Obowiązek podatkowy w VAT w usługach budowlanych a protokół zdawczo-odbiorczy

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
rozwiń więcej
Obowiązek podatkowy w VAT w usługach budowlanych a protokoły zdawczo-odbiorcze / Fotolia
Podpisanie protokołu odbioru prac nie przesądza o wykonaniu usługi budowlanej/budowlano-montażowej i powstaniu obowiązku podatkowego w VAT.

Zgodnie z zasadami wyrażonymi w art. 19a ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wykonania usługi lub części usługi, o ile dla tej części określono zapłatę. Wykonanie świadczenia (usługi lub jej części) należy zaś rozumieć jako zakończenie realizacji wszelkich czynności, do których podjęcia zobowiązany jest usługodawca zgodnie z treścią umowy łączącą go z zamawiającym (usługobiorcą). Ewentualnie, może chodzić tu o zakończenie wszelkich obowiązków przewidzianych dla danego etapu prac, dla którego to etapu ustalono zapłatę.

Autopromocja

W przypadku usług budowlanych i budowlano-montażowych obowiązek podatkowy powstaje z reguły z chwilą wystawienia faktury (art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a ustawy o VAT). Jednakże, gdy takiej faktury nie wystawiono obowiązek podatkowy powstaje nie później niż 30. dnia od wykonania usługi (art. 19a ust. 7 w zw. z art. 106i ust. 3 pkt 1 ww. ustawy). W przypadku zaś usług budowlanych (budowlano-montażowych) realizowanych na rzecz osób fizycznych obowiązek podatkowy należy rozpoznać co do zasady z chwilą wykonania tych usług. Tym samym, również w odniesieniu do tego typu usług ustalenie prawidłowego momentu wykonania ma istotne znaczenie.

Przez lata trwał spór co do tego, czy w przypadku usług budowlanych moment wykonania powinien oznaczać zakończenie wszelkich prac, czy też moment dokonania odbioru robót zgodnie z Kodeksem cywilnym. W najnowszych orzeczeniach wskazuje się jednak, że protokoły odbioru mają jedynie charakter potwierdzenia spełnienia określonej usługi budowlanej (budowlano-montażowej) lub jej części. Jednak, nie wpływają na ustalenie obowiązku podatkowego w VAT. Określając prawidłowy moment wykonania takiego świadczenia należy każdorazowo zwracać uwagę na faktyczne zakończenie prac (części prac). Uzależnienie momentu wykonania usługi budowlanej (lub jej części) od dokonania odbioru (i to bez zastrzeżeń) mogłoby spowodować  znaczne przesunięcie w czasie powstania obowiązku podatkowego.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Stanowisko takie zostało zaprezentowane w wyroku NSA z 28.04.2017 r. sygn. akt I FSK 1811/15: „Uzależnienie powstania obowiązku podatkowego w przypadku usług budowlanych, czy budowlanych od podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego i to bez zastrzeżeń, jak trafnie zauważył Sąd pierwszej instancji miałoby charakter prawotwórczy i wprowadzałoby przesłankę formalną nie przewidzianą przez przepisy podatkowe. Mogłoby też spowodować przesunięcie powstania obowiązku podatkowego na czas bardzo niepewny. Często bowiem w praktyce zdarzają się sytuacje odmowy podpisania protokołu odbioru nawet w przypadku niewielkich usterek. W powołanym wyżej orzecznictwie moment wykonania tego typu usługi umiejscawia się przed momentem podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, uznając go jako dokument, który jedynie potwierdza wykonanie usługi, a nie decyduje o dacie jego wykonania. Stanowisko to Naczelny Sąd Administracyjny w tym składzie w pełni podziela”. Podobny pogląd został przedstawiony również w wyroku NSA z 7.02.2017 r. sygn. akt I FSK 840/15 i z 7.06.2017 r. sygn. akt I FSK 1686/15.

Podsumowując, zgodnie z prezentowaną linią orzeczniczą, właściwym postępowaniem jest ustalanie momentu wykonania usług budowlanych czy budowlano-montażowych z chwilą rzeczywistego zakończenia prac lub danego etapu (części) prac, jeśli dla tego etapu określono płatność. Podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego przez strony transakcji ma jedynie wtórny charakter i służy potwierdzeniu spełnienia określonego świadczenia (lub jego części).

Ewelina Kalita, Kierownik Zespołu ds. Podatków Pośrednich

ECDDP Sp. z o.o.

Księgowość
Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

KSeF obowiązkowy dla mniejszych firm od 1 czerwca 2026 r.? Rzecznik MŚP: Z pewnością zostanie to docenione
29 kwi 2024

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz apeluje o przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur dla małych firm z 1 kwietnia 2026 r. na 1 czerwca 2026 r. Taką informację podało 29 kwietnia 2024 r. Biuro Rzecznika MŚP.

Ulga termomodernizacyjna a program Czyste Powietrze. Podatnicy karani za braki w przepisach
29 kwi 2024

Ulga termomodernizacyjna i program ,,Czyste Powietrze” to instytucje wsparcia modernizacji energetycznej, z których właściciele domów jednorodzinnych mogą korzystać jednocześnie. Nikt ich jednak nie ostrzega o stratach, jakie mogą ponieść, gdy dofinansowanie z ,,Czystego Powietrza” otrzymają po roku podatkowym, w którym rozliczyli już dofinansowywane wydatki. Chodzi o zaległy podatek i 16% odsetki, albo utratę prawa do ulgi w roku lub latach kolejnych.

pokaż więcej
Proszę czekać...