REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek kapitałowy w Polsce - zmiana przepisów. Nowe rodzaje obligacji

Subskrybuj nas na Youtube
Rynek kapitałowy w Polsce - zmiana przepisów
Rynek kapitałowy w Polsce - zmiana przepisów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trwają prace nad projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku, który realizuje działania określone w Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego (SRRK). Zawarte w tym projekcie rozwiązania mają na celu uproszczenie przepisów i procedur administracyjnych, a przez to rozwój rynku kapitałowego w Polsce. To II etap konsultacji publicznych projektu ustawy. Uwagi można zgłaszać przez trzy tygodnie do 25 listopada 2022 r.

Nowe przepisy dot. rynku kapitałowego - projekt

- Przekazujemy do konsultacji projekt realizujący szereg istotnych działań przewidzianych w Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego. Został on wypracowany w ramach szerokiego porozumienia między MF, KNF, Izbą Domów Maklerskich i Związkiem Banków Polskich. Dzięki wprowadzeniu tych przepisów m.in. zmniejszą się koszty regulacyjne dla wielu uczestników rynku finansowego, co, jak liczymy, przełoży się także na niższe koszty dla ich klientów i inwestorów – powiedziała minister finansów Magdalena Rzeczkowska.

- Projekt jest odpowiedzią na wiele wyzwań zgłaszanych nam przez uczestników rynku kapitałowego. W tej turze konsultacji chcemy kontynuować dobry dialog z biznesem – podkreślił wiceminister finansów Artur Soboń.

W projekcie znalazły się przepisy, które mają wpływ na funkcjonowanie całego rynku kapitałowego, w tym firm i funduszy inwestycyjnych oraz instytucji infrastruktury, takich jak Giełda Papierów Wartościowych.

- Wprowadzamy do polskiego porządku prawnego takie rozwiązana jak jednolita licencja bankowa czy obligacje rozwojowe. Projekt realizuje też szereg postulatów rynku kapitałowego dotyczących eliminowania gold-platingu. Liczymy na konstruktywne uwagi wszystkich zainteresowanych, w ramach konsultacji – dodała Katarzyna Szwarc, pełnomocniczka ministra finansów ds. Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego.

REKLAMA

Elementy Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego

Projekt ustawy realizuje postanowienia SRRK:

  • Wprowadzenie Jednolitej Licencji Bankowej prowadzące do częściowego zniesienia obowiązków administracyjnych wobec banków prowadzących w swoich strukturach działalność maklerską.
  • Wprowadzenie definicji Obligacji Rozwojowych, tożsamej z zielonymi obligacjami określonymi przez międzynarodowe Zasady Zielonych Obligacji (Green Bond Principles).
  • Wprowadzenie regulacji dedykowanych funduszom ETF (Exchange-Traded Funds), eliminujące obowiązku regulacyjne niekompatybilne z ich modelem funkcjonowania.
  • Wprowadzenie przepisów umożliwiających rozwój w Polsce pożyczek papierów wartościowych (securities lending).
  • Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji czynnego żalu.
  • Zmianę obowiązujących regulacji w zakresie funkcjonowania rynku kapitałowego mającą na celu wyeliminowanie przypadków gold-platingu.

Strategia Rozwoju Rynku Kapitałowego została przyjęta przez Radę Ministrów 1 października 2019 r. Stanowi ona pierwszy szczegółowy i kompleksowy plan rozwoju rynku kapitałowego w Polsce. Projekt został sfinansowany ze środków Komisji Europejskiej i opracowany we współpracy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOiR). Realizacja Strategii przewidziana została na lata 2019–2023 i obejmuje 90 działań, w tym uproszczenie procedur administracyjnych dla uczestników rynku kapitałowego, zwiększenie płynności tego rynku i efektywności instytucji pośredniczących, oraz wzrost poziomu oszczędności prywatnych.

Konsultacje potrwają do 25 listopada 2022 r.

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku dostępny jest na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe rodzaje obligacji i zmiany w funduszach ETF

REKLAMA

Możliwa będzie emisja obligacji infrastrukturalnych, a fundusze typu ETF będzie można oferować jako fundusze otwarte – wynika z opublikowanego 4 listopada 2022 r. na stronach RCL projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku.

W projekcie proponuje się m.in. wprowadzenie nowego rodzaju obligacji transformacyjnych. Chodzi o takie papiery dłużne, których cel emisji polega na "sfinansowaniu nowej inwestycji sprzyjającej przyspieszeniu zrównoważonego rozwoju gospodarczego kraju". Emitent obligacji powinien wydać co najmniej 95 proc. środków pozyskanych ze sprzedaży takich papierów w ciągu 36 miesięcy od daty emisji, a termin wykupu nie powinien być krótszy niż 5 lat. Łączna wartość emisji nie może być mniejsza niż 50 mln zł lub równowartość tej kwoty. Emisja obligacji transformacyjnych ma się odbywać w ramach oferty publicznej.

"W samych przepisach ustawy o obligacjach cele emisji zostały określone w sposób ogólny na podstawie najpowszechniejszego międzynarodowego standardu zielonych obligacji (Green Bond Principles), opracowanego przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Rynków Kapitałowych (ICMA)" – stwierdzono w uzasadnieniu.

Zmiany w obrocie obligacjami

Inna zmiana proponowana w projekcie dotyczy organizacji obrotu papierami skarbowymi. Obecnie rynek obrotu obligacjami może być organizowany jako rynek regulowany, rynek poza systemem obrotu instrumentami finansowymi oraz alternatywny system obrotu. W projekcie mówi się o poszerzeniu tych możliwości o OTF (Organised Trading Facility), czyli platformę obrotu "przez którą rozumie się wielostronny system kojarzący w sposób uznaniowy składane przez podmioty trzecie oferty kupna i sprzedaży obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji, instrumentów pochodnych lub produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego, które muszą być wykonywane przez dostawę, niebędący rynkiem regulowanym ani ASO".

Zmiany dotyczące funduszy ETF

W projekcie znalazły się propozycje zmian dotyczących funduszy ETF. Jak wskazano w uzasadnieniu, koncepcja ETF przewidziana w obowiązujących przepisach ustawy o funduszach inwestycyjnych oparta jest o konstrukcję funduszu inwestycyjnego zamkniętego emitującego certyfikaty inwestycyjne, co wymaga dużo pracy, generuje koszty oraz wpływa na gorszą jakość kwotowań funduszu. Proponuje się takie zmiany w przepisach o funduszach inwestycyjnych, które umożliwią oferowanie takich funduszy – czyli funduszy portfelowych – jako funduszy otwartych (fundusze inwestycyjne otwarte lub specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte). Pojawi się możliwość zbywania jednostek uczestnictwa funduszy portfelowych, a także wprowadzenia dematerializacji jednostek uczestnictwa funduszy portfelowych.

Fundusze inwestycyjne

W ramach projektu proponuje się również ograniczenie możliwości zlecenia przez TFI możliwości powierzania zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Zgodnie z proponowanymi przepisami powierzanie zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią ma być możliwe jedynie w przypadku podmiotów "prowadzących, na podstawie odpowiedniego zezwolenia organu nadzoru, działalność w zakresie zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych". Nie ma przy tym przeciwwskazań, aby podmioty zajmujące się do tej pory zarządzaniem funduszami wystąpiły o zezwolenie na prowadzenie takiej działalności - zaznaczono.

Działalność maklerska w bankach

Zmienić mają się także zasady podejmowania przez banki działalności maklerskiej. Po uchwaleniu ustawy banki będą mogły podejmować tego typu działalność na podstawie tzw. jednolitej licencji bankowej, a więc poprzez zmianę statutu banku, bez konieczności występowania o oddzielne zezwolenie.

Wyższe kary nakładane przez KNF

REKLAMA

W projekcie znalazły się także zapisy zakładające nadanie Komisji Nadzoru Finansowego dodatkowych uprawnień dotyczących nakładania kar pieniężnych na podmioty nadzorowane. Proponuje się m.in. podniesienia maksymalnego wymiaru kary z 500 tys. zł do 5 mln zł w przypadku nałożenia sankcji na podmiot zarządzający sekurytyzowanymi wierzytelnościami funduszu sekurytyzowanego lub na podmiot, któremu towarzystwo funduszy inwestycyjnych powierza zarządzanie w odniesieniu do specjalistycznego funduszu inwestycyjnego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego. KNF będzie mogła ukarać członka zarządu firmy ubezpieczeniowej kwotą nawet do 3 mln zł, a firmy ubezpieczeniowe będą mogły zostać ukarane kwotą do 20 mln zł.

KNF będzie miała prawo do karania także podmiotów, którym wygasło lub zostało cofnięte zezwolenie na prowadzenie działalności, z którą wiąże się naruszenie, oraz takich, które zostały wykreślone z rejestru uprawniającego do prowadzenia takiej działalności, a także karania członków zarządów banku odpowiedzialnych za naruszenie prawa, nawet jeśli już nie pełnią one funkcji w zarządzie banku. Nadzór będzie mógł także nakładać pojedyncze kary za każde naruszenie objęte sankcjonowanym przepisem.

Odpowiedzialność administracyjna byłych firm audytorskich

W projekcie proponuje się także wprowadzenie odpowiedzialności administracyjnej byłych firm audytorskich, jednostek zainteresowania publicznego i osób pełniących funkcje w firmach audytorskich i jednostkach zainteresowania publicznego za naruszenia powstałe w czasie, gdy te podmioty były firmą audytorską, jednostką zainteresowania publicznego, czy też w okresie pełnienia określonych funkcji w firmie audytorskiej (np. członka zarządu lub rady nadzorczej). (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ mk/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA