieniona w art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT. Oznacza to zatem, że straty te podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Źródło: taxonline.pl

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...