Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze inwestycyjne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Finansów i Minister Rozwoju i Technologii zgodnie twierdzą, że nie jest aktualnie planowane wprowadzenie podatku katastralnego, czyli podatku o podstawie opodatkowania opartej na wartości nieruchomości. Natomiast w Ministerstwie Rozwoju i Technologii we współpracy z Ministerstwem Finansów analizowana jest (także pod kątem wprowadzenia ewentualnych rozwiązań podatkowych) kwestia tzw. pustostanów, czyli mieszkań kupowanych wyłącznie w celach inwestycyjnych, które nie są przez nabywcę ani zamieszkiwane ani wynajmowane. Takie informacje zostały przekazane w odpowiedziach (z 8 i 9 czerwca 2022 r.) obu ministrów na interpelację poselską.
Inwestowanie w akcje to temat – rzeka, którego wyczerpać się nie da. Z jednej strony taka aktywność nie jest oficjalnie formą hazardu jednak od strony psychologicznej takie skojarzenie jest uzasadnione. Żadna wiedza ekonomiczna nie gwarantuje zysku lub uniknięcia straty. Jednak jeśli zastosujemy podstawowe zasady rozsądku, to pojawi się możliwość pewnego urozmaicenia oraz emocji analogicznych do wygrywania na loterii, oczywiście na mniejszą skalę. Najważniejsze jest traktowanie jak punktu odniesienia pewnego pojęcia z zakresu nauk społecznych – „dające się zaakceptować ryzyko”.
W Polsce sporą popularnością wśród inwestorów cieszą się fundusze papierów dłużnych i wiele osób mylnie zakłada, że na obligacjach skarbowych przecież nie można stracić. Wiele osób myśli też w taki sposób, że na funduszach dłużnych nie stracą, a historyczne wyniki pokazują, że coś tam zarobię. Jak się jednak okazuje, na obligacjach można stracić i to całkiem sporo.
Obecnie istnieje dużo możliwości inwestowania środków pieniężnych w różnego rodzaju zagraniczne instrumenty finansowe. Prócz oczywistej dywersyfikacji geograficznej, inwestowanie w tego typu aktywa ma jeszcze inne zalety, jak choćby większy wybór różnego rodzaju instrumentów, czy też coraz niższe koszty transakcji, a czasem nawet i możliwość nabywania ich bezpłatnie. Tego typu inwestycje w obecnych czasach są dużo prostsze niż jeszcze dekadę temu, w związku z czym udział takich aktywów w portfelach inwestycyjnych Polaków powinien wzrastać.
Fundusze inwestycyjne a goldplating. Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem ograniczającym zjawisko goldplatingu - poinformował 19 października 2021 r. minister Tadeusz Kościński. W opinii uczestników XV Forum Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA) goldplating jest jedną z przeszkód utrudniających funkcjonowanie rynku, tworzenie nowych produktów i przyciąganie inwestorów.
Fundusze inwestycyjne. 14 sierpnia 2021 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 23 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta nowelizuje także niektóre regulacje, dotyczące pobierania opłat za przejazd autostradami.
Zakaz sprzedaży polis z funduszem kapitałowym. 15 lipca 2021 r. Komisja Nadzoru Finansowego zakazała sprzedaży polis na życie z funduszem kapitałowym, jeśli w umowie ubezpieczenia zostały zapisane zbyt wysokie opłaty lub jeśli fundusz miałby inwestować w instrumenty, podlegające umorzeniu. Zakaz dotyczy umów zawieranych od 1 stycznia 2022 r. z pewnymi wyjątkami dot. m.in. PPK, PPE, IKE, IKZE.
Fundusze inwestycyjne. 22 czerwca 2021 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Projekt ten dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, dotyczących funduszy inwestycyjnych oraz zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. Zgodnie z projektem większość zmian ma wejść w życie 2 sierpnia 2021 r.
Sprawozdania finansowe funduszy inwestycyjnych. Resortu finansów rzygotował wyjaśniania w sprawie sprawozdań finansowych sporządzanych przez fundusze inwestycyjne.
Rachunkowość funduszy inwestycyjnych musi być zgodna z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR/MSSF). To efekt nowelizacji, która weszła w życie 1 stycznia 2021 r. Nowe regulacje mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2020 roku.
Nowością na polskim rynku jest format inwestycyjnych spółek alternatywnych, czyli funduszy typu private equity/venture capital, ale o mniejszym zakresie działania i pozyskującym środki na inwestycje z emisji własnych akcji. Taki model działania umożliwia inwestycje o drobniejszym zakresie, ale podlega kontroli KNF, co podnosi bezpieczeństwo inwestycji. Jeden z takich funduszów właśnie planuje pozyskanie z emisji publicznej 2 mln zł.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał 29 września 2017 r. wyrok w sprawie zakresu działalności funduszu inwestycyjnego działającego poprzez spółkę zarządzającą, działająca na podstawie przepisów prawa niemieckiego.
Opublikowane 8 maja ostrzeżenie Ministerstwa Finansów przed optymalizacją podatkową funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ) z wykorzystaniem obligacji zostało już szeroko skomentowane i przeanalizowane na łamach prasy fachowej. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę na fragment tego ostrzeżenia, który być może rzuca zupełnie nowe światło na sposób finansowania zmian organizacyjnych i biznesowych w grupach podmiotów powiązanych. Czy wewnątrzgrupowe finansowanie działań restrukturyzacyjnych jest sprzeczne z zasadą arm's length?
Zdaniem ekspertów, wydane 8 maja 2017 roku ostrzeżenie Ministerstwa Finansów odnośnie optymalizacji podatkowej Funduszy Inwestycyjnych Zamkniętych (FIZ), które restrukturyzowały struktury swoich grup - może zaniepokoić osoby korzystające z tych funduszy.
Ministerstwo Finansów informuje, że analizy administracji skarbowej odkryły podejmowanie działań w zakresie optymalizacji podatkowej w CIT z użyciem obligacji nabywanych w ramach grupy podmiotów powiązanych, w których uczestniczą fundusze inwestycyjne zamknięte (FIZ). W tym zakresie MF wydało formalne ostrzeżenie w w zgodzie z zaleceniami Raportu Końcowego OECD z 2015 r. w zakresie przeciwdziałania erozji bazy podatkowej i przerzucania zysków (BEPS), działania nr 12.
Chcemy zainwestować w fundusz nieruchomości. Jak prawidłowo wyceniać nieruchomości inwestycyjne do raportowania finansowego funduszu? Na jakie czynniki powinniśmy zwrócić uwagę? Jak czytać i interpretować wyniki wycen nieruchomości? Czy poprawna metodologia wyceny może dawać mylne wyniki?
Z początkiem 2017 r. zaczną obowiązywać nowe regulacje w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, które w istotny sposób ograniczą zakres zwolnienia z CIT dla funduszy inwestycyjnych zamkniętych.
Ograniczenie możliwości kumulacji kapitału inwestycyjnego przez polskich przedsiębiorców, spadek zaufania do stabilności polskiego rynku kapitałowego, drastyczne zmniejszenie inwestycji sektora prywatnego oraz zdominowanie rynku finansowego przez uprzywilejowane podatkowo pomioty zagraniczne kosztem podmiotów polskich – takie mogą być skutki poselskiego projektu objęcia podatkiem CIT dochodów wszystkich funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ).
Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w czerwcu 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji w zakresie funduszy inwestycyjnych, nadzoru nad rynkiem kapitałowym, finansowania opieki zdrowotnej ze środków publicznych i wykorzystywania informacji sektora publicznego.
Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, w którym uznał, że przepis art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT miał na celu zapewnienie możliwości skorzystania ze zwolnienia przez instytucje wspólnego inwestowania posiadające siedzibę w innym państwie członkowskim, które są odpowiednikiem polskich funduszy inwestycyjnych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT. Zagraniczne fundusze mają być więc podobne co do istoty, natomiast nie ma wymogu, aby były identyczne co do struktury i organizacji do funduszy powstałych na gruncie polskich przepisów.
Na funduszach zagranicznych można zarobić więcej niż na polskich – średnia stopa zwrotu tego rodzaju produktów finansowych sięgnęła 8,7 proc., a więc znacząco więcej niż w przypadku polskich funduszy (6,2 proc.). Mimo lepszych wyników, fundusze zagraniczne ciągle nie cieszą się popularnością wśród Polaków. Ostatnie statystyki (początek 2015 r.) wskazują, że Polacy zainwestowali w nie tylko ok. 6 mld zł, podczas gdy w produktach oferowanych przez krajowe TFI ulokowali około 200 mld zł. Fundusze zagraniczne są słabo promowane i często odstraszają przeciętnego obywatela swoimi nazwami czy jurysdykcją w jakiej się znajdują. A szkoda. Mogą bowiem stanowić atrakcyjną alternatywę dla polskich funduszy zamkniętych.
Wielu inwestorów uważa, że fundusze obligacji skarbowych są bezpieczną inwestycją. Wszystko jednak wskazuje na to, że hossa na funduszach dłużnych dobiega końca. Zakończył się cykl obniżek stóp procentowych i wciąż pojawiają się nowe informacje zwiastujące kres dobrego zwrotu z inwestycji.
W przypadku funduszy inwestycyjnych z siedzibą na terytorium kraju spoza Unii Europejskiej występujących o zwrot nadpłaty w podatku dochodowym z tytułu dywidend wypłaconych za udziały w polskiej spółce organy podatkowe muszą ustalić, czy podatnik wykonuje działalność na warunkach równoważnych z tymi, które stosuje się do funduszy inwestycyjnych z siedzibą na terytorium Unii. Jeśli tak jest, wówczas powinny uwzględnić wniosek takiego funduszu o zwrot nadpłaty zapłaconego podatku od osób prawnych – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.
Zdanie specjalistów branża inwestycyjna powoli powinna zaczynać się zastanawiać nad zakończeniem ery funduszy dla mas. Z uwagi na fakt, że coraz bardziej potrzebne są fundusze odpowiadające na potrzeby konkretnych grup inwestorów.
Nowa perspektywa finansowa na lata 2014 – 2020 niesie za sobą nie tylko ogromną pulę środków do rozdysponowania pomiędzy beneficjentów, ale również szereg zmian w porównaniu do zasad obowiązujących w latach 2007 – 2013. Podstawą do ich wprowadzenia jest reforma prawa pomocy publicznej realizowana przez Komisję Europejską pod nazwą „SAM - State Aid Modernization”, której celem jest uproszczenie dotychczasowych zasad oraz dostosowanie ich do zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej. Jednym z obszarów, który został poddany reformie w ramach SAM są reguły udzielania pomocy de minimis, które obowiązują od 1 stycznia 2014 r. i będą ważne aż do 31 grudnia 2020 r.
W latach ubiegłych inwestowałem w różnego rodzaju fundusze inwestycyjne. Niektóre moje inwestycje w fundusze przyniosły zyski, a inne straty. Czy uzyskany dochód z udziału w funduszu kapitałowym mogę pomniejszyć o straty jakie poniosłem? Czy poniesioną stratę w funduszach kapitałowych (inwestycyjnych) mogę jakoś odliczyć?