Zmiany w podatku rolnym od 2016 roku

Zmiany w podatku rolnym od 2016 roku
Przepis art. 5 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 poz. 1045), wprowadza znaczące zmiany w ustawie o podatku rolnym. Nowe przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Nowe brzmienie otrzymał już artykuł pierwszy, definiujący jakie grunty ulegają opodatkowaniu, są to: grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. I wszędzie tam, gdzie ustawa używa sformułowania „Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa” zmienia się ono na „Agencję Nieruchomości Rolnych”. Są to zmiany dodane w ustawie przez Sejm, nieprzewidziane w rządowym projekcie.

Autopromocja

Monitor Księgowego – prenumerata

Przeliczniki dla gruntów

Aby nadać gruntom, które nie posiadają często klasyfikacji gleboznawczej, przeliczniki, ustawa zmienia brzmienie art. 4 ust. 7 upr. Grunty pod stawami zarybionymi, grunty pod stawami niezarybionymi, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, rowy oraz grunty rolne zabudowane, bez względu na zaliczenie do okręgu podatkowego, przeliczane będą na hektary przeliczeniowe, według schematu: 1 ha gruntów pod stawami zarybionymi łososiem, trocią, głowacicą, palią i pstrągiem oraz gruntów rolnych zabudowanych to 1 ha przeliczeniowy, a 1 ha gruntów pod stawami zarybionymi innymi gatunkami ryb, pod stawami niezarybionymi, gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych oraz rowów – 0,20 ha przeliczeniowego.

W związku z powyższymi zmianami dodano także ust. 9, aby uniknąć nieopodatkowania użytków rolnych na skutek błędnych oznaczeń w ewidencji gruntów i budynków, ponieważ występują tam oznaczenia, które nie uwzględniają klasyfikacji gleboznawczej. Tym samym, jeżeli nie można będzie ustalić przelicznika na zasadach określonych w ustawie, przyjmuje się, że 1 ha fizyczny odpowiada
1 ha przeliczeniowemu.

Nowe zasady płatności

W art. 6a zostaną dodane odpowiednio ust.6a i 10a, które mają za zadanie obniżyć koszty administracyjne i usprawnić pobór podatku. Postępowanie nie będzie wszczynane, a postępowanie wszczęte będzie umarzane jeżeli wysokość zobowiązania podatkowego nie przekraczałaby, określonych na dzień 1 stycznia roku podatkowego, kosztów doręczenia w najniższej wysokości w obrocie krajowym ekonomicznej przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru, przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529). Konsekwencją wprowadzenia tego przepisu będzie rezygnacja z doręczania decyzji i poboru podatku w przypadkach, gdy kwota zobowiązania jest niższa od kosztów przesyłki poleconej – na dzień dzisiejszy jest to 6,10 zł. Koszty te będą ustalane na dzień 1 stycznia roku podatkowego, tak by ich ewentualne zmiany w trakcie roku podatkowego nie powodowały zróżnicowania sytuacji podatników.

A w przypadku, gdy kwota zobowiązania nie przekracza 100 zł, podatek będzie płatny jednorazowo, w terminie płatności pierwszej raty. Podobne zmiany w zasadach płatności zostały odpowiednio wprowadzone dla podatku leśnego i podatku od nieruchomości.

Zasady te będą miały zastosowanie również do zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego, ponieważ dodano w art. 6c ust. 3.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Zwolnienie podmiotowe dla uczelni

Rząd, w swoim projekcie, postanowił ograniczyć zwolnienie z podatku rolnego dla uczelni, które oddają swoje grunty w posiadanie innym podmiotom (art. 12 ust. 2 pkt 1 upr). Obecnie, w przypadku przekazania gruntów rolnych stanowiących własność uczelni w posiadanie zależne innym podmiotom, obowiązek podatkowy nie przechodzi na posiadaczy, a więc uczelnia może nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w ww. przepisie, mimo że sama nie użytkuje tych gruntów i są one wykorzystywane przez inne podmioty na inną działalność niż działalność statutowa uczelni. Ze zwolnienia korzystają zatem grunty niesłużące działalności uczelni, co jest sprzeczne z celem zwolnienia.

Pomoc de minimis

Aby dostosować polskie przepisy do nowych przepisów unijnych zmienia się brzmienie art. 12 ust. 12 i dodany zostaje do ustawy art. 13f. Rada Ministrów początkowo nie zakładała uwzględnienia tego w swoim projekcie, jednakże ze względu na wejście w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. nowych rozporządzeń Komisji UE nr 1408/2013 w zakresie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis i pomocy de minimis w sektorze rolnym należało uregulować te kwestie w trybie pilnym, aby umożliwić polskim podatnikom stosowanie przepisów dotyczących ulg i zwolnień zgodnie z wymogami unijnymi, a samorządowym organom podatkowym dostarczyć podstawę prawną do stosowania pomocy publicznej dla podatników.

W ten sposób, Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy już zawierający ww. artykuły. Tak więc uwzględniając wymogi unijne oraz mając na względzie umożliwienie udzielania producentom rolnym pomocy, w związku z nabyciem użytków rolnych, w formie zwolnienia z podatku rolnego, proponuje się udzielanie tej pomocy w formule de minimis w rolnictwie i jednoznaczne odesłanie do stosownych przepisów. Ponadto w wyniku stosowania zwolnień i ulg zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4–6 oraz art. 13c i 13e ustawy o podatku rolnym producent rolny prowadzący produkcję rolną również otrzymuje pomoc publiczną. Proponuje się także uzupełnić przepis art. 13f ustawy o podatku rolnym tak, aby objął również ulgę inwestycyjną określoną w art. 13 tej ustawy. Zmiana art. 12 ust. 12 pkt 5a upr polega na powołaniu aktualnego rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.


Ulga żołnierska

Uchylony zostaje art.13a upr, który gwarantował żołnierzom odbywającym zasadniczą służbę wojskową i ich rodzinom ulgę w podatku rolnym. Ulga ta zostaje zlikwidowana, gdyż straciła rację bytu w obecnym systemie, w którym nie ma już obowiązkowej służby wojskowej. Wskutek tego niezbędna będzie również zmiana art. 13d ust. 4 określającego kolejność stosowania zwolnień i ulg przysługujących z różnych tytułów w przypadku zbiegu prawa do nich, polegająca na wykreśleniu uchylanego art. 13a.

Klęska żywiołowa

Nadano nowe brzmienie ar. 13c ust. 1 i 3 upr, które wynika z konieczności doprecyzowania przepisów dotyczących przyznawania ulg w podatku rolnym w razie wystąpienia klęski żywiołowej przez odniesienie się do pojęcia stanu klęski żywiołowej określonego w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 333). Doprecyzowano również, że to organ podatkowy może przyznać ulgi określone w tym przepisie.

USTAWA z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw rok 2015 poz. 1045

Oprac. Anna Kozakiewicz

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

KSeF - od kiedy? E-faktury obowiązkowe od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
28 kwi 2024

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...