Nowość: kontrola bez powodu, aby podatek się nie przedawnił

Paweł Kula
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
rozwiń więcej
Czy fiskus zacznie kontrolować na potęgę, aby zwiększyć przychody? / Ministerstwo Finansów

Projekt zmian w Ordynacji podatkowej: zawieszenie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego z powodu wszczęcia kontroli celno-skarbowej. Fiskus zyska nową broń – wszczęcie kontroli pod byle pretekstem i możliwość przeciągania jej w nieskończoność.

Zmiany w ordynacji podatkowej – wywrócenie zasad przedawnienia podatku

Art. 70 Ordynacji podatkowej wskazuje na pięcioletni termin przedawnienia zobowiązania podatkowego (od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku). Jednocześnie są wymienione okoliczności, które przerywają lub zawieszają bieg przedawnienia.

Autopromocja

Nowy projekt zmian w prawie zakłada, że zawieszenie biegu przedawnienia podatku zostanie radykalnie rozszerzone. Stanie się tak na skutek wszczęcia kontroli celno-skarbowej.

Najważniejsze pytanie w tej kwestii – jakiego skutku można się spodziewać w praktyce? Niestety, dotychczasowe doświadczenia pokazują skłonność fiskusa do nadużywania podobnych przepisów.

Organy podatkowe mogą stać się skłonne do wszczynania kontroli celno-skarbowej bez podstaw merytorycznych, jedynie w celu zawieszenia terminu przedawnienia podatku. Taka kontrola może być wszczęta tuż przed nastąpieniem skutku przedawnienia.

Kolejny możliwy skutek to przeciąganie kontroli celno-skarbowej. Organy podatkowe nie będą już związane terminem przedawnienia podatku, stracą motywację do szybkiego zakończenia sprawy. Kontrola celno-skarbowa uzyska szansę na wydłużanie się latami, a zobowiązanie podatkowe nie przedawni się.

Dotychczasowe nadużycia  – zarzuty karno-skarbowe, aby podatek się nie przedawnił

Organy podatkowe, tak jak wszystkie inne organy państwowe, mogą niekiedy nadużywać uprawnień. Taką praktykę można zaobserwować m.in. w odniesieniu do przepisu przewidującego zawieszenie przedawnienia podatku z powodu wszczęcia postępowania karno-skarbowego (art. 70 par. 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Sposobem fiskusa na zapobiegnięcie przedawnieniu podatku jest obecnie instrumentalne wszczynanie postępowań o przestępstwa lub wykroczenia skarbowe, również gdy nie ma ku temu uzasadnionych podstaw. Na bezprawność takiej praktyki zwrócił uwagę m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku sygn. II FSK 1014/21. Zgodnie z tym orzeczeniem:

„(…) sąd pierwszej instancji nie dokonał odpowiedniej analizy sprawy pod kątem ustalenia, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego (…) nie miało na celu wyłącznie stworzenia warunków formalnych do przyjęcia wystąpienia zawieszenia biegu terminu przedawnienia na podstawie ww. przepisu.”

Powyższy fragment wyroku wskazuje na tendencję fiskusa do bezzasadnego wszczynania odrębnych postępowań tylko po to, aby zobowiązanie podatkowe nie przedawniło się. Zapowiadane zmiany w prawie oznaczają radykalne zwiększenie możliwości tego rodzaju bezprawnych praktyk.

Wszczęcie kontroli celno-skarbowej jest potencjalnie łatwiejsze niż wskazanie zarzutów karno-skarbowych. Skutek w obu przypadkach byłby taki sam. Zobowiązanie podatkowe nie przedawni się. Jako bonus pozostanie wszczęta kontrola karno-skarbowa, która może potencjalnie ciągnąć się latami. Tak długo jak potrwa kontrola, podatek się nie przedawni.

Ograniczanie przedawnienia podatku może być niezgodne z Konstytucją - wyrok TK

Trybunał Konstytucyjny w orzeczeniu sygn. P 30/11 wskazuje, ze poprawne regulacje dotyczące przedawniania zobowiązań podatkowych muszą stabilizować relacje społeczne poprzez ustanowienie klarownych reguł w tym zakresie. Jednocześnie konieczne jest nałożenie ram czasowych na organy podatkowe, poprzez wymuszenie dochodzenia należności podatkowych w określonych ramach czasowych.

Proponowane zmiany w Ordynacji podatkowej są co najmniej wątpliwe z punktu widzenia zgodności z Konstytucją. Jeśli organy podatkowe zaczną stosować nowy przepis na zasadzie dowolności, to ilość kontroli celno-skarbowych może znacząco wzrosnąć, a szansa na przedawnienie podatku stanie się w dużej mierze fikcją.

Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...