Jak szybko wrzucić w koszty samochód ciężarowy o ładowności do 3,5 tony?

Edyta Kozdroń
Ekspert w zakresie podatków i rachunkowości
rozwiń więcej
jednorazowa amortyzacja samochodu
Prowadzę działalność gospodarczą, którą rozliczam na zasadach ogólnych PIT. Chciałbym dokonać amortyzacji jednorazowej samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Proszę o informacje jak i kiedy można to zrobić.

Historia amortyzacji jednorazowej jest krótka. Zaledwie przed trzema laty wprowadzono to pojęcie do ustawy o PIT. Jest to jeden z rodzajów pomocy zwanej „de minimis”. Bardzo szybko zyskała popularność wśród przedsiębiorców.

Autopromocja

Wielu małych podatników korzysta z możliwości jednorazowego odliczenia środka trwałego. Bardzo często jest to pojazd o ładowności do 3,5 tony.

Niestety samochód osobowy zakupiony na potrzeby firmy nie może być amortyzowany jednorazowo!

Limit dla amortyzacji jednorazowej na 2011 r. zmniejszył się w stosunku do roku poprzedniego i wynosi: 50 000 euro, czyli 197 000 zł (w 2012 r. będzie 222.000 zł). Jest to łączna wartość wszystkich odpisów amortyzacyjnych w roku.

Prześledzimy przykłady dwóch przedsiębiorców:

1.Pan Paweł Nowak jest małym podatnikiem i prowadzi hurtownię materiałów budowlanych. Pod koniec roku chciał skorzystać z pomocy "de minimis". Postanowił kupić samochód ciężarowy Ford Transit do przewożenia towaru dla odbiorców.

2.Pan Jacek Kot, który jest również małym podatnikiem i prowadzi sklep internetowy zakupił samochód z homologacją ciężarową Hondę CR-V z kratką oddzielającą część bagażową również z myślą o amortyzacji jednorazowej.

Mały podatnik 2011 / 2012

Limit jednorazowej amortyzacji w 2011 r. i w 2012 r.

Odliczenie podatku VAT

W 2011 r. pierwszy przedsiębiorca może odliczyć VAT w całości, natomiast drugi może odliczyć podatek VAT tylko w wysokości 60% nie więcej niż 6000,00 zł.

Obydwa samochody są pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony, jednak:
- Ford Transit jest pojazdem, który w oparciu o kryteria określone w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy VAT, można uznać za pojazd służący do przewozu ładunków, tzn. część przeznaczona do przewozu ładunków przekracza 50% długości pojazdu. Na potwierdzenie tego pan Paweł Nowak uzyskał oświadczenie z okręgowej stacji kontroli pojazdów.
- Honda CR-V powyższych kryteriów nie spełnia i dlatego pan Jacek Kot nie otrzymał takiego oświadczenia.

Amortyzacja jednorazowa

Amortyzacji jednorazowej obie firmy mogą dokonać tylko wtedy, jeśli spełnione są warunki o uznaniu samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony za ciężarowy zgodnie z art. 5a pkt 19 ustawy o PIT.

Zgodnie z ustawą o PIT (art. 5a pkt 19) samochodem ciężarowym  jest m.in. pojazd samochodowy:
- o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony,
- który ma więcej niż jeden rząd siedzeń, oddzielonych od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i
- u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu.

W podanym przykładzie samochód Ford Transit spełnia warunki samochodu ciężarowego, ponieważ część bagażowa zajmuje 70% długości pojazdu.

Honda CR-V nie spełnia tych warunków, gdyż część bagażowa stanowi tylko 30% długości samochodu.

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Warunki dokonania amortyzacji jednorazowej

Po pierwsze: zgodnie z przepisami ustawy o PIT (art. 5c), obydwaj panowie udali się do okręgowej stacji kontroli pojazdów, Po przeprowadzonym badaniu technicznym pan Paweł Nowak otrzymał potrzebne zaświadczenie, że badany samochód spełnia warunki samochodu ciężarowego zgodnie z art 5a ustawy o PIT, natomiast pan Jacek Kot takiego zaświadczenia nie otrzymał.

Po drugie: potrzebna jest adnotacja w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu wymagań do uznania pojazdu za ciężarowy; W tym celu pan Paweł Nowak udał się do odpowiedniego organu uprawnionego do wydawania dowodów rejestracyjnych. Adnotacja została wpisana w dowodzie na podstawie przedstawionego zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów.

Po trzecie: pan Paweł Nowak ma obowiązek przechowywania w/w zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów w swojej dokumentacji (od 2011 nie trzeba już dostarczać go do Urzędu Skarbowego w ciągu 14 dni od daty otrzymania zaświadczenia ze stacji kontroli.)

Powyższe trzy warunki muszą być spełnione łącznie!

Każda firma, która planuje dokonać amortyzacji jednorazowej powinna zwrócić uwagę na to, jaki samochód poddaje tej amortyzacji, ponieważ samochód poniżej 3,5 tony uznany jest przez ustawę o PIT za ciężarowy jeśli spełnia warunki określone w art. 5a. Ponadto bez zaświadczenia o dodatkowym badaniu technicznym nie można korzystać z tego rodzaju amortyzacji. 

Pan Paweł Nowak spełnił warunki art. 5a pkt 19 i 5c ustawy o PIT i na podstawie otrzymanego zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów może jednorazowo wliczyć w koszty kwotę za zakupiony samochód, natomiast pan Jacek Kot nie ma prawa do przeprowadzenia amortyzacji jednorazowej. 

Dokonując jednorazowej amortyzacji, podatnik zalicza całą kwotę netto za zakupiony samochód do kosztów uzyskania przychodu (kol.13 kpir). W ten sposób dochód ulega znacznemu zmniejszeniu a co za tym idzie również podatek dochodowy jest dużo mniejszy.

Kasy fiskalne 2011

Zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć np. na zakup kolejnych środków trwałych lub na stworzenie nowych miejsc pracy. To ogromna korzyść zwłaszcza dla początkujących podatników, którzy potrzebują inwestować w rozwój swojej firmy.

Księgowość
Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

KSeF obowiązkowy dla mniejszych firm od 1 czerwca 2026 r.? Rzecznik MŚP: Z pewnością zostanie to docenione
29 kwi 2024

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz apeluje o przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur dla małych firm z 1 kwietnia 2026 r. na 1 czerwca 2026 r. Taką informację podało 29 kwietnia 2024 r. Biuro Rzecznika MŚP.

Ulga termomodernizacyjna a program Czyste Powietrze. Podatnicy karani za braki w przepisach
29 kwi 2024

Ulga termomodernizacyjna i program ,,Czyste Powietrze” to instytucje wsparcia modernizacji energetycznej, z których właściciele domów jednorodzinnych mogą korzystać jednocześnie. Nikt ich jednak nie ostrzega o stratach, jakie mogą ponieść, gdy dofinansowanie z ,,Czystego Powietrza” otrzymają po roku podatkowym, w którym rozliczyli już dofinansowywane wydatki. Chodzi o zaległy podatek i 16% odsetki, albo utratę prawa do ulgi w roku lub latach kolejnych.

Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

pokaż więcej
Proszę czekać...