Koszty wysyłki przy sprzedaży towarów przez internet

Koszty wysyłki przy sprzedaży towarów przez internet / fot. Fotolia
Koszt wysyłki zakupionych przez internet towarów nie jest przychodem sprzedawcy. Jest to istotne w przypadku osób rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz tych, którzy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

Autopromocja

Przy sprzedaży towarów przez internet do kosztów ich zakupu właściciele sklepów w sieci albo wystawiający produkty przez portale aukcyjne wymagają od kupujących dodatkowych kwot na pokrycie kosztów wysyłki zakupionych dóbr. W niektórych przypadkach łączna wartość tych kwot jest na tyle spora, że po doliczeniu do pozostałych przychodów może spowodować, że podatnik straci zwolnienie z VAT (dotyczy ono tych, których obroty w roku poprzedzającym dany rok podatkowy lub wpływy przewidywane w danym roku podatkowym nie przekraczają 150 tys. zł).

Dodatkowo w przypadku osób rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zaliczenie kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wysyłki do przychodów oznaczałoby konieczność zapłaty podatku od wyższej podstawy (oraz również groziłoby wypadnięciem z grona podatników, które mogą rozliczać się w ten sposób z fiskusem).

Niewłaściwa stawka VAT na fakturze – konsekwencje

Sprzedawca jako pełnomocnik kupującego

Na szczęście jednak dla podatników prowadzących taką działalność urzędnicy skarbowi do sprawy kosztów wysyłki podchodzą racjonalnie. O ile – to warunek – podatnik odpowiednio przygotuje się do prowadzenia biznesu.

Jeden z podatników zwrócił się do interpretację podatkową w sprawie tego, czy koszty wysyłki są przychodem. Zamierza on uruchomić sprzedaż poprzez sklep internetowy oraz za pośrednictwem portali aukcyjnych i rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jak zaznaczył we wniosku, w regulaminie sklepu oraz aukcji podatnika znalazł się zapis, że kupując towar nabywca udziela sprzedającemu pełnomocnictwa do zawarcia w jego imieniu umowy z pocztą na dostarczenie przesyłki. I dlatego - zdaniem podatnika – kwoty pobrane od kupującego jako koszt wysyłki nie powinny być traktowane jako przychody. Z wniosku wynika bowiem, że w zakresie kosztów przesyłek podatnik działa jako pełnomocnik kupującego i przekazuje jego środki do firmy, która zajmuje się dostarczaniem towarów.

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 30 stycznia 2015 r. (sygnatura IBPBI/1/415-1289/14/WRz) potwierdziła opinię podatnika. Jej zdaniem, w takiej sytuacji koszty wysyłki nie są przychodem sprzedającego.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Ważny zapis w regulaminie

Z interpretacji wynika, że duże znaczenie dla takiej opinii miały regulaminy sklepu i aukcji. Urzędnicy napisali bowiem, że przychodu nie będzie, jeśli w regulaminie znajdzie się wyraźny zapis, że przy zakupie towaru udzielane jest pełnomocnictwo kupującego do zawarcia w jego imieniu umowy o dostarczenie towaru. Wtedy bowiem kwoty przeznaczone na opłacenie przesyłki nie będą kwotami należnymi za sprzedaż towarów, ale zostaną przekazane poczcie lub firmie kurierskiej.


Urzędnicy zaznaczyli, że ważne jest, aby kwota przekazana przez kupującego była równa kwocie rzeczywiście zapłaconej za wysyłkę. Jeśli bowiem wpłata od kupującego byłaby niższa niż wydatki na wysyłkę, wówczas różnica stanowiłaby już przychód sprzedającego.

Ważne jest także, co zaznaczyli urzędnicy, aby sprzedający posiadał dokładną dokumentację, pozwalającą ustalić, czy kwoty otrzymane tytułem wysyłki towarów do poszczególnych klientów odpowiadają rzeczywistej odpłatności z tego tytułu.

Zwolnienie podmiotowe z VAT w 2015 r.

Bez faktury VAT od wysyłki

To kolejna interpretacja, która potwierdza, że koszty wysyłki – o ile są potraktowane oddzielnie od kosztów zakupu towarów – nie stanowią przychodów sprzedającego. Takie stanowisko ma także znaczenie dla innych rozliczeń, np. VAT. Przykładowo, jak wynika z interpretacji z 3 stycznia 2013 r., wydanej przez Izbę Skarbową w Łodzi (sygnatura IPTPP4/443-665/12-4/OS), kwoty wpłacone przez kupującego na pokrycie kosztów wysyłki nie stanowią przychodu sprzedającego, a więc nie są objęte podatkiem od towarów i usług. To zaś oznacza, że nie muszą być dokumentowane fakturą VAT.

Marek Siudaj

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
rozwiń więcej
Księgowość
Rośnie liczba niewypłacalnych firm Polsce w 2024 r. Tych co ogłosiły upadłość lub wszczęły restrukturyzację. Będzie rekord na koniec grudnia
17 paź 2024

Od początku 2024 roku do końca września niewypłacalność ogłosiło 4 465 polskich firm. Firma Coface, która co kwartał przygotowuje raport na ten temat, podkreśla, że to aż 95% wszystkich przedsiębiorstw, które podjęły działania insolwencyjne w 2023 roku. Do końca roku pozostały jeszcze 3 miesiące, a eksperci już dziś prognozują, że w grudniu liczba niewypłacalności osiągnie rekord i wyniesie 5 tysięcy. W których sektorach dynamika wzrostu była największa i jakie branże ucierpiały najbardziej?

Ryzykowne fakturowanie po wyroku TSUE. Prof. Modzelewski: Znalezienie fakturzystki może być bardzo trudne
17 paź 2024

Pomysł autorstwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby pracownik fizycznie wystawiający puste faktury w imieniu pracodawcy musiał zapłacić VAT z tych faktur, jest zapewne nie ostatnim kuriozum jurysdykcyjnym w jego historii – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Można oczywiście zrozumieć pogląd (który nie przyjął się w przypadku naszych sądów), że nie można obciążać na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT formalnego wystawcę tego dokumentu, gdy pracownik wystawiający fakturę jest oczywistym oszustem, który w sposób udowodniony fałszował te dokumenty; należy więc obciążyć go z tego tytułu. 

Biegły rewident i audyt finansowy: nowy kierunek studiów pod patronatem PIBR na Wydziale Zarządzania UŁ od 2024 r.
17 paź 2024

Kierunek Biegły rewident i audyt finansowy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego to nowa propozycja edukacyjna dla osób pragnących pracować jako biegły rewident. Kierunek ten uzyskał patronat Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR). Biegli rewidenci są cenionymi ekspertami, którzy nie tylko nadzorują i zarządzają, ale również często doradzają w sprawach biznesowych. Zawód biegłego rewidenta to zawód zaufania publicznego, chroniony prawnie i regulowany ustawowo - stanowi on potwierdzenie wiedzy i umiejętności, często jest także wymogiem koniecznym do zatrudnienia. 

Minister Finansów: UE jest potężnie niedoinwestowana; przegrywa wyścig technologiczny z USA i krajami Azji Pd-Wsch.
17 paź 2024

Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".

Podatek od garażu 2024/2025: Jakie zmiany od nowego roku?
16 paź 2024

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości od garaży w 2024 roku a ile wyniosą w 2025 roku. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada korzystne dla podatników zmiany w opodatkowaniu garaży podatkiem od nieruchomości. Co się zmieni od nowego roku?

Dopłaty do ubezpieczeń rolnych w 2025 r. W jakiej wysokości?
16 paź 2024

Wysokość dopłat z budżetu państwa do składek ubezpieczeń rolnych upraw i zwierząt w 2025 roku pozostanie na niezmienionym poziomie, czyli 65 proc. składki ubezpieczeniowej. Takie rozwiązanie zakłada projekt rozporządzenia, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kiedy Twoja firma potrzebuje księgowego? To zależy od kilku spraw
16 paź 2024

Czy trzeba zatrudnić księgowego? To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli masz proste sprawy finansowe – jedno źródło dochodu, brak skomplikowanych ulg – być może poradzisz sobie sam. Jednak gdy Twoje sprawy są nieco bardziej skomplikowane – wiele źródeł dochodu, własna firma, różne ulgi – księgowy będzie niezastąpiony. Pomoże Ci znaleźć najlepszą drogę, by uniknąć problemów z fiskusem.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
17 paź 2024

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Podatek od garaży do zmiany. Rząd przyjął projekt ustawy, który dotyczy opodatkowania podatkiem od nieruchomości
15 paź 2024

Rząd wprowadza nowe przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. W efekcie zmian wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych (niezajęte na działalność gospodarczą) będą opodatkowane jednakową stawką podatku.

Podatki 2025. Zmiany w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, opłacie uzdrowiskowej i opłacie skarbowej
15 paź 2024

W dniu 14 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej, przedłożony przez Ministra Finansów. Jak wskazuje rząd, ta nowelizacja ma charakter techniczny. Jej celem jest m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie przepisów ww. ustaw. Największe zmiany dotyczą podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają obowiązywać od początku 2025 roku.

pokaż więcej
Proszę czekać...