REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestowanie w zagraniczne instrumenty finansowe a podatki – co warto wiedzieć?

Tomasz Krajewski
Kierownik Zespołu Operacji i Rozliczeń WealthSeed
Inwestowanie w zagraniczne instrumenty finansowe a podatki – co warto wiedzieć?
Inwestowanie w zagraniczne instrumenty finansowe a podatki – co warto wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie istnieje dużo możliwości inwestowania środków pieniężnych w różnego rodzaju zagraniczne instrumenty finansowe. Prócz oczywistej dywersyfikacji geograficznej, inwestowanie w tego typu aktywa ma jeszcze inne zalety, jak choćby większy wybór różnego rodzaju instrumentów, czy też coraz niższe koszty transakcji, a czasem nawet i możliwość nabywania ich bezpłatnie. Tego typu inwestycje w obecnych czasach są dużo prostsze niż jeszcze dekadę temu, w związku z czym udział takich aktywów w portfelach inwestycyjnych Polaków powinien wzrastać.

Pamiętać należy, że nawet osoby mające doświadczenie w bezpośrednim inwestowaniu na rynku polskim, zasady podatkowe potrafią nierzadko przyprawić o zawrót głowy. W przypadku rynków zagranicznych może być podobnie, dlatego warto mieć świadomość z jakimi obowiązkami musimy się liczyć decydując się na alokację naszych pieniędzy w zagraniczne instrumenty finansowe.

REKLAMA

REKLAMA

Podatki transakcyjne

Tego rodzaju podatek jest obciążeniem występującym głównie dla transakcji zawieranych na giełdach na kontynencie europejskim. Pomysł opodatkowania transakcji finansowych pojawił się w 2011 roku z inicjatywy Komisji Europejskiej, której celem poniekąd było ukaranie sektora finansowego, który w oczach wielu osób był wtedy głównym winowajcą dopiero co zakończonego kryzysu. Podatek ten również miał ewentualnie ograniczyć spekulacje oraz poprzez zwiększenie kosztu transakcji zniechęcić cześć inwestorów, zwłaszcza indywidualnych.

W przypadku tego rodzaju taksy zasady podatkowe są indywidualnie nakładane przez poszczególne kraje. W tym momencie bezpośrednie podatki transakcyjne jak FTT (ang. financial transaction tax) obowiązują m.in. we Francji, Hiszpani, Włoszech, ale mogą występować również opłaty skarbowe uwarunkowane szczególnymi zasadami poboru, jak to ma miejsce w UK i Irlandii. Podatki te mogą się różnić zasadami, ale jedną z cech wspólnych jest to, że dotyczą one zawartych transakcji kupna. Co istotne, podatki te wpływają na bezpośredni koszt transakcji, w związku z czym ważne, aby przy podejmowanej decyzji inwestycyjnej brać pod uwagę to, że rzeczywisty koszt transakcji będzie większy.

Podatki od dywidend

Dla instrumentów finansowych nabywanych na polskiej giełdzie sprawa jest stosunkowo prosta, ponieważ dywidendy z reguły wypłacane są w gotówce, a ta wpływa na rachunek już z uwzględnieniem poboru odpowiedniej stawki podatku. W przypadku zagranicznych instrumentów finansowych sytuacja się nieco komplikuje, ponieważ dywidendę możemy otrzymać zarówno w gotówce, jak i w formie akcji (tutaj często mamy wybór), ponadto w zależności od kraju obowiązują różne stawki podatkowe. Dodatkowo zagraniczne instytucje, np. domy maklerskie, co do zasady nie mają obowiązku poboru polskiego podatku od pożytków od polskich papierów. Sytuację może jeszcze komplikować forma przechowywania instrumentów w instytucji odpowiadającej za ich depozyt.

REKLAMA

W przypadku dywidend wypłacanych nie z polskich źródeł (tj. co do zasady nie przez spółki notowane na polskim rynku), podatek nie zostaje pobrany u źródła, a więc wartość dywidendy powinniśmy samodzielnie przeliczyć według odpowiedniego kursu złotego i uwzględnić ten dochód w naszym zeznaniu rocznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zależności od formy deponowania, z najmniej skomplikowaną sytuacją mamy do czynienia wtedy, gdy akcje zdeponowane są na rachunku zbiorczym. Wtedy zwykle, bez względu na naszą rezydencję podatkową, ‘u źródła’ pobierana jest stawka zgodna ze stawką kraju emitenta wypłacającego dywidendę. Oznacza to, że nawet jeśli zgodnie z naszą rezydencją mogłaby nas obowiązywać mniejsza stawka podatkowa, to i tak pobrane zostanie więcej, ponieważ to instytucja jako bezpośredni płatnik podatku odprowadzi go w naszym imieniu zgodnie ze stawką kraju źródła.

W niektórych przypadkach domy maklerskie umożliwiają zastosowanie preferencyjnej stawki podatkowej, np. dla dochodów uzyskiwanych od dywidend z amerykańskich spółek. W przypadku gdy dom maklerski ma umowę z  amerykańskim IRS, a klient wypełni formularz W8-BEN, wtedy – co do zasady - może być zastosowana preferencyjna stawka podatkowa i zamiast 30% nasza dywidenda zostanie pomniejszona jedynie o 15% taksy.

Należy również pamiętać o obowiązku podatkowym w Polsce, w szczególności, jeśli podatek pobrany u źródła za granicą od zagranicznej dywidendy był mniejszy niż ten należny w Polsce. Wówczas w zeznaniu rocznym przychód ten powinien zostać uwzględniony biorąc pod uwagę różnicę w obowiązującym nas podatku a tym rzeczywiście pobranym za granicą.

Rozliczenie roczne                         

Obowiązek rozliczenia się z dochodu pochodzącego z zagranicznych inwestycji giełdowych wynika z polskich przepisów podatkowych i podatek ten zaliczany jest do grupy podatków od tzw. dochodów z kapitałów pieniężnych. Nalicza się od przychodów uzyskanych m.in. ze sprzedaży akcji, praw poboru, praw do akcji czy też innych instrumentów finansowych. Istotne jest to, że tego podatku nie możemy łączyć z dochodami uzyskanymi z innych źródeł, tak więc strata uzyskana z tego źródła nie może być pokryta dochodem z innego. Co równie istotne, nie mamy możliwości rozliczenia dochodu uzyskanego z giełdy wspólnie z małżonkiem.

Co do samego rozliczenia, dużo zależy od tego, w jakim podmiocie dokonywaliśmy transakcji dotyczących zagranicznych instrumentów finansowych. Jeśli nasz rachunek inwestycyjny prowadzony jest w polskiej instytucji, to niemal na pewno powinniśmy otrzymać dokument informujący o dochodach uzyskanych w roku poprzednim (PIT-8C) i na jego podstawie dokonać rozliczenia. Dokument ten zestawia przychody i koszty w przeliczeniu na polskiego złotego, więc nie musimy się tutaj również martwić dokonywaniem żmudnych kalkulacji. Natomiast jeśli rachunek prowadzony jest przez zagranicznego brokera, może się zdarzyć, że nie dostaniemy żadnego dokumentu potwierdzającego uzyskane przychody oraz koszty, wobec czego po naszej stronie będzie przeanalizowanie ich wszystkich w poprzednim roku kalendarzowym i przeliczenie ich według odpowiedniego kursu, co może być trudnym procesem.

Odpowiedzialność za rozliczenia podatkowe spoczywa na inwestorze

Często gdy myślimy o podatkach, widzimy obraz skomplikowanego, nieprzystępnego systemu, który jest swoistym ograniczeniem czy to w prowadzeniu firmy czy w inwestycjach. Przy inwestowaniu w zagraniczne aktywa możemy mieć dodatkowe obawy co do znajomości konkretnych przepisów w danym kraju. W artykule opisane zostały podstawowe mechanizmy powiązane z podatkami w przypadku gdy jesteśmy zainteresowani inwestycjami w zagraniczne instrumenty finansowe, jednak nie wszystkie.
Warto pamiętać, że finalnie to my jako osoby inwestujące jesteśmy odpowiedzialni za poprawne rozliczenie z fiskusem, dlatego przy wybieraniu podmiotu, w którym chcemy dokonywać tego rodzaju transakcji, warto się upewnić, że wystawi nam odpowiedni dokument informujący nas o uzyskanych przychodach, jak ma to miejsce w przypadku WealthSeed.

Tomasz Krajewski, Kierownik Zespołu Operacji i Rozliczeń WealthSeed

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA