REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie podatku katastralnego w Polsce. Podatek od pustostanów jest analizowany

Nie będzie podatku katastralnego w Polsce. Podatek od pustostanów jest analizowany
Nie będzie podatku katastralnego w Polsce. Podatek od pustostanów jest analizowany

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów i Minister Rozwoju i Technologii zgodnie twierdzą, że nie jest aktualnie planowane wprowadzenie podatku katastralnego, czyli podatku o podstawie opodatkowania opartej na wartości nieruchomości. Natomiast w Ministerstwie Rozwoju i Technologii we współpracy z Ministerstwem Finansów analizowana jest (także pod kątem wprowadzenia ewentualnych rozwiązań podatkowych) kwestia tzw. pustostanów, czyli mieszkań kupowanych wyłącznie w celach inwestycyjnych, które nie są przez nabywcę ani zamieszkiwane ani wynajmowane. Takie informacje zostały przekazane w odpowiedziach (z 8 i 9 czerwca 2022 r.) obu ministrów na interpelację poselską.

11% pustostanów mieszkaniowych w Polsce, fundusze inwestycyjne wykupują hurtowo mieszkania - co planuje rząd?

W interpelacji poselskiej nr 33765 z dnia 25 maja 2022 r. kilkoro posłów zwróciło uwagę na problemy rynku mieszkaniowego. W szczególności wskazano, że z danych zebranych przez GUS w trakcie spisu powszechnego przeprowadzonego w 2021 r. wynika, że ok. 11% mieszkań w Polsce to mieszkania niezamieszkałe tzw. pustostany, a według Eurostatu prawie 37% Polek i Polaków (stan na rok 2020) mieszka w przeludnionych mieszkaniach. Wskazano też na problem funduszy inwestycyjnych, które w hurtowych ilościach kupują mieszkania od deweloperów, co podnosi i tak wysokie ceny mieszkań w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dlatego posłowie zadali pytania dot. pomysłów i działań rządu w tym zakresie. Pytania dotyczyły zarówno ew. regulacji prawnych dot. pustostanów i funduszy inwestycyjnych skupujących mieszkania, jak również tego, czy rozważane jest wprowadzenie podatku katastralnego.

Podatku katastralnego nie będzie

Wiceminister Artur Soboń w imieniu Ministra Finansów wyraźnie odpowiedział, że nie jest planowane wprowadzenie podatku katastralnego, czyli podatku o podstawie opartej na wartości nieruchomości.

Potwierdził to również w imieniu Ministra Rozwoju i Technologii, wiceminister Piotr Uściński, który wskazał, że: Wprowadzenie w Polsce powszechnego podatku katastralnego liczonego od wartości nieruchomości niosłoby za sobą duże konsekwencje dla obecnie ukształtowanego rynku mieszkaniowego i potencjalnie objęłoby właścicieli ponad 15,4 mln mieszkań i domów jednorodzinnych. Dlatego rząd nie pracuje nad wprowadzeniem takiego podatku. Wydaje się, że byłoby to szczególnie dotkliwe dla osób niezamożnych i starszych, którzy np. posiadają lokale w centralnych dzielnicach miasta (często po przekształceniu na własność dawnych lokali komunalnych lub spółdzielczych), ale nie mają wysokich dochodów. Ich mieszkania są teoretycznie dużo warte, więc podatek byłby bardzo dużym obciążeniem dla ich budżetu domowego.

REKLAMA

Fundusze inwestycyjne na rynku mieszkaniowym w Polsce - 0,05% zasobów mieszkaniowych

Wiceminister Piotr Uściński wskazał, że dotychczasowa działalność funduszy inwestycyjnych w Polsce na rynku mieszkaniowym polega przede wszystkim na zlecaniu budowy mieszkań bezpośrednio deweloperowi lub firmie budowlanej, a następnie przeznaczeniu tych mieszkań pod wynajem. Aktualna sytuacja, w której fundusze kontraktują i zlecają budowy całych budynków przyczynia się do powiększania zasobu i podaży mieszkań dostępnych na rynku, a także daje zatrudnienie polskim firmom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak zdaniem ministra ten segment rynku wymaga z pewnością szczegółowego monitoringu. Aktualnie działalność funduszy inwestycyjnych na polskim runku nieruchomości nie wzbudza zaniepokojenia Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), ponieważ zjawisko to obejmuje bardzo mały segment rynku mieszkań (ok. 0,05% zasobów mieszkaniowych). W opinii MRiT niepokojąca byłaby jednak sytuacja, w której fundusze konkurowałyby o zakup pojedynczych mieszkań z indywidualnymi nabywcami. Z jednej strony zmniejszałoby to dostępność takich mieszkań dla konsumentów, z drugiej strony byłoby czynnikiem zwiększającym ich ceny. Dlatego aktualnie w MRiT zagadnienie działalności funduszy inwestycyjnych na rynku mieszkaniowym w Polsce jest szczegółowo analizowane. Wnioski opracowane na podstawie ww. analizy pozwolą ocenić rzeczywiste oddziaływanie funduszy inwestycyjnych na rynek mieszkaniowy oraz będą stanowić podstawę do podjęcia ewentualnych optymalnych rozwiązań w powyższym zakresie.

Pustostany mieszkaniowe - analizy trwają

Ministerstwo Rozwoju i Technologii analizuje również kwestię tzw. pustostanów, we współpracy z Ministerstwem Finansów, właściwym w przypadku podjęcia decyzji o wprowadzaniu ewentualnych rozwiązań podatkowych. MRiT potwierdza, że dostrzega problem tzw. pustostanów, czyli mieszkań kupowanych wyłącznie w celach inwestycyjnych, które nie są przez nabywcę ani zamieszkiwane ani wynajmowane. Zdaniem MRiT można jednak założyć, że aktualna liczba pustostanów nie zależy od czynników, które można modyfikować instrumentami ekonomicznymi. Przy obecnych czynszach na rynku najmu brak wynajmowania posiadanego mieszkania oznacza stratę dość dużych dodatkowych dochodów.

Utrzymywanie pustych mieszkań wynika z innych przyczyn takich jak np. perspektywa ich zasiedlenia np. przez dzieci właściciela, zły stan techniczny zasobu lub brak popytu na najem tych mieszkań. Pośrednio potwierdzają to dane Narodowego Spisu Powszechnego (NSP), zgodnie z którymi najwięcej pustych mieszkań i domów znajduje się w województwach najsłabiej rozwiniętych, takich jak małopolskie (14,8%), podlaskie (14,7%), lubelskie i świętokrzyskie (po 13,5%). Można zatem przypuszczać, że w większości przypadków są to opuszczone budynki, których właściciele przeprowadzili się do większych ośrodków miejskich lub innych budynków spełniających współczesne standardy. Przypuszczalnie również problem opuszczonych budynków mieszkalnych dotyczy głównie obszarów wiejskich.

Zdaniem Ministra Rozwoju i Technologii bardziej pogłębiona analiza możliwa będzie jednak dopiero gdy Główny Urząd Statystyczny opublikuje ostateczne dane NSP, również w przekrojach umożliwiających analizę rynków lokalnych.

Źródła:

- odpowiedź Ministra Finansów z 8 czerwca 2022 roku na interpelację poselską nr 33765 z dnia 25 maja 2022 r.

- odpowiedź Ministra Rozwoju i Technologii z 9 czerwca 2022 roku na interpelację poselską nr 33765 z dnia 25 maja 2022 r.

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA