REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze inwestycyjne - MF pracuje nad projektem ograniczającym goldplating

Subskrybuj nas na Youtube
Fundusze inwestycyjne - MF pracuje nad projektem ograniczającym goldplating
Fundusze inwestycyjne - MF pracuje nad projektem ograniczającym goldplating

REKLAMA

REKLAMA

Fundusze inwestycyjne a goldplating. Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem ograniczającym zjawisko goldplatingu - poinformował 19 października 2021 r. minister Tadeusz Kościński. W opinii uczestników XV Forum Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA) goldplating jest jedną z przeszkód utrudniających funkcjonowanie rynku, tworzenie nowych produktów i przyciąganie inwestorów.

MF chce ograniczenia goldplatingu

"Niedługo miną dwa lata, od kiedy realizujemy Strategię Rozwoju Rynku Kapitałowego. Obecnie intensywnie pracujemy nad projektem realizującym postulat ograniczający zjawisko goldplatingu w krajowych przepisach. Krajowe regulacje z zakresu funduszy inwestycyjnych w dużej mierze determinowane są przez prawo unijne i staramy się konsultować wszystkie projekty regulacji unijnych" - powiedział minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński podczas wystąpienia otwierającego XV Forum Funduszy IZFiA.

REKLAMA

REKLAMA

Pełnomocniczka ministra finansów ds. SRRK Katarzyna Szwarc wskazuje, że regulacje na polskim rynku funduszy inwestycyjnych są pochodną regulacji europejskich, stąd konieczność aktywnego udziału towarzystw funduszy inwestycyjnych w pracach nad nowymi przepisami na szczeblu unijnym.

"Z uwag nam przekazywanych wynika, że harmonizacja przepisów ułatwia konkurowanie na rynku, więc ten kierunek jest pożądany. Tym bardziej warto angażować się w dialog na forum europejskim, podejmować tematy już w momencie, gdy KE publikuje swoje propozycje" - powiedziała Szwarc podczas debaty na Forum Funduszy IZFiA Katarzyna Szwarc.

Czym jest goldplating?

Katarzyna Szwarc potwierdziła zamiar resortu finansów ograniczania zjawiska goldplatingu, czyli nadmiernego poszerzania pierwotnych intencji przy implementacji dyrektyw UE w prawie narodowym. Terminem goldplating (gold-plating) określa się wyjście przez ustawodawcę krajowego (przy implementacji prawa unijnego )poza ramy dyrektywy poprzez wprowadzenie dodatkowych przepisów albo surowszych regulacji niż wymaga prawo unijne.

REKLAMA

"Podejmujemy aktywne działania w tym obszarze. Kilka miesięcy temu powstała grupa robocza przy udziale MF, KNF i uczestników rynku. Produktem prac tej grupy było kilkadziesiąt stron uwag i przykładów goldplatingu, które szczegółowo przeanalizowaliśmy. Zidentyfikowaliśmy te, które w naszej ocenie są goldplatingiem i część z nich jest już realizowana w projektach ustaw, które są na ścieżce legislacyjnej" - powiedziała

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako przykład podała przepis, który zobowiązuje TFI do szczegółowego kontrolowania informacji przekazywanych przez dystrybutorów co do tego, w jaki sposób dystrybutor polepsza jakość usług dla swoich klientów, co uzasadnia wzrost opłat za dystrybucję.

"To przykład nadmiarowych przepisów i przyznajemy, że przepis ten powinien ulec znaczącym modyfikacjom" - powiedziała Szwarc.

Prezes Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami Małgorzata Rusewicz jest jednak zdania, że ten przepis powinien zostać zlikwidowany, a nie tylko zmodyfikowany.

"To punkt, gdzie wszyscy na rynku się zgadzają, że powinien zostać wykreślony, bo to jest goldplating. MIFID nie przewiduje czegoś takiego, jak weryfikacja przez TFI podnoszenia jakości usług przez dystrybutorów. Jest propozycja jakiegoś ograniczania tego zapisu, kiedy my mówimy po prostu o jego wycięciu" - powiedziała Rusewicz.

Prezes IZFiA wskazuje, że z reguły zakres wprowadzanych przepisów unijnych na rynek krajowy jest zdecydowanie dalej idący niż w innych krajach europejskich.

"Często inne kraje stosują metodologię prostego przyjęcia unijnych przepisów, natomiast my wprowadzamy takie rozwiązania, które potem wymagają wydawania wytycznych KNF i prób rozwiązywania problemów. MIFID jest świetnym tego przykładem" - powiedziała.

Zmiana przepisów nie wystarczy by zachęcić do inwestowania na rynku kapitałowym

Magdalena Łapsa-Parczewska, dyrektor zarządzający Pionem Nadzoru nad Rynkiem Kapitałowym z Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego ocenia, że zmiany regulacji nie są rozwiązaniem wszystkich problemów branży funduszy inwestycyjnych.

"Zastanawiam się, czy panaceum na wszystko, w tym na odzyskanie zaufania do rynku, są zmiany przepisów. Czy nie powinniśmy działać w ramach tego, co już mamy. Zgadzam się natomiast, że powinniśmy być bardziej aktywni na forum unijnym. Jako Urząd KNF staramy się być aktywni na forach międzynarodowych, jesteśmy np. na czele komitetu ds. proporcjonalności przy ESMA, który przegląda wytyczne wydawane przez ESMA i przekazuje uwagi, gdzie tej proporcjonalności nie ma i gdzie powinna być wdrożona" - powiedziała Łapsa-Parczewska.

"Nie mogę się zgodzić z tezą, że praca nad regulacjami nie jest potrzebna. Są regulacje, które utrudniają nam funkcjonowanie, tworzenie nowych produktów i ciężko jest nam przejść przez trwający bardzo długo proces w KNF jeśli chodzi na przykład o rejestrację nowych produktów ESG" - odpowiedziała Małgorzata Rusewicz.

Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys jest zdania, że być może konieczna jest praca nad napisaniem nowej ustawy o funduszach inwestycyjnych.

"Obecna ustawa to dość obszerny dokument, który był tworzony przez wiele lat, doklejanych było do niego wiele przepisów. Ta ustawa w codziennym użytkowaniu jest przeszkodą w rozwoju nowych produktów i ściągania do nas inwestorów, którzy dużo chętniej idą do Luksemburga. Moim zdaniem całościowy przegląd regulacji po wielu latach jest czymś normalnym" - powiedział Borys.

200 mld zł gotówki na nieoprocentowanych rachunkach bankowych

Prezes PFR ocenia jednak pozytywnie ostatnie lata na polskim rynku funduszy inwestycyjnych, zmiany, które na nim nastąpiły, w tym spadek opłat dla klientów, co zbliżyło Polskę do innych rynków europejskich. Wskazuje jednak, że ciągle na nieoprocentowanych rachunkach bankowych jest około 200 mld zł gotówki, a brakuje gotowości klientów indywidualnych do szukania długoterminowych form lokowania kapitału.

Katarzyna Szwarc również ocenia, że ogromnym wyzwaniem jest zainteresowanie oszczędzających rynkiem kapitałowym.

"Gdy popatrzymy na statystyki, to jedynie 5-6 proc. posiadających konta w bankach jest zainteresowanych oszczędzaniem na giełdzie, a 11-13 proc. z nich wskazuje na nieruchomości czy kryptowaluty jako na inwestycje najbardziej interesujące. Stoi przed nami ogromne zadanie zachęcania do oszczędzania na rynku kapitałowym" - powiedziała pełnomocniczka ministra finansów ds. SRRK.

Na koniec sierpnia 2021 roku w funduszach inwestycyjnych znajdowało się 312 mld zł aktywów, a liczba klientów TFI sięga 4,6 mln.

Minister Kościński w swoim wystąpieniu wskazał również na inne rozwiązania, nad którymi pracuje Ministerstwo Finansów w celu zwiększenia atrakcyjności polskiego rynku kapitałowego.

"Nie zapomnieliśmy o deklarowanych w Polskim Ładzie rozwiązaniach podatkowych w zakresie rynku kapitałowego. Wprowadzamy pakiet nowych ulg wspierających wejście polskich firm na giełdę, a także inwestowania przez fundusze venture capital i alternatywne spółki inwestycyjne" - powiedział.

PAP Biznes jest patronem medialnym XV Jubileuszowego Forum Funduszy organizowanego przez Izbę Zarządzających Funduszami i Aktywami. (PAP Biznes)

pr/ ana/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA