Jak opodatkować usługi spedycji dla podmiotu gospodarczego z Unii Europejskiej

Marcin Jasiński
rozwiń więcej
inforCMS
Będę wykonywał usługi spedycji dla podmiotu zagranicznego z Unii Europejskiej, który poda mi numer identyfikacyjny dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Trasa transportu będzie przebiegała z kraju nienależącego do Unii tranzytem przez kraje Unii do Polski. Towar będzie przeładowywany w Polsce na inny pojazd i będzie wywożony do kraju trzeciego (nienależącego do Unii).

Będę dysponował kopią dokumentu EX oraz międzynarodowym listem przewozowym CMR, z którego będzie wynikać, że transport był wykonany na trasie: kraj należący do Unii - Polska, a jako odbiorca docelowy będzie wskazany podmiot w kraju trzecim (spoza Unii). Nie będę posiadać dokumentu potwierdzającego wywiezienie towaru poza granice Unii i dokumentu SAD, z którego wynikałoby, że wartość usługi jest wliczona do podstawy ustalenia VAT od importu towarów. Jak powinienem rozliczyć te usługi?

Autopromocja

RADA

Nie będzie Panu przysługiwało prawo do zastosowania stawki 0%. Usługa będzie opodatkowana stawką 22%. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Świadczone przez Pana usługi spedycji można zaliczyć do usług transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług). Usługi spedycji, jeśli są związane z transportem międzynarodowym, również zaliczane są do transportu międzynarodowego, który definiowany jest jako przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Dlatego świadczone przez Pana firmę usługi spedycji, gdy transport przebiega z kraju poza UE do Polski, a następnie do kraju poza UE, są bezsprzecznie usługami transportu międzynarodowego. Usługi te podlegają opodatkowane stawką 0%, gdy świadczący usługę posiada wymagane dokumenty. Dokumenty mają stanowić dowód świadczenia tych usług. Są to w przypadku:

1) importu towarów - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

2) eksportu towarów - dowód wywozu towarów.

Dlatego gdy brakuje dokumentów SAD, zarówno w przypadku importu, jak i eksportu, nie może być stosowana stawka 0%, mimo że są to usługi transportu międzynarodowego. Dlatego musi Pan stosować stawkę 22%, gdy usługa ma miejsce świadczenia w Polsce.

W przypadku usług spedycji międzynarodowej nie ma jednolitego stanowiska, jak ustalać miejsce ich świadczenia. Ponieważ dla spedycji międzynarodowej nie zostały określone specjalne zasady ustalania miejsca jej świadczenia, tak jak w przypadku spedycji wewnątrzwspólnotowej.

Dlatego część ekspertów i organów podatkowych uznaje, że: Wykonywana przez Wnioskodawcę usługa spedycyjna związana z usługą międzynarodowego transportu towarów, świadczona z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju, jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna usługa krajowa. Miejscem jej świadczenia - zgodnie z ogólną zasadą - jest miejsce, gdzie Wnioskodawca ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, z którego świadczy tą usługę (na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy). Miejsce świadczenia usług określa art. 27 ust. 1 ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 (patrz pismo z 21 maja 2008 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP2/443-140/08-4/MN). Przyjmując to stanowisko, całą usługę opodatkowujemy w kraju. Jednak stanowisko to budzi wątpliwości w sytuacji, gdy umowa spedycyjna przewiduje świadczenie samej usługi transportowej.

 

Natomiast przyjmując przeciwne stanowisko, powinniśmy stosować zasady przewidziane dla usług transportu międzynarodowego. Na podstawie art. 83 ust. 3 ustawy usługi spedycji są bowiem zaliczane są do tego rodzaju usług, gdy są z nimi związane. Dlatego zarówno transport, jak i jego organizacja powinny podlegać tym samym zasadom w zakresie ustalania miejsca świadczenia. Ponieważ usługi spedycji zostały wymienione jako jedna z kategorii usług transportu międzynarodowego, będzie miał do nich zastosowanie art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy. Dlatego miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Dlatego w kraju powinna być opodatkowana ta część usługi, która ma miejsce świadczenia w Polsce (patrz m.in. Izba Skarbowa w Gdańsku - pismo z 25 stycznia 2006 r. nr PI/005-112/05/Z/08). Jak zostało wskazane, więcej przemawia za tym, aby stosować to drugie stanowisko. Jednak trudno określić, na jakim stanowisko stoi Pana urząd skarbowy. Przyjęcie tego drugiego stanowiska jest dla Pana poza tym korzystniejsze, gdy nie może Pan stosować stawki 0%. Opodatkuje Pan bowiem stawką 22% tylko tę część usługi, która jest związana z transportem, który przebiega przez kraj. Pozostały obrót wykazujemy w deklaracji w poz. 21.

Przykład

Spółka świadczyła usługę spedycji międzynarodowej na trasie Rosja - Litwa - Polska (1850 km). Nie przysługuje jej prawo do zastosowania stawki 0%. W Polsce trasa wynosi 340 km (340/1850 = 18%). Za wykonaną usługę otrzymała 8300 zł. W Polsce opodatkuje obrót w wysokości 1224,58 zł, VAT 269,42 zł.

• art. 27 ust. 1, ust. 2 pkt 1, art. 83 ust. 1 pkt 23 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...