Jak korzystać z faktur elektronicznych?

Jak korzystać z faktur elektronicznych? / Fotolia
Faktury elektroniczne, czyli tzw. e-faktury mają za zadanie ulepszyć i unowocześnić system księgowości firm. Stopniowe przechodzenie z dokumentów papierowych na elektroniczne ułatwi firmom szybsze rozliczanie się. Aby skorzystać z faktur elektronicznych należy przede wszystkim posiadać odpowiednie oprogramowanie. Jakie jeszcze warunki należy spełnić, aby swobodnie korzystać z e-faktur?

Nie wystarczy bowiem jedynie posiadanie oprogramowania do wystawiania faktur w postaci PDFów – trzeba umieć je też odbierać i zaczytywać z nich niezbędne dane finansowe, a następnie księgować je i archiwizować. Owszem, można każdą wystawioną fakturę zapisać jako PDF i wysłać odbiorcy np. mailem – ale taki PDF to jedynie graficzny obraz faktury, nie zawierający danych czytelnych dla programu księgującego u klienta. Po stronie odbiorcy i tak trzeba te informacje ręcznie wprowadzać do systemu. Ich przepisywanie sprzyja generowaniu błędów i opóźnia sam proces. Nie jest to więc pełna wymiana dokumentów elektronicznych a jedynie wysyłka faktur drogą elektroniczną.

Autopromocja

Program  do generowania i wystawiania faktur

Za prawdziwy dokument elektroniczny można uznać plik czytelny dla programów księgowych, np. PDF zawierający tzw. metadane w formacie XML. Jest on wówczas dla ludzkich oczu wizualizacją zawartych w nim danych, dostępnych dla systemów handlowych i księgowych.

Pierwszym pozytywnie zweryfikowanym standardem e-faktury w Polsce jest rozwiązanie opracowane przez firmę informatyczną Sage.  Jest ono dostępne nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych podmiotów. Standard ten opiera się na formacie PDF z zaszytymi w nim metadanymi zapisanymi w XML i generowanymi przez system wystawiający fakturę elektroniczną. XML jest na tyle uniwersalnym formatem wymiany danych, że może być łatwo odczytany przez zdecydowaną większość rozwiązań informatycznych. Zweryfikowany przez KWFEF 20 maja 2014 r. standard e-faktury jest dostępny pod adresem efaktura.sage.com.pl,  jako darmowe rozwiązanie, z którego może skorzystać każda organizacja, także inne firmy IT czy podmioty, które chcą we własnym zakresie wdrożyć standard elektronicznego fakturowania (np. z pomocą własnych sił informatycznych). Poza tym, standard ten jest dostępny w oprogramowaniu Sage: systemach finansowo-księgowych i obsługujących sprzedaż.

Elektroniczny obieg dokumentów

Warto zatem najpierw w firmie zastanowić się jak powinien wyglądać elektroniczny obieg dokumentów –aby móc nie tylko wystawiać faktury elektroniczne ale także je odbierać. Wówczas mamy możliwość „zassania”, czyli automatycznego wprowadzania metadanych (w formacie XML), wprost do systemu księgowego.

To z takiego procesu, a nie z samej wysyłki plików przez internet, biorą się oszczędności czasu i pieniędzy, wynikające z automatyzacji obiegu faktury elektronicznej. Dopiero przy takim rozwiązaniu korzyści dla firm są naprawdę ogromne – redukcja kosztów sięga wówczas nawet 80 proc. (względem obiegu papierowego).

Jak przekazywać e-faktury?

Jeśli mamy już wdrożoną w firmie e-fakturę, która zawiera w siebie metadane (a taka właśnie faktura elektroniczna będzie wymagana przez administrację w przetargach publicznych ), warto wybrać bezpieczną i dedykowaną ścieżkę do jej dostarczenia swoim kontrahentom, np. przez serwis do wymiany dokumentów. Taką rolę pełni np.  portal miedzyfirmami.pl. To dedykowany serwis  zapewniający bezpieczny transfer e-dokumentów, w zgodzie z obowiązującymi przepisami i z zapewnieniem potwierdzenia odbioru. Serwis miedzyfirmami.pl pełni rolę elektronicznego listonosza – pozwala wygodnie i szybko przesłać lub odebrać dowolne dokumenty elektroniczne.


Aneta Jarczyńska

online business development manager w Sage sp. z o.o.

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...