REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie zmian w prawie w czerwcu 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podsumowanie zmian w prawie w czerwcu 2016 r./ Fot. Fotolia
Podsumowanie zmian w prawie w czerwcu 2016 r./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w czerwcu 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji w zakresie funduszy inwestycyjnych, nadzoru nad rynkiem kapitałowym, finansowania opieki zdrowotnej ze środków publicznych i wykorzystywania informacji sektora publicznego.

REKLAMA

Autopromocja

FUNDUSZE INWESTYCYJNE

4 czerwca 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 31 marca 2016 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 615), nowelizująca m.in. ustawę z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 157), na podstawie której m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • określono formę prawną prowadzenia działalności przez alternatywną spółkę inwestycyjną (ASI). Może ona prowadzić działalność w formie spółki komandytowej oraz komandytowo - akcyjnej, w których jedynym komplementariuszem jest spółka kapitałowa, w tym spółka europejska, a także w formie spółki kapitałowej, w tym spółki europejskiej;

  • określono warunki i wymogi organizacyjne prowadzenia działalności przez zarządzającego alternatywną spółką inwestycyjną (zarządzający ASI), działającego na podstawie zezwolenia, w tym obowiązek opracowania polityki wynagrodzeń, zapobiegania występowaniu konfliktów interesów, ochrony informacji oraz zarządzania ryzykiem;

  • dookreślono zbiór zadań oraz obowiązków depozytariuszy, w tym zadań polegających na przechowywaniu aktywów oraz prowadzeniu rejestru aktywów funduszu inwestycyjnego lub alternatywnej spółki inwestycyjnej. Ponadto zwiększono odpowiedzialność depozytariuszy w przypadku utraty instrumentów finansowych;

Skutki podatkowe wypłaty dywidendy funduszowi inwestycyjnemu spoza UE

  • wprowadzono wymóg opracowania i wdrożenia przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych polityki wynagrodzeń w stosunku do kategorii pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka zarządzanych otwartych funduszy inwestycyjnych (w tym m.in. członków zarządu, osób podejmujących decyzje inwestycyjne dotyczące portfela inwestycyjnego funduszu, osób sprawujących funkcje z zakresu zarządzania ryzykiem);

  • wprowadzono pojęcie alternatywnego funduszu inwestycyjnego oraz instytucję alternatywnej spółki inwestycyjnej, czyli instytucji wspólnego inwestowania, która przez wzgląd na prowadzenie działalności inwestycyjnej, ma podlegać wymogom podobnym do tych, jakie stawia się funduszom inwestycyjnym.

Ustawa o delegowaniu pracowników od 18 czerwca 2016 r.

NADZÓR NAD RYNKIEM KAPITAŁOWYM

4 czerwca 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 31 marca 2016 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 615), na podstawie której znowelizowano m.in. ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 1537), na podstawie której m.in.:

  • wskazano, że Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jest organem właściwym nadzoru nad rynkiem kapitałowym oraz rynkiem instrumentów finansowych, w których państwem członkowskim jest Rzeczpospolita Polska, w myśl rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady, tj.rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy venture capital oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej. Nadzór KNF dotyczy m.in. działalności przedsiębiorstw małych, rozwijających się, wspieranych funduszami venture capital oraz przedsiębiorstw społecznych wspieranych przez program Europa 2020, które dążą do przezwyciężania problemów natury społecznej oraz mają swój wkład w rozwój społeczeństwa;

  • wprowadzono regulację, na podstawie której zarządzający ASI w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych podlegają nadzorowi KNF w zakresie, w jakim ciążą na nich obowiązki związane z uczestnictwem w rynku kapitałowym;

  • upoważniono Przewodniczącego KNF do zażądania przekazania nagrań rozmów telefonicznych oraz innych informacji zarejestrowanych za pośrednictwem urządzeń i systemów teleinformatycznych, dotyczących podmiotu dokonującego czynności faktycznych lub prawnych mających związek z wyjaśnianymi faktami. Ww. żądanie może zostać skierowane m.in. do towarzystwa funduszy inwestycyjnych zarządzającego funduszem inwestycyjnym otwartym, depozytariusza funduszu inwestycyjnego otwartego, podmiotu prowadzącego rejestr uczestników funduszu inwestycyjnego otwartego, przedstawiciela funduszu zagranicznego lub przedstawiciela funduszu inwestycyjnego otwartego z siedzibą w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czy agenta płatności. Powyższe może nastąpić podczas prowadzenia postępowania wyjaśniającego służącego ustaleniu, czy istnieją podstawy do złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa określonego w ustawie o funduszach inwestycyjnych lub do wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie naruszeń przepisów ww. ustawy.

Polecamy: Jak rozliczyć wypłatę dywidendy - w podatkach i rachunkowości


FINANSOWANIE OPIEKI ZDROWOTNEJ ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH

12 czerwca 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 652), nowelizująca m.in. ustawę z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 581) Do zmian zaliczamy m.in.:

  • przyznanie świadczeniobiorcom, którzy ukończyli 75. rok życia, na podstawie recepty wystawionej przez osobę uprawnioną, prawa do bezpłatnego zaopatrzenia w refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne. Wymienione są one w wykazie ogłoszonym przez Ministra Zdrowia w drodze obwieszczenia. Do osób uprawnionych do wystawienia ww. recepty zalicza się m.in. lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej, lekarza, który zaprzestał wykonywania zawodu, a wystawił receptę dla siebie albo dla małżonka, wstępnych w linii prostej oraz rodzeństwa. Ww. wykaz obejmuje leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne, w stosunku do których wydano ostateczne decyzje administracyjne o objęciu refundacją albo ostateczne decyzje zmieniające;

  • wskazanie wytycznych, którymi kierować się winien Minister właściwy do spraw zdrowia przy sporządzaniu ww. wykazu. Wśród nich wyróżnić można m.in. potrzeby zdrowotne świadczeniobiorców, dostępność oraz bezpieczeństwo stosowania leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, a także skutki dla budżetu państwa oraz Narodowego Funduszu Zdrowia;

  • określenie sposobu, w jaki mają być finansowane ww. środki. Przejawia się on w finansowaniu tych środków z budżetu państwa w części stanowiącej odpłatność świadczeniobiorcy, obejmującej kwotę do wysokości limitu finansowania oraz dopłatę w wysokości różnicy między ceną detaliczną danego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego a wysokością limitu finansowania.

WYKORZYSTYWANIE INFORMACJI SEKTORA PUBLICZNEGO

16 czerwca weszła w życie ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2016 r., poz. 352),  na podstawie której m.in.:

  • określono zasady i sposób udostępniania i przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania; podmioty, które udostępniają lub przekazują informacje; warunki ponownego wykorzystywania, a także reguły określania opłat za ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego;

  • wskazano, że informacją sektora publicznego jest każda treść lub jej część, niezależnie od sposobu utrwalenia (w tym w postaci papierowej, elektronicznej, audiowizualnej), będąca w posiadaniu podmiotów zobowiązanych do udostępniania lub przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania. Do podmiotów tych zaliczamy m.in. jednostki sektora finansów publicznych, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, a także osoby prawne, utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym;

  • wskazano, że poprzez „ponowne wykorzystywanie” rozumie się wykorzystywanie informacji sektora publicznego przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w celach komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż pierwotny publiczny cel, dla którego informacja została wytworzona;

  • zobowiązano do udostępniania lub przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania m.in. jednostki sektora finansów publicznych i państwowe jednostki organizacyjne oraz osoby prawne utworzone w celu zaspokajania potrzeb powszechnych (dalej: podmioty zobowiązane);

  • każdemu przyznano prawo do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, niezależnie od tego czy są one udostępnione w systemie teleinformatycznym, czy też przekazane na wniosek o ponowne wykorzystywanie;

  • wprowadzono regulację, zakładającą że warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, które zostały udostępnione na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej podmiotu zobowiązanego do udostępniania lub przekazania ww. informacji, stanowią ofertę zawierającą te warunki;

  • określono, że informacje w celu ponownego wykorzystywania uzyskuje się bezpłatnie, jednak może być nałożona opłata za przygotowanie lub przekazanie ww. informacji, jeżeli jest to związane z dodatkowymi kosztami;

  • wprowadzono regulację, na podstawie której można złożyć wniosek o umożliwienie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego gromadzonych i przechowywanych w systemie teleinformatycznym podmiotu zobowiązanego. Wykorzystywanie to nie może przekroczyć okresu 12 miesięcy.

Autor:

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA