Amortyzacja inwestycji złożonej z zespołu środków trwałych oddawanych do użytku w różnych terminach

Amortyzacja inwestycji złożonej z zespołu środków trwałych oddawanych do użytku w różnych terminach
Przedsięwzięte inwestycje rzeczowe często stanowią spójny zespół środków trwałych. W takich przypadkach, zwłaszcza gdy poszczególne części inwestycji są zlecane do realizacji różnym wykonawcom, odbiór poszczególnych środków trwałych wchodzących w jej skład rozkłada się w czasie. Tu pojawia się pytanie, czy rozpoczynać amortyzację każdego z nich pojedynczo w momencie ukończenia jego budowy bądź instalacji, czy poczekać z ich umarzaniem aż inwestycja jako całość będzie kompletna i zdatna do użytku.

Amortyzacji podlegają (art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych /ustawa o PDOP/):

Autopromocja
  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty – o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 ustawy o PDOP, zwane również środkami trwałymi.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych warunek kompletności i zdatności w dniu przyjęcia do używania środków trwałych podlegających amortyzacji należy uznać za spełniony dla wszystkich środków trwałych jednocześnie, w momencie wystąpienia najpóźniejszego z poniższych zdarzeń:

-   podpisania ostatecznego protokołu odbioru prac od dostawców i podmiotów realizujących kontrakty oraz przejścia na podatnika własności wszystkich środków trwałych wchodzących w skład inwestycji,

- uzyskania pozwolenia na użytkowanie bądź koncesji, jeśli są w danym wypadku prawnie wymagane.

Monitor Księgowego

Tylko kompletne i zdatne do użytku środki trwałe podlegają amortyzacji

Spełnienie wyżej wymienionych kryteriów jest istotne przy podjęciu decyzji o rozpoczęciu amortyzacji, gdyż „kompletność i zdatność do użytku danego środka trwałego w dniu przyjęcia go do używania jest warunkiem niezbędnym i koniecznym do wprowadzenia go do ewidencji i tym samym określenia momentu rozpoczęcia odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16h ust. 1 ustawy o PDOP. Tylko środek trwały, który jest kompletny i zdatny do użytku w momencie jego oddania do używania może być objęty amortyzacją w rozumieniu art. 16a ust. 1 ustawy o PDOP. Przed tym momentem składniki majątku nie stanowią środków trwałych.”

Za kompletne i zdatne do użytku należy uznać składniki majątku trwałego, które zawierają wszystkie elementy konstrukcyjne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zgodnie z ich przeznaczeniem, bez narażenia życia lub zdrowia osób z nich korzystających, a ponadto spełniają wszystkie wymogi formalnoprawne wymagane na podstawie odrębnych przepisów, jak stosowne atesty i homologacje oraz dopuszczone są do używania przez właściwe organy administracji państwowej. Zatem pod uwagę należy brać nie tylko obecność wszystkich elementów konstrukcyjnych czy sprawność techniczną, ale także spełnienie wszystkich wymogów formalnych, o ile takie istnieją.

Przekształcenie spółki kapitałowej w osobową - korzyści podatkowe z amortyzacji

Nawet kompletne składniki majątku (np. nie wymagające instalacji, montażu) nie mogą zostać zaliczone do środków trwałych, jeżeli stanowią one część obiektu znajdującego się w budowie, który jako całość nie został jeszcze przyjęty do użytkowania.

Kolejnym warunkiem, który musi zostać spełniony, aby można było rozpocząć amortyzację środka trwałego jest przeniesienie własności wszystkich części inwestycji przez ich wykonawców bądź dostawców na osobę dokonującą inwestycji, aby można było przyjąć całość do używania.


Dopiero spełnienie wszystkich powyższych warunków będzie przesłanką, aby rozpocząć amortyzację danego środka trwałego. Stanowisko takie potwierdził m. in. WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 21 maja 2008 roku (I SA/Go 356/08) stwierdzając, że „amortyzacja uzależniona jest od kompletności jak i zdatności do użytku środka trwałego w dniu przyjęcia go do używania”.

Źródło: Indywidualna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 marca 2016 (IPPB6/4510-52/16-2/AK)

oprac. Monika Gołębiewska

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...