Czy straty spółki przejętej mają wpływ na rozliczenia podatkowe spółki przejmującej

Radosław Baraniewicz
ekspert podatkowy
rozwiń więcej
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
Na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. strat przedsiębiorców przejmowanych. Przepis ten dotyczy również sytuacji, w której spółka kapitałowa przejmuje inną spółkę kapitałową w trybie art. 492 § 1 pkt 1 kodeksu spółek handlowych.

To zasadnicza teza wynikająca z pisemnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 23 czerwca 2010 r. (I SA/Po 271/10).

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki kapitałowej, która w 2007 r. dokonała przejęcia innej spółki w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH. Innymi słowy, cały majątek spółki przejmowanej został przeniesiony na spółkę przejmującą, a ta ostatnia wyemitowała nowe akcje, objęte przez dotychczasowych udziałowców spółki przejętej. Naturalną konsekwencją tego połączenia było wykreślenie z rejestru spółki przejętej. Jednocześnie, spółka przejmująca stała się jej następcą prawnym. 

W związku z tak nakreślonym stanem faktycznym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację. Zadała w nim pytanie, czy – jako spółka przejmująca – jest uprawniona do rozliczania straty wykazanej przez spółkę przejętą. Jak stwierdzono we wniosku, spółce przejętej przysługiwałoby prawo do rozliczania straty na podstawie i w granicach określonych w art. 7 ust. 5 ustawy o CIT. 

Zgodnie z tym przepisem, stratę wykazaną w zamkniętym roku podatkowym (nazwijmy go rokiem referencyjnym) można rozliczać w kolejnych pięciu latach, przy czym w każdym z tych lat można odliczyć tylko 50% straty poniesionej w roku referencyjnym. Jednocześnie, zgodnie z Ordynacją podatkową, spółka przejmująca jest sukcesorem prawnym spółki przejętej, więc prawo, które przysługiwało tej ostatniej na dzień połączenia, powinno przejść na spółkę przejmującą.

We wniosku przyznano co prawda, że zgodnie z art. 93e Ordynacji podatkowej, przepisy szczególne mogą wprowadzać odstępstwa od ogólnych zasad sukcesji, ale – zdaniem wnioskodawcy – w omawianej materii takiego przepisu nie ma. W szczególności, za taki przepis nie może być uważany art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT. Przypomnijmy, że jest to regulacja, wedle której „przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania” nie uwzględnia się m.in. strat przedsiębiorców przejmowanych.

Zdaniem wnioskodawcy, regulacja ta mówi jedynie tyle, że na wstępnym etapie kalkulacji podatku – kiedy obliczany jest dochód – nie można uwzględniać straty „przedsiębiorcy przejmowanego” (w naszym przypadku: spółki przejętej).
Nie przeszkadza to jednak, by – zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o CIT – rozliczyć stratę na dalszym etapie kalkulacji: jest to etap, na którym dochód (obliczony zgodnie z rygorami m.in. art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT) może być pomniejszany o odpowiednią część strat z lat ubiegłych.

W odpowiedzi na wniosek, dyrektor IS wydał interpretację, w której uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Okazało się zatem, że argumentacja odwołująca się do „dwóch etapów” obliczania podstawy opodatkowania była dla dyrektora nieprzekonująca. Dyrektor uznał więc – zgodnie z utartą praktyką – że art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT uniemożliwia rozliczanie straty wykazanej przez spółkę przejętą. Spółka nie zgodziła się z tym stanowiskiem i wniosła skargę do WSA.

Sąd przyznał rację dyrektorowi IS i skargę oddalił. W pisemnym uzasadnieniu wyroku stwierdził, że dyrektor właściwie zinterpretował art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT jako przepis wykluczający możliwość rozliczania straty spółki, która została przejęta.

WSA stwierdził też, że celem tego przepisu było zablokowanie nadużyć polegających na tworzeniu spółek wykazujących straty, które następnie byłyby odliczane od dochodów następców prawnych.

Źródło: taxonline.pl

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...