Kategorie

Fundusze inwestycyjne

Sprawozdania finansowe funduszy inwestycyjnych. Resortu finansów rzygotował wyjaśniania w sprawie sprawozdań finansowych sporządzanych przez fundusze inwestycyjne.
Rachunkowość funduszy inwestycyjnych musi być zgodna z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR/MSSF). To efekt nowelizacji, która weszła w życie 1 stycznia 2021 r. Nowe regulacje mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2020 roku.
Nowością na polskim rynku jest format inwestycyjnych spółek alternatywnych, czyli funduszy typu private equity/venture capital, ale o mniejszym zakresie działania i pozyskującym środki na inwestycje z emisji własnych akcji. Taki model działania umożliwia inwestycje o drobniejszym zakresie, ale podlega kontroli KNF, co podnosi bezpieczeństwo inwestycji. Jeden z takich funduszów właśnie planuje pozyskanie z emisji publicznej 2 mln zł.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał 29 września 2017 r. wyrok w sprawie zakresu działalności funduszu inwestycyjnego działającego poprzez spółkę zarządzającą, działająca na podstawie przepisów prawa niemieckiego.
Opublikowane 8 maja ostrzeżenie Ministerstwa Finansów przed optymalizacją podatkową funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ) z wykorzystaniem obligacji zostało już szeroko skomentowane i przeanalizowane na łamach prasy fachowej. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę na fragment tego ostrzeżenia, który być może rzuca zupełnie nowe światło na sposób finansowania zmian organizacyjnych i biznesowych w grupach podmiotów powiązanych. Czy wewnątrzgrupowe finansowanie działań restrukturyzacyjnych jest sprzeczne z zasadą arm's length?
Zdaniem ekspertów, wydane 8 maja 2017 roku ostrzeżenie Ministerstwa Finansów odnośnie optymalizacji podatkowej Funduszy Inwestycyjnych Zamkniętych (FIZ), które restrukturyzowały struktury swoich grup - może zaniepokoić osoby korzystające z tych funduszy.
Ministerstwo Finansów informuje, że analizy administracji skarbowej odkryły podejmowanie działań w zakresie optymalizacji podatkowej w CIT z użyciem obligacji nabywanych w ramach grupy podmiotów powiązanych, w których uczestniczą fundusze inwestycyjne zamknięte (FIZ). W tym zakresie MF wydało formalne ostrzeżenie w w zgodzie z zaleceniami Raportu Końcowego OECD z 2015 r. w zakresie przeciwdziałania erozji bazy podatkowej i przerzucania zysków (BEPS), działania nr 12.
Chcemy zainwestować w fundusz nieruchomości. Jak prawidłowo wyceniać nieruchomości inwestycyjne do raportowania finansowego funduszu? Na jakie czynniki powinniśmy zwrócić uwagę? Jak czytać i interpretować wyniki wycen nieruchomości? Czy poprawna metodologia wyceny może dawać mylne wyniki?
Z początkiem 2017 r. zaczną obowiązywać nowe regulacje w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, które w istotny sposób ograniczą zakres zwolnienia z CIT dla funduszy inwestycyjnych zamkniętych.
Ograniczenie możliwości kumulacji kapitału inwestycyjnego przez polskich przedsiębiorców, spadek zaufania do stabilności polskiego rynku kapitałowego, drastyczne zmniejszenie inwestycji sektora prywatnego oraz zdominowanie rynku finansowego przez uprzywilejowane podatkowo pomioty zagraniczne kosztem podmiotów polskich – takie mogą być skutki poselskiego projektu objęcia podatkiem CIT dochodów wszystkich funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ).
Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w czerwcu 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji w zakresie funduszy inwestycyjnych, nadzoru nad rynkiem kapitałowym, finansowania opieki zdrowotnej ze środków publicznych i wykorzystywania informacji sektora publicznego.
Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, w którym uznał, że przepis art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT miał na celu zapewnienie możliwości skorzystania ze zwolnienia przez instytucje wspólnego inwestowania posiadające siedzibę w innym państwie członkowskim, które są odpowiednikiem polskich funduszy inwestycyjnych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT. Zagraniczne fundusze mają być więc podobne co do istoty, natomiast nie ma wymogu, aby były identyczne co do struktury i organizacji do funduszy powstałych na gruncie polskich przepisów.
Na funduszach zagranicznych można zarobić więcej niż na polskich – średnia stopa zwrotu tego rodzaju produktów finansowych sięgnęła 8,7 proc., a więc znacząco więcej niż w przypadku polskich funduszy (6,2 proc.). Mimo lepszych wyników, fundusze zagraniczne ciągle nie cieszą się popularnością wśród Polaków. Ostatnie statystyki (początek 2015 r.) wskazują, że Polacy zainwestowali w nie tylko ok. 6 mld zł, podczas gdy w produktach oferowanych przez krajowe TFI ulokowali około 200 mld zł. Fundusze zagraniczne są słabo promowane i często odstraszają przeciętnego obywatela swoimi nazwami czy jurysdykcją w jakiej się znajdują. A szkoda. Mogą bowiem stanowić atrakcyjną alternatywę dla polskich funduszy zamkniętych.
Wielu inwestorów uważa, że fundusze obligacji skarbowych są bezpieczną inwestycją. Wszystko jednak wskazuje na to, że hossa na funduszach dłużnych dobiega końca. Zakończył się cykl obniżek stóp procentowych i wciąż pojawiają się nowe informacje zwiastujące kres dobrego zwrotu z inwestycji.
W przypadku funduszy inwestycyjnych z siedzibą na terytorium kraju spoza Unii Europejskiej występujących o zwrot nadpłaty w podatku dochodowym z tytułu dywidend wypłaconych za udziały w polskiej spółce organy podatkowe muszą ustalić, czy podatnik wykonuje działalność na warunkach równoważnych z tymi, które stosuje się do funduszy inwestycyjnych z siedzibą na terytorium Unii. Jeśli tak jest, wówczas powinny uwzględnić wniosek takiego funduszu o zwrot nadpłaty zapłaconego podatku od osób prawnych – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.
Zdanie specjalistów branża inwestycyjna powoli powinna zaczynać się zastanawiać nad zakończeniem ery funduszy dla mas. Z uwagi na fakt, że coraz bardziej potrzebne są fundusze odpowiadające na potrzeby konkretnych grup inwestorów.
Nowa perspektywa finansowa na lata 2014 – 2020 niesie za sobą nie tylko ogromną pulę środków do rozdysponowania pomiędzy beneficjentów, ale również szereg zmian w porównaniu do zasad obowiązujących w latach 2007 – 2013. Podstawą do ich wprowadzenia jest reforma prawa pomocy publicznej realizowana przez Komisję Europejską pod nazwą „SAM - State Aid Modernization”, której celem jest uproszczenie dotychczasowych zasad oraz dostosowanie ich do zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej. Jednym z obszarów, który został poddany reformie w ramach SAM są reguły udzielania pomocy de minimis, które obowiązują od 1 stycznia 2014 r. i będą ważne aż do 31 grudnia 2020 r.
W latach ubiegłych inwestowałem w różnego rodzaju fundusze inwestycyjne. Niektóre moje inwestycje w fundusze przyniosły zyski, a inne straty. Czy uzyskany dochód z udziału w funduszu kapitałowym mogę pomniejszyć o straty jakie poniosłem? Czy poniesioną stratę w funduszach kapitałowych (inwestycyjnych) mogę jakoś odliczyć?