Czy korzystanie przez pracowników z automatów z napojami oznacza po ich stronie powstanie przychodu

Sławomir Biliński
rozwiń więcej
inforCMS
Firma przekazała pracownikom karty magnetyczne uprawniające do korzystania z automatu z napojami. Automat jest umieszczony na terenie biura firmy. Każda karta ma określoną wartość, do której pracownik może korzystać z automatu w ciągu miesiąca. Czy kwoty te stanowią nasz koszt? Czy wartość tej karty stanowi przychód pracownika?

RADA

Autopromocja

Tak, wydatki związane z napojami stanowią Państwa koszt. W interpretacjach władze podatkowe uznają wartość kredytu na karcie magnetycznej za przychód pracownika. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Pracodawca jest obowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje (§ 112 rozporządzenia sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 ze zm.). Przepisy BHP nie regulują, jakie napoje pracodawca ma zapewnić pracownikom. Zatem to sam pracodawca określa, w jakiej formie wywiąże się z tego obowiązku. Państwa firma wydatki na realizację tego obowiązku może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Potwierdzenie tego stanowiska można znaleźć m.in. w decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego Izby Skarbowej w Białymstoku z 15 listopada 2007 r. (sygn. PBI/4270i-1/MS/07).

Niestety, wybrana przez Państwa forma realizacji obowiązku zapewnienia napojów pracownikom może oznaczać dla nich powstanie przychodu. Tak uznał Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 5 czerwca 2007 r. (sygn. 1472/DPC/415-47/07/PK):

Nieodpłatnym świadczeniem Spółki na rzecz jej pracowników w tym przypadku nie jest pobranie z automatu napoju ani nawet wypicie go przez danego pracownika. Przychodem jest kredyt znajdujący się na kluczu chipowym. Jak wynika z wniosku, pracownik korzystając z otrzymanego od Spółki klucza, może nabywać napoje z automatu. Przedmiotowa sytuacja nie różni się niczym od sytuacji, gdyby pracownicy nabywali te napoje za pieniądze otrzymane od pracodawcy jako wynagrodzenie. Otrzymane przez pracownika wynagrodzenie jest jego przychodem w momencie otrzymania, a nie w momencie, gdy wyda pieniądze, jakie w ramach tego wynagrodzenia otrzymał. W przedmiotowym przypadku klucze chipowe są swego rodzaju nośnikiem wartości pieniężnych. W związku z tym wartość stanowi przychód pracowników Spółki ze stosunku pracy.

Reasumując, wartość pieniężna przyznawana pracownikom na zakup napojów z automatu stanowi ich przychód ze stosunku pracy niezależnie od tego, czy wartość ta przekazywana jest w formie banknotów, przelewu bankowego czy kluczy chipowych.

Interpretacja ta jest o tyle kontrowersyjna, że świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy nie stanowią przychodu pracownika. Zgodnie z tymi przepisami pracodawca ma obowiązek dostarczania wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów. Karty chipowe uprawniające do korzystania z automatu z napojami stanowią formę realizacji tego obowiązku. Organy podatkowe mogą jednak argumentować, że tego rodzaju ekwiwalent nie jest przewidziany przepisami BHP i tym samym stanowi przychód pracownika. Pracodawcy mogą się natomiast powołać na zwolnienie podatkowe, przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 11b updof. Przepis ten zwalnia:

wartość otrzymanych przez pracownika od pracodawcy bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do uzyskania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych.

Tym samym, jeżeli pracodawca nie ma innej możliwości wydania napojów pracownikom, to otrzymane przez nich środki na karcie magnetycznej, uprawniające do pobierania napojów, będą korzystać ze zwolnienia. Takie stanowisko może jednak prowadzić do sporu z urzędem skarbowym. By tego uniknąć, pracodawcy powinni w miarę swych możliwości przekazywać pracownikom napoje, nie zaś posiadające wartość pieniężną ekwiwalenty uprawniające do ich otrzymania.

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• § 112 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy - j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 49, poz. 330

• art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...