Nabywca nie odebrał towaru i faktury. Czy sprzedawca może anulować fakturę w takim przypadku?

Nabywca nie odebrał towaru i faktury. Czy sprzedawca może anulować fakturę w takim przypadku? / Shutterstock

W listopadzie 2023 r. podatnik wysłał towar do klienta wraz z fakturą. W związku z nieodebraniem towaru przez klienta, w grudniu 2023 r. towar wrócił do sprzedawcy wraz z fakturą. Kiedy podatnik powinien wystawić i wykazać w JPK_V7M fakturę korygującą? Czy dopuszczalne jest anulowanie faktury, skoro została zwrócona sprzedawcy?

Ważne

Tak, sprzedawca generalnie będzie uprawniony do anulowania faktury w przypadku nieodebrania towaru i jego zwrotu wraz z fakturą. Szczegóły poniżej. 

Faktura - kiedy trzeba wystawić

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Gdy doszło do tak rozumianej dostawy towarów, w celu jej udokumentowania, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę (art. 106b ust. 1 ustawy o VAT). Faktura jest zatem sformalizowanym dokumentem potwierdzającym zrealizowanie danej transakcji, do wystawienia której zobowiązany jest sprzedawca.

Fakturę wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży. Poprzez wystawienie, wysłanie i odebranie faktury przez nabywcę faktura zostaje wprowadzona do obrotu gospodarczego i staje się podstawą rozliczeń podatkowych sprzedawcy oraz kupującego. 

Korekta faktury

Faktury wprowadzone do obrotu prawnego (w określonych przypadkach) podlegają korygowaniu. Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy o VAT sprzedawca jest obowiązany wystawić korektę, jeżeli po wystawieniu faktury pierwotnej:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
3) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty,
4) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.

Czy sprzedawca może anulować fakturę, jeżeli nabywca nie odebrał towaru i faktury?

Dlatego powstaje wątpliwość, czy w przypadku nieodebrania towaru i jego zwrotu wraz z fakturą podatnik jest obowiązany do skorygowania faktury pierwotnej, czy też możliwe jest jej anulowanie. 

Anulowanie faktury jest szczególnym trybem eliminowania faktur. Jak wskazują organy podatkowe, anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w specjalnych okolicznościach. Zdaniem organu dotyczy to wyłącznie sytuacji, gdy faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego oraz dokumentuje czynności, które w rzeczywistości nie zostały zrealizowane (por. interpretację z 29 września 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.394.2020.1.ISK). 

Z uwagi na powyższe nie ma możliwości anulowania faktury ustrukturyzowanej, która zostanie przesłana do KSeF. Wystawienie dokumentu w tym systemie generalnie jest równoznaczne z wprowadzeniem faktury do obrotu prawnego. 

Ważne

 

Anulowana może być tylko faktura niewprowadzona do obrotu, dokumentująca czynności, które nie zostały zrealizowane.

Zdaniem autora wskazane przesłanki zostały spełnione. Skoro bowiem towar nie został odebrany, to na kupującego generalnie nie zostało przeniesione prawo do rozporządzania towarem jak właściciel (tj. dostawa ostatecznie nie została zrealizowana). Ponadto jeżeli faktura nie została odebrana przez kupującego i wróciła do sprzedawcy, można uznać, że faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego (sprzedawca będzie posiadał wszystkie egzemplarze faktury). Wobec tego istnieją argumenty uzasadniające anulowanie faktury przez sprzedającego. 

Sposób anulowania takich faktur nie wynika wprost z przepisów prawa podatkowego, lecz został przedstawiony przez organy podatkowe m.in. w wydawanych interpretacjach podatkowych. Anulowanie faktur powinno odbyć się poprzez ich przekreślenie i opatrzenie odpowiednią adnotacją o przyczynie i okolicznościach anulowania oraz pozostawienie ich w dokumentacji podatkowej sprzedawcy, bez konieczności wprowadzania ich do ewidencji i wykazywania wynikających z nich kwot w deklaracji VAT (por. interpretację z 29 września 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.394.2020.1.ISK). 

Jeżeli taka faktura została wykazana w już złożonym JPK_V7M, to należy wysłać korektę tego pliku bez uwzględniania tej faktury. Jeżeli natomiast nie wysłano jeszcze JPK_V7M, to w składanym pliku nie uwzględniamy anulowanej faktury. 

Powołane interpretacje organów podatkowych:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 września 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.394.2020.1.ISK)

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...