Jak dokonać korekty przy sprzedaży samochodu wykupionego z leasingu

Marcin Jasiński
rozwiń więcej
inforCMS
Używaliśmy samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego i odliczaliśmy 50% podatku naliczonego. Samochód został w grudniu wykupiony, odliczyliśmy 60% podatku naliczonego i wprowadziliśmy go do ewidencji środków trwałych. Teraz zamierzamy go sprzedać. Czy mamy prawo do zastosowania zwolnienia? Czy będziemy mieli obowiązek skorygowania podatku naliczonego od rat leasingowych i od wykupu samochodu?

rada

Autopromocja

Mają Państwo prawo do zastosowania zwolnienia. Nie powstanie obowiązek skorygowania podatku naliczonego od rat leasingowych. Powstanie natomiast obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wykupionego samochodu, jeżeli jego wartość początkowa przekroczyła 15 000 zł.

uzasadnienie

Aby odpowiedzieć na pytanie, należy ustalić, czy wykup samochodu i umowa leasingu to jedna transakcja dotycząca samochodu.

Według art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione uznawane jest za dostawę towarów. Aby umowę leasingu uznać za dostawę towarów, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający.

Jednocześnie według art. 86 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może przekroczyć kwoty 6000 zł.

Natomiast leasing operacyjny jest umową polegającą na tym, że w okresie objętym umową jedna ze stron - leasingobiorca, w sposób czasowy używa towaru stanowiącego własność leasingodawcy, a podstawową formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz (rata). Zatem umowa leasingu operacyjnego nie będzie stanowiła dostawy towarów według art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, lecz świadczenia usług polegających na odpłatnym oddaniu leasingobiorcy do używania przedmiotowego samochodu. Opcja wykupu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu operacyjnego jest zazwyczaj zawarta w ogólnych warunkach umowy leasingowej i należy ją traktować jedynie jako propozycję leasingodawcy dla leasingobiorcy dotyczącą przedmiotu leasingu, z której można skorzystać dopiero po zakończeniu właściwej umowy. Wykup przedmiotu leasingu nie stanowi istoty umowy leasingu operacyjnego. Oznacza to, że po zakończeniu właściwej umowy leasingu leasingobiorca ma jedynie możliwość (z której może, ale nie musi skorzystać), a nie obowiązek nabycia przedmiotu leasingu. Należy uznać, że wykup przedmiotu leasingu jest odrębną, autonomiczną czynnością prawną niewywodzącą się w sposób bezpośredni z umowy leasingu jako jej kontynuacja i stanowi dostawę towaru. Zatem przy wykupie samochodu ma prawo do odliczenia 60% podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej wykup przedmiotowego samochodu, nie więcej jednak niż 6000 zł. Limit jest liczony w tym przypadku odrębnie dla umowy leasingu i wykupu. Dlatego podatnik, który sprzedaje samochód jako zwolniony z VAT, ma obowiązek skorygowania ewentualnie podatku od wykupu samochodu, a nie od rat leasingowych.

Prawo do zastosowania zwolnienia jest uzależnione od tego, czy samochód jest towarem używanym, czyli samochód musi być używany przez podatnika, który dokonuje jego dostawy, przez okres co najmniej pół roku (art. 43 ust. 2 pkt 2). Chodzi tutaj o faktyczny okres używania, więc również o okres, kiedy był używany na podstawie umowy leasingu. Organy podatkowe nie zajmują w tym przypadku jednolitego stanowiska. Większość z nich uznaje jednak, że okres używania na podstawie umowy leasingu można wliczyć do okresu użytkowania.

Jak czytamy w piśmie z 20 lutego 2006 r. nr PP-443/2/2006 Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej: „Zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy przez towary używane rozumie towary (z wyjątkiem gruntów), których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Z literalnego brzmienia przepisu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy wynika, iż podstawą do uznania towaru za używany jest sam fakt używania towaru przez pół roku, nie jest istotne natomiast, czy używający jest jego właścicielem. Przepis nie odwołuje się bowiem do żadnego tytułu prawnego stanowiącego podstawę używania danego towaru. A zatem do okresu użytkowania należy wliczyć 4-letni okres używania tego pojazdu w ramach umowy leasingu operacyjnego”.

Dlatego, mimo że od terminu wykupu nie minęło 6 miesięcy, można zastosować zwolnienie.

Należy więc rozważyć, czy w tym przypadku będzie istniał obowiązek dokonania korekty odliczonego podatku. Według art. 91 ust. 7 ustawy przepisy dotyczące korekty, zawarte w art. 91 ust. 1-5, należy stosować odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Przepis ten nakazuje zatem dokonanie korekty również podatnikom, którzy odliczyli podatek naliczony w całości, ponieważ służył wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

Również w Państwa przypadku przysługiwało prawo do odliczenia VAT związanego z nabyciem samochodu osobowego. Dopiero dokonując sprzedaży, zmieni się jego przeznaczenie z wykorzystywanego do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, na czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Korekta po sprzedaży powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji rozliczeniowej za okres, w którym nastąpiła sprzedaż (pismo z 28 czerwca 2007 r. Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty nr III-2/443-25/32322/07/AZ). Do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Przykład

Podatnik wykupił samochód z leasingu za kwotę netto 16 500 zł, VAT 3630 zł, w grudniu 2007 r. i odliczył 60% podatku naliczonego, tj. 2178 zł. Sprzedał go w marcu i transakcja ta była zwolniona z VAT. W deklaracji za marzec powinien skorygować 4/5 odliczonego podatku naliczonego, tj. 1742 zł.

Jeżeli wartość nabytego samochodu nie przekroczyła 15 000 zł i sprzedaż nastąpi w następnym roku podatkowym, po nabyciu samochodu nie trzeba będzie dokonywać korekty.

Jak czytamy w piśmie Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni z 16 listopada 2006 r. (nr PP/443-142/TZ-213/06/AB): „Gdy zmiana przeznaczenia (sprzedaż) samochodu nastąpi w okresie korekty, tj. w ciągu roku podatkowego, w którym nastąpiło jego nabycie, podatnik będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (art. 91 ust. 3)”.

Przykład

Podatnik wykupił samochód z leasingu na kwotę brutto 12 000 zł w grudniu 2007 r. i odliczył 60% podatku naliczonego. Sprzedał go w marcu i transakcja ta była zwolniona z VAT. Nie ma obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku od nabycia samochodu.

Przykład

Podatnik wykupił samochód z leasingu na kwotę brutto 12 000 zł w czerwcu 2007 r. i odliczył 60% podatku naliczonego. Sprzedał go w grudniu 2007 r. i transakcja ta była zwolniona z VAT. Nie ma obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku od nabycia samochodu. Ma natomiast obowiązek dokonania korekty podatku odliczonego w deklaracji za styczeń. Musi skorygować 100% odliczonego podatku.

• art. 41 ust. 1 pkt 2, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

KSeF - od kiedy? E-faktury obowiązkowe od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
28 kwi 2024

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...