REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie podatku katastralnego w Polsce. Podatek od pustostanów jest analizowany

Subskrybuj nas na Youtube
Nie będzie podatku katastralnego w Polsce. Podatek od pustostanów jest analizowany
Nie będzie podatku katastralnego w Polsce. Podatek od pustostanów jest analizowany

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów i Minister Rozwoju i Technologii zgodnie twierdzą, że nie jest aktualnie planowane wprowadzenie podatku katastralnego, czyli podatku o podstawie opodatkowania opartej na wartości nieruchomości. Natomiast w Ministerstwie Rozwoju i Technologii we współpracy z Ministerstwem Finansów analizowana jest (także pod kątem wprowadzenia ewentualnych rozwiązań podatkowych) kwestia tzw. pustostanów, czyli mieszkań kupowanych wyłącznie w celach inwestycyjnych, które nie są przez nabywcę ani zamieszkiwane ani wynajmowane. Takie informacje zostały przekazane w odpowiedziach (z 8 i 9 czerwca 2022 r.) obu ministrów na interpelację poselską.

11% pustostanów mieszkaniowych w Polsce, fundusze inwestycyjne wykupują hurtowo mieszkania - co planuje rząd?

W interpelacji poselskiej nr 33765 z dnia 25 maja 2022 r. kilkoro posłów zwróciło uwagę na problemy rynku mieszkaniowego. W szczególności wskazano, że z danych zebranych przez GUS w trakcie spisu powszechnego przeprowadzonego w 2021 r. wynika, że ok. 11% mieszkań w Polsce to mieszkania niezamieszkałe tzw. pustostany, a według Eurostatu prawie 37% Polek i Polaków (stan na rok 2020) mieszka w przeludnionych mieszkaniach. Wskazano też na problem funduszy inwestycyjnych, które w hurtowych ilościach kupują mieszkania od deweloperów, co podnosi i tak wysokie ceny mieszkań w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

Dlatego posłowie zadali pytania dot. pomysłów i działań rządu w tym zakresie. Pytania dotyczyły zarówno ew. regulacji prawnych dot. pustostanów i funduszy inwestycyjnych skupujących mieszkania, jak również tego, czy rozważane jest wprowadzenie podatku katastralnego.

Podatku katastralnego nie będzie

Wiceminister Artur Soboń w imieniu Ministra Finansów wyraźnie odpowiedział, że nie jest planowane wprowadzenie podatku katastralnego, czyli podatku o podstawie opartej na wartości nieruchomości.

Potwierdził to również w imieniu Ministra Rozwoju i Technologii, wiceminister Piotr Uściński, który wskazał, że: Wprowadzenie w Polsce powszechnego podatku katastralnego liczonego od wartości nieruchomości niosłoby za sobą duże konsekwencje dla obecnie ukształtowanego rynku mieszkaniowego i potencjalnie objęłoby właścicieli ponad 15,4 mln mieszkań i domów jednorodzinnych. Dlatego rząd nie pracuje nad wprowadzeniem takiego podatku. Wydaje się, że byłoby to szczególnie dotkliwe dla osób niezamożnych i starszych, którzy np. posiadają lokale w centralnych dzielnicach miasta (często po przekształceniu na własność dawnych lokali komunalnych lub spółdzielczych), ale nie mają wysokich dochodów. Ich mieszkania są teoretycznie dużo warte, więc podatek byłby bardzo dużym obciążeniem dla ich budżetu domowego.

Fundusze inwestycyjne na rynku mieszkaniowym w Polsce - 0,05% zasobów mieszkaniowych

REKLAMA

Wiceminister Piotr Uściński wskazał, że dotychczasowa działalność funduszy inwestycyjnych w Polsce na rynku mieszkaniowym polega przede wszystkim na zlecaniu budowy mieszkań bezpośrednio deweloperowi lub firmie budowlanej, a następnie przeznaczeniu tych mieszkań pod wynajem. Aktualna sytuacja, w której fundusze kontraktują i zlecają budowy całych budynków przyczynia się do powiększania zasobu i podaży mieszkań dostępnych na rynku, a także daje zatrudnienie polskim firmom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak zdaniem ministra ten segment rynku wymaga z pewnością szczegółowego monitoringu. Aktualnie działalność funduszy inwestycyjnych na polskim runku nieruchomości nie wzbudza zaniepokojenia Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), ponieważ zjawisko to obejmuje bardzo mały segment rynku mieszkań (ok. 0,05% zasobów mieszkaniowych). W opinii MRiT niepokojąca byłaby jednak sytuacja, w której fundusze konkurowałyby o zakup pojedynczych mieszkań z indywidualnymi nabywcami. Z jednej strony zmniejszałoby to dostępność takich mieszkań dla konsumentów, z drugiej strony byłoby czynnikiem zwiększającym ich ceny. Dlatego aktualnie w MRiT zagadnienie działalności funduszy inwestycyjnych na rynku mieszkaniowym w Polsce jest szczegółowo analizowane. Wnioski opracowane na podstawie ww. analizy pozwolą ocenić rzeczywiste oddziaływanie funduszy inwestycyjnych na rynek mieszkaniowy oraz będą stanowić podstawę do podjęcia ewentualnych optymalnych rozwiązań w powyższym zakresie.

Pustostany mieszkaniowe - analizy trwają

Ministerstwo Rozwoju i Technologii analizuje również kwestię tzw. pustostanów, we współpracy z Ministerstwem Finansów, właściwym w przypadku podjęcia decyzji o wprowadzaniu ewentualnych rozwiązań podatkowych. MRiT potwierdza, że dostrzega problem tzw. pustostanów, czyli mieszkań kupowanych wyłącznie w celach inwestycyjnych, które nie są przez nabywcę ani zamieszkiwane ani wynajmowane. Zdaniem MRiT można jednak założyć, że aktualna liczba pustostanów nie zależy od czynników, które można modyfikować instrumentami ekonomicznymi. Przy obecnych czynszach na rynku najmu brak wynajmowania posiadanego mieszkania oznacza stratę dość dużych dodatkowych dochodów.

REKLAMA

Utrzymywanie pustych mieszkań wynika z innych przyczyn takich jak np. perspektywa ich zasiedlenia np. przez dzieci właściciela, zły stan techniczny zasobu lub brak popytu na najem tych mieszkań. Pośrednio potwierdzają to dane Narodowego Spisu Powszechnego (NSP), zgodnie z którymi najwięcej pustych mieszkań i domów znajduje się w województwach najsłabiej rozwiniętych, takich jak małopolskie (14,8%), podlaskie (14,7%), lubelskie i świętokrzyskie (po 13,5%). Można zatem przypuszczać, że w większości przypadków są to opuszczone budynki, których właściciele przeprowadzili się do większych ośrodków miejskich lub innych budynków spełniających współczesne standardy. Przypuszczalnie również problem opuszczonych budynków mieszkalnych dotyczy głównie obszarów wiejskich.

Zdaniem Ministra Rozwoju i Technologii bardziej pogłębiona analiza możliwa będzie jednak dopiero gdy Główny Urząd Statystyczny opublikuje ostateczne dane NSP, również w przekrojach umożliwiających analizę rynków lokalnych.

Źródła:

- odpowiedź Ministra Finansów z 8 czerwca 2022 roku na interpelację poselską nr 33765 z dnia 25 maja 2022 r.

- odpowiedź Ministra Rozwoju i Technologii z 9 czerwca 2022 roku na interpelację poselską nr 33765 z dnia 25 maja 2022 r.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA