Inwestycje giełdowe a podatki. Jakich informacji podatkowych oczekiwać od domu maklerskiego inwestując w Polsce i za granicą?

WealthSeed
rozwiń więcej
Inwestycje giełdowe a podatki. Jakich informacji podatkowych oczekiwać od domu maklerskiego inwestując w Polsce i za granicą? / ShutterStock
Szybko następujące zmiany oraz szybko zmieniające się warunki ekonomiczne coraz częściej skłaniają nas do szukania nowych form inwestowania. Jedną z takich form jest inwestowanie w instrumenty finansowe, takie jak akcje, fundusze inwestycyjne czy ETF-y. Z reguły inwestujemy na Giełdzie Papierów Wartościowych, ale w ostatnim czasie daje się zauważyć rosnące zainteresowanie inwestycjami również na giełdach zagranicznych, w zagraniczne papiery wartościowe. Jednakże z inwestycjami wiążą się także obowiązki podatkowe. O ile dość jasno są one określone w przypadku inwestycji na polskiej giełdzie, o tyle obowiązki podatkowe, związane z inwestowaniem na giełdzie zagranicznej, wciąż budzą wiele wątpliwości. Termin na składanie deklaracji podatkowych w 2022 r., co do zasady, już minął. W tym kontekście można zatem, na spokojnie, przeanalizować najciekawsze aspekty związane z wystawianiem (bądź niewystawianiem) informacji PIT-8C przez polskich płatników, dot. zagranicznych papierów wartościowych oraz zagranicznych otwartych funduszy inwestycyjnych.

Zagraniczne papiery wartościowe

Podstawową informacją, która daje nam podstawy do rozliczenia się z fiskusem, jest informacja PIT-8C. Otrzymujemy ją od domu maklerskiego, który w naszym imieniu realizuje zlecenia kupna i sprzedaży instrumentów finansowych. Z perspektywy polskich przepisów nie jest jasne czy polski dom maklerski, prowadzący rachunek papierów wartościowych i powiązany rachunek pieniężny, musi w PIT-8C wykazywać „transakcje zagraniczne”. Przepisy mówiące o składaniu informacji PIT-8C zawarte są w art. 39 ust. 3 ustawy o PIT i maja dość ogólny charakter:
„3. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a [czyli niebędącego polskim rezydentem podatkowym], urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 [tj. np. zysk ze sprzedaży papierów wartościowych], sporządzone według ustalonego wzoru.”

Autopromocja

Mając na uwadze powyższe, co do zasady, polskie domy maklerskie i w tym Wealthseed, przesyłają swoim klientom informację PIT-8C.  Wykazują w niej uzyskane przez Klienta kwoty ze zbycia papierów wartościowych (jako przychody opodatkowane PIT) oraz wydatki poniesione przez Klienta na nabycie papierów wartościowych (w tym prowizje i ew. inne opłaty, np. za prowadzenie rachunku), jako koszty uzyskania przychodów.

Z perspektywy polskich organów podatkowych, a co za tym idzie również klientów, na pewno lepiej, aby polski dom maklerski pokazywał w PIT-8C „zagraniczne transakcje”. Pozwala to na dokładną weryfikację spójności danych przedstawianych przez podatników w ich indywidualnych rozliczeniach podatkowych, z danymi zawartymi w PIT-8C, zarówno przez klienta będącego polskim podatnikiem, jak i przez organy podatkowe.

W razie braku informacji w PIT-8C na temat „zagranicznych transakcji” dotyczących polskich rezydentów podatkowych, polskie organy podatkowe, aby zweryfikować czy klienci poprawnie rozliczyli się w swoich zeznaniach podatkowych, muszą sięgnąć do danych przesyłanych do polskiego Ministerstwa Finansów  przez swoje zagraniczne odpowiedniki, działające w ramach systemu Automatycznej Wymiany Informacji (OECD Common Reporting Standard; „OECD CRS”), systemu FATCA (w przypadku danych z USA) bądź występować z bezpośrednimi zapytaniami o udostępnienie danych do swoich zagranicznych odpowiedników. Jednakże te dane spływają z dużym opóźnieniem i w porównaniu do PIT-8C mogą być zniekształcone (relatywnie dużo podmiotów pośredniczących w przekazywaniu danych), a co najważniejsze, mogą nie wskazywać końcowych beneficjentów (osób fizycznych będących klientami polskiego domu maklerskiego).

W przypadku zagranicznych papierów wartościowych, oferowanych do zakupu przez polski dom maklerski (lub np. polski bank), który jednocześnie prowadzi indywidualny rachunek papierów wartościowych, na którym taki papier jest przechowywany po zakupie, prawdopodobnie, najpierw ten polski dom maklerski otwiera zbiorczy rachunek papierów wartościowych, w zagranicznej instytucji i w swoim imieniu, do przetrzymywania papierów kupowanych lub przechowywanych dla swoich klientów. Papiery i przepływy pieniężne związane z takim rachunkiem, co do zasady, nie podlegają natomiast raportowaniu w ramach systemów OECD CRS bądź FATCA.

Organy w Polsce mogą zatem mieć duże problemy ze zidentyfikowaniem osoby, która inwestowała w zagraniczne papiery, poprzez polski dom maklerski. Zatem podejście stosowane przez niektórych polskich płatników PIT, polegające na nieuwzględnianiu w informacjach PIT-8C zagranicznych transakcji, powoduje, że polskie organy podatkowe mają znacznie utrudnioną automatyczna weryfikację poprawności rozliczeń polskich podatników, w związku z ich transakcjami na zagranicznych papierach wartościowych.

Tytuły uczestnictwa w zagranicznych otwartych funduszach inwestycyjnych

Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych. Jednostki funduszy inwestycyjnych nie są papierem wartościowym, w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a także charakteryzują się ograniczoną zbywalnością (dopuszczalną jedynie w celu ich umorzenia) więc zarówno wypłata z zysku funduszu, jak i wypłata środków z tytułu zbycia jednostek, na gruncie PIT, jest kwalifikowana jako dochód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, opodatkowany zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT. W takiej sytuacji, obowiązki płatnika ciążą na funduszu jako podmiocie dokonującym wypłat, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, zgodnie z którym „płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w (…). Czyli informacja o nabyciu lub zbyci jednostek funduszy inwestycyjnych nie znajdzie się w PIT8C.

Implikacje podatkowe w przypadku zagranicznych funduszy, przede wszystkim zależą od tego, czy dany zagraniczny otwarty fundusz jest transparentny podatkowo. Co do zasady, zależy to od jego statusu w kraju utworzenia/rejestracji. W przypadku funduszu transparentnego, analizie powinny podlegać inwestycje funduszu (np. kupowane akcje przez fundusz), a nie inwestycja w sam fundusz.

Większość funduszy, z reguły, będzie jednak traktowana jako osoby prawne - rezydenci podatkowi w swoim kraju (czyli nie będą to podmioty transparentne podatkowo). W takiej sytuacji, polski rezydent podatkowy (klient polskiego domu maklerskiego) powinien sam rozliczyć zarówno potencjalne zyski ze zbycia czy też odkupu tytułów uczestnictwa w takim funduszu, jak i wypłaty z zysku (quasi-dywidendy) bądź inne wypłaty (np. zwrot opłaty za zarządzanie) dokonywane przez taki fundusz w swoim rocznym zeznaniu (np. PIT-36). Wydaje się, że taki dochód należy wykazać w „innych źródłach” i dodatkowo złożyć załącznik PIT-ZG dla potwierdzenia, że przedmiotowe dochody są z zagranicy.

W związku z tym zagraniczny fundusz, jego „asset manager” (odpowiednik polskiego TFI) czy dom maklerski nie będą wystawiały ani PIT-8C, ani żadnej innej informacji podatkowej, uwzględniającej dochody ze zbycia jednostek uczestnictwa w zagranicznych otwartych funduszach inwestycyjnych.

Kredyt podatkowy bądź zwolnienie z opodatkowania

Rozliczając dochody z zagranicy (zarówno od otwartych funduszy, jak i z papierów wartościowych) należy oczywiście pamiętać o możliwości odliczania zagranicznego podatku (jeśli był zapłacony) bądź stosowania zwolnienia dla takich dochodów w Polsce (należy analizować odrębnie każdą kategorię dochodu biorąc pod uwagę kraj, tj. istnienie i brzmienie danej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, i typ dochodu lub przychodu).

Izabella Dalke, Specjalista do spraw księgowości Wealthseed

Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...