Czy zakup domu w budowie lub w stanie surowym zamkniętym korzysta ze zwolnienia z PCC?

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
rozwiń więcej
Czy zakup domu w budowie lub w stanie surowym zamkniętym korzysta ze zwolnienia z PCC? / Shutterstock

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w trzech nowych (z listopada 2023 r.) interpretacjach indywidualnych uznał, że zwolnienie z podatku PCC nie obejmuje zakupu jednorodzinnego domu w budowie ani domu w stanie surowym zamkniętym, również z wykonaną elewacją.

Nabycie nieruchomości gruntowej z budynkiem mieszkalnym w stanie surowym zamkniętym

Na początku września 2023 r. podatnik wraz z małżonką kupił nieruchomość gruntową z budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w stanie surowym zamkniętym. Nabycie nieruchomości nastąpiło do majątku objętego wspólnością majątkową małżeńską. Małżonkom do momentu nabycia tej nieruchomości nie przysługiwało prawo własności (ani ułamkowy udział w takim prawie) do żadnej nieruchomości w myśl przepisu przewidującego zwolnienie PCC (art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Nieruchomość ta jest ich pierwszą nabytą nieruchomością zarówno we wspólnocie majątkowej małżeńskiej, jak i każdego z osobna. Po zawarciu umowy notariusz jednak pobrał i odprowadził podatek od czynności cywilnoprawnych.  Zadano więc pytanie Dyrektorowi KIS, czy notariusz postąpił właściwie pobierając od małżonków podatek, skoro był to zakup ich pierwszej nieruchomości. Argumentując swoje stanowisko, mąż występujący z wnioskiem o interpretację indywidualną w tej sprawie powołał się na przepisy Prawa budowlanego. Wskazał, że na podstawie art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane zakupiony budynek w stanie surowym zamkniętym spełnia znamiona budynku mieszkalnego jednorodzinnego. To z kolei w kontekście art. 9 pkt 17 ustawy o PCC prowadzi do wniosku, że podatek został pobrany nienależnie, ponieważ jest to jego i żony pierwsza nieruchomość mieszkalna, a więc wszystkie niezbędne przesłanki zwolnienia podatkowego zostały spełnione. 

Autopromocja

Brak zwolnienia dla budynku w stanie surowym 

Dyrektor KIS uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe z powodu niespełnienia jednej przesłanki zwolnienia. Organ ten wskazał, że przedmiotowe zwolnienie dotyczy sprzedaży prawa własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawierają jednak definicji budynku mieszkalnego jednorodzinnego, więc zastosowanie znalazł przepis Prawa budowlanego przywołany we wniosku przez podatnika. Organ jednak zaproponował odmienną interpretację tego przepisu. Art. 3 pkt 2a Prawa budowlanego brzmi następująco: 

budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku”. 

Dyrektor KIS stwierdził więc: „Z powołanego powyżej przepisu wynika, że budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym jest budynek w stanie umożliwiającym jego normalne użytkowanie i tym samym służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. W opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że nabyty przez Pana budynek był w stanie surowym zamkniętym co jest jednoznaczne z tym, że nie mógł być formalnie oddany do użytkowania. Zatem budynek w takim stanie nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Natomiast zwolnienie określone w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obejmuje sprzedaż, której przedmiotem jest nieruchomość stanowiąca budynek mieszkalny jednorodzinny, tj. budynek w stanie umożliwiającym jego użytkowanie i tym samym służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Budynek, co do którego nie uzyskano pozwolenia na użytkowanie lub nie złożono zawiadomienia o zakończeniu budowy (zgodnie z Prawem budowlanym) nie podlega zwolnieniu, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie. Skoro więc nabył Pan - razem z żoną - nieruchomość gruntową wraz z prawem własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego w stanie surowym zamkniętym, to nie mógł Pan skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym notariusz prawidłowo pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych od zawartej umowy sprzedaży”. 

Źródło: Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 XI 2023 r., sygn. 0111-KDIB2-3.4014.365.2023.2.ASZ.

Budynek w stanie surowym zamkniętym z wykonaną elewacją

Do analogicznych wniosków Dyrektor KIS doszedł w innej interpretacji indywidualnej. W interpretacji z 22 XI 2023 r. uznał on, że nabycie nieruchomości przez małżonków spełniających te same przesłanki w zakresie nieposiadania żadnych praw do innych nieruchomości również podlegać będzie opodatkowaniu. Organ powołał się na ten sam przepis Prawa budowlanego. Stwierdził więc, że dom jednorodzinny w stanie surowym zamkniętym z wykonaną elewacją również nie spełnia wymogów zwolnienia, ponieważ nie mógł być formalnie oddany do użytkowania. Z tego ma wynikać, że budynek w takim stanie nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Co ciekawe, w tym przypadku notariusz przy podpisywaniu aktu notarialnego nie pobrał tego podatku przyjmując, iż małżonkom zwolnienie podatkowe przysługuje.

Źródło: Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 XI 2023 r., 0111-KDIB2-3.4014.351.2023.3.BZ.

 

Dom w budowie

W innej sprawie małżonkowie planowali kupić dom będący w trakcie budowy. Budynek nie był jeszcze odebrany przez inspektorat budowlany, a wraz ze sprzedażą miało dojść do przeniesienia pozwolenia na budowę na nowych nabywców. W tym przypadku jednak stan domu pozwalał na jego użytkowanie, gdyż jego wykończenie wymagało drobnych prac związanych z montażem barierek. Jak wskazano w interpretacji z 16 XI 2023 r. (0111-KDIB2-3.4014.314.2023.1.JKU), notariusz nie wiedział, w jaki sposób interpretować nowy przepis. Postanowił zatem pobrać od małżonków podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 14 200 zł, a w zakresie ewentualnych roszczeń nabywcy mieli zgłaszać się bezpośrednio do urzędu skarbowego. W sprawie ustalono również, iż konsultant Krajowej Informacji Skarbowej w rozmowie telefonicznej potwierdził zainteresowanym, że mogą skorzystać ze zwolnienia, a to, czy budynek jest już odebrany przez inspektorat budowlany nie przesądza o możliwości skorzystania ze zwolnienia. Zdanie Dyrektora KIS okazało się jednak odmienne:

Skoro więc, brak jest pozwolenia na użytkowanie budynku, wydanego przez uprawnione podmioty, to taki budynek nie może być w świetle prawa użytkowany. Tym samym nie może zaspokajać potrzeb mieszkaniowych. Sprzedaż, której przedmiotem jest nieruchomość, która nie spełnia definicji budynku mieszkalnego jednorodzinnego, tj. nie umożliwia użytkowania budynku zgodnie z przepisami prawa, nie podlega zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazanym w przywołanym powyżej art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W przedmiotowej sprawie wskazał Pan, że budynek nie jest odebrany przez inspektorat budowlany i jego sprzedaż wiąże się z przeniesieniem pozwolenia na budowę (po zawarciu umowy sprzedaży). Zgodnie z powyższym, budynek co do którego nie uzyskano pozwolenia na użytkowanie lub nie złożono zawiadomienia o zakończeniu budowy (zgodnie z ustawą - Prawo budowlane) nie podlega zwolnieniu z art. 9 pkt 17 ww. ustawy. To oznacza, że w przedstawionych okolicznościach, umowa sprzedaży nie korzysta z ww. zwolnienia”.
Źródło: Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 XI 2023 r., sygn. 0111-KDIB2-3.4014.314.2023.1.JKU.

 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...