REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze inwestycyjne - MF pracuje nad projektem ograniczającym goldplating

Subskrybuj nas na Youtube
Fundusze inwestycyjne - MF pracuje nad projektem ograniczającym goldplating
Fundusze inwestycyjne - MF pracuje nad projektem ograniczającym goldplating

REKLAMA

REKLAMA

Fundusze inwestycyjne a goldplating. Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem ograniczającym zjawisko goldplatingu - poinformował 19 października 2021 r. minister Tadeusz Kościński. W opinii uczestników XV Forum Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA) goldplating jest jedną z przeszkód utrudniających funkcjonowanie rynku, tworzenie nowych produktów i przyciąganie inwestorów.

MF chce ograniczenia goldplatingu

"Niedługo miną dwa lata, od kiedy realizujemy Strategię Rozwoju Rynku Kapitałowego. Obecnie intensywnie pracujemy nad projektem realizującym postulat ograniczający zjawisko goldplatingu w krajowych przepisach. Krajowe regulacje z zakresu funduszy inwestycyjnych w dużej mierze determinowane są przez prawo unijne i staramy się konsultować wszystkie projekty regulacji unijnych" - powiedział minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński podczas wystąpienia otwierającego XV Forum Funduszy IZFiA.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Pełnomocniczka ministra finansów ds. SRRK Katarzyna Szwarc wskazuje, że regulacje na polskim rynku funduszy inwestycyjnych są pochodną regulacji europejskich, stąd konieczność aktywnego udziału towarzystw funduszy inwestycyjnych w pracach nad nowymi przepisami na szczeblu unijnym.

"Z uwag nam przekazywanych wynika, że harmonizacja przepisów ułatwia konkurowanie na rynku, więc ten kierunek jest pożądany. Tym bardziej warto angażować się w dialog na forum europejskim, podejmować tematy już w momencie, gdy KE publikuje swoje propozycje" - powiedziała Szwarc podczas debaty na Forum Funduszy IZFiA Katarzyna Szwarc.

Czym jest goldplating?

Katarzyna Szwarc potwierdziła zamiar resortu finansów ograniczania zjawiska goldplatingu, czyli nadmiernego poszerzania pierwotnych intencji przy implementacji dyrektyw UE w prawie narodowym. Terminem goldplating (gold-plating) określa się wyjście przez ustawodawcę krajowego (przy implementacji prawa unijnego )poza ramy dyrektywy poprzez wprowadzenie dodatkowych przepisów albo surowszych regulacji niż wymaga prawo unijne.

REKLAMA

"Podejmujemy aktywne działania w tym obszarze. Kilka miesięcy temu powstała grupa robocza przy udziale MF, KNF i uczestników rynku. Produktem prac tej grupy było kilkadziesiąt stron uwag i przykładów goldplatingu, które szczegółowo przeanalizowaliśmy. Zidentyfikowaliśmy te, które w naszej ocenie są goldplatingiem i część z nich jest już realizowana w projektach ustaw, które są na ścieżce legislacyjnej" - powiedziała

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako przykład podała przepis, który zobowiązuje TFI do szczegółowego kontrolowania informacji przekazywanych przez dystrybutorów co do tego, w jaki sposób dystrybutor polepsza jakość usług dla swoich klientów, co uzasadnia wzrost opłat za dystrybucję.

"To przykład nadmiarowych przepisów i przyznajemy, że przepis ten powinien ulec znaczącym modyfikacjom" - powiedziała Szwarc.

Prezes Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami Małgorzata Rusewicz jest jednak zdania, że ten przepis powinien zostać zlikwidowany, a nie tylko zmodyfikowany.

"To punkt, gdzie wszyscy na rynku się zgadzają, że powinien zostać wykreślony, bo to jest goldplating. MIFID nie przewiduje czegoś takiego, jak weryfikacja przez TFI podnoszenia jakości usług przez dystrybutorów. Jest propozycja jakiegoś ograniczania tego zapisu, kiedy my mówimy po prostu o jego wycięciu" - powiedziała Rusewicz.

Prezes IZFiA wskazuje, że z reguły zakres wprowadzanych przepisów unijnych na rynek krajowy jest zdecydowanie dalej idący niż w innych krajach europejskich.

"Często inne kraje stosują metodologię prostego przyjęcia unijnych przepisów, natomiast my wprowadzamy takie rozwiązania, które potem wymagają wydawania wytycznych KNF i prób rozwiązywania problemów. MIFID jest świetnym tego przykładem" - powiedziała.

Zmiana przepisów nie wystarczy by zachęcić do inwestowania na rynku kapitałowym

Magdalena Łapsa-Parczewska, dyrektor zarządzający Pionem Nadzoru nad Rynkiem Kapitałowym z Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego ocenia, że zmiany regulacji nie są rozwiązaniem wszystkich problemów branży funduszy inwestycyjnych.

"Zastanawiam się, czy panaceum na wszystko, w tym na odzyskanie zaufania do rynku, są zmiany przepisów. Czy nie powinniśmy działać w ramach tego, co już mamy. Zgadzam się natomiast, że powinniśmy być bardziej aktywni na forum unijnym. Jako Urząd KNF staramy się być aktywni na forach międzynarodowych, jesteśmy np. na czele komitetu ds. proporcjonalności przy ESMA, który przegląda wytyczne wydawane przez ESMA i przekazuje uwagi, gdzie tej proporcjonalności nie ma i gdzie powinna być wdrożona" - powiedziała Łapsa-Parczewska.

"Nie mogę się zgodzić z tezą, że praca nad regulacjami nie jest potrzebna. Są regulacje, które utrudniają nam funkcjonowanie, tworzenie nowych produktów i ciężko jest nam przejść przez trwający bardzo długo proces w KNF jeśli chodzi na przykład o rejestrację nowych produktów ESG" - odpowiedziała Małgorzata Rusewicz.

Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys jest zdania, że być może konieczna jest praca nad napisaniem nowej ustawy o funduszach inwestycyjnych.

"Obecna ustawa to dość obszerny dokument, który był tworzony przez wiele lat, doklejanych było do niego wiele przepisów. Ta ustawa w codziennym użytkowaniu jest przeszkodą w rozwoju nowych produktów i ściągania do nas inwestorów, którzy dużo chętniej idą do Luksemburga. Moim zdaniem całościowy przegląd regulacji po wielu latach jest czymś normalnym" - powiedział Borys.

200 mld zł gotówki na nieoprocentowanych rachunkach bankowych

Prezes PFR ocenia jednak pozytywnie ostatnie lata na polskim rynku funduszy inwestycyjnych, zmiany, które na nim nastąpiły, w tym spadek opłat dla klientów, co zbliżyło Polskę do innych rynków europejskich. Wskazuje jednak, że ciągle na nieoprocentowanych rachunkach bankowych jest około 200 mld zł gotówki, a brakuje gotowości klientów indywidualnych do szukania długoterminowych form lokowania kapitału.

Katarzyna Szwarc również ocenia, że ogromnym wyzwaniem jest zainteresowanie oszczędzających rynkiem kapitałowym.

"Gdy popatrzymy na statystyki, to jedynie 5-6 proc. posiadających konta w bankach jest zainteresowanych oszczędzaniem na giełdzie, a 11-13 proc. z nich wskazuje na nieruchomości czy kryptowaluty jako na inwestycje najbardziej interesujące. Stoi przed nami ogromne zadanie zachęcania do oszczędzania na rynku kapitałowym" - powiedziała pełnomocniczka ministra finansów ds. SRRK.

Na koniec sierpnia 2021 roku w funduszach inwestycyjnych znajdowało się 312 mld zł aktywów, a liczba klientów TFI sięga 4,6 mln.

Minister Kościński w swoim wystąpieniu wskazał również na inne rozwiązania, nad którymi pracuje Ministerstwo Finansów w celu zwiększenia atrakcyjności polskiego rynku kapitałowego.

"Nie zapomnieliśmy o deklarowanych w Polskim Ładzie rozwiązaniach podatkowych w zakresie rynku kapitałowego. Wprowadzamy pakiet nowych ulg wspierających wejście polskich firm na giełdę, a także inwestowania przez fundusze venture capital i alternatywne spółki inwestycyjne" - powiedział.

PAP Biznes jest patronem medialnym XV Jubileuszowego Forum Funduszy organizowanego przez Izbę Zarządzających Funduszami i Aktywami. (PAP Biznes)

pr/ ana/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA