Udostępnienie pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych jako nieodpłatne świadczenie - jak jest teraz
Aktualnie, na podstawie art. 12 ust. 2a ustawy o PIT, wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:
- 250 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;
- 400 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.
W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca, wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 wskazanych powyżej kwot (art. 12 ust. 2b ustawy o PIT).
Jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy określoną powyżej wartością nieodpłatnego świadczenia a odpłatnością ponoszoną przez pracownika (art. 12 ust. 2c ustawy PIT).
Co się zmieni od 2022 roku
Przygotowany w ramach Polskiego Ładu projekt nowelizacji ustawy o PIT (i 21 innych ustaw) przewiduje zmianę przyjętego wcześniej – w pkt 1 i 2 w ust. 2a art. 12 ustawy o PIT – wskaźnika rozróżniającego wysokość ryczałtu określającego wartość uzyskanego przez pracownika omawianego świadczenia.
Po przyjęciu zmiany, przy określaniu wysokości ryczałtu, będzie stosowny inny wskaźnik tj. zamiast pojemności silnika, będzie brana pod uwagę moc silnika, z podziałem na do i powyżej 60 kW.
Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu projektu wskazuje też, że nowe brzmienie art. 12 ust. 2a pkt 1 ustawy PIT oznacza ponadto objęcie, niższym 250 zł ryczałtem, wprost (a nie poprzez interpretację przepisu) udostępnienia pracownikowi elektrycznego samochodu do celów prywatnych oraz samochodu napędzanego wodorem.