Rozliczenie VAT od nagród konkursowych. Nagrody pieniężne i rzeczowe, prezenty małej wartości

TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.
rozwiń więcej
VAT, podatek od towarów i usług, value added tax / VAT, podatek od towarów i usług, value added tax / Shutterstock

Jak rozliczyć VAT od nagród przekazanych zwycięzcom konkursów promocyjnych? Czy tak samo są rozliczane nagrody rzeczowe i nagrody pieniężne? Co z tzw. prezentami o małej wartości? Wyjaśnia ekspert z TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Konkursy promocyjne. Jak rozliczyć VAT od nagród?

Dzisiejszy rynek, ze względu na silną konkurencje wymaga od przedsiębiorców dużej kreatywności
i wzmożonego zaangażowania, aby pozyskać nowego oraz zadbać o dotychczasowego klienta. Chcąc osiągnąć długoterminowy sukces przedsiębiorcy dużą wagę przywiązują do reklamy, dzięki której mogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, prezentując swoją markę i poszerzając tym samym krąg potencjalnych nabywców. Jedną z dostępnych i nierzadko wykorzystywanych form promocji są ogłaszane np. w mediach społecznościowych konkursy, w ramach których uczestnicy mogą wygrać różnego rodzaju nagrody. Wybierając taką formę reklamy powstaje pytanie czy nieodpłatne przekazanie nagród będzie rodziło obowiązek podatkowy w podatku VAT oraz czy organizujący konkurs przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego

Autopromocja

Przekazanie nagrody jako dostawa towarów

Przekazywane zwycięzcom nagrody rzeczowe będą w określonych przypadkach podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Na podstawie tego przepisu dostawę towarów stanowi nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, co do których przysługiwało mu w części lub w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. 

Ustalając zatem czy podatnik powinien potraktować przekazanie nagród jako dostawę towaru i odpowiednio je opodatkować podatkiem VAT konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie czy przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu przedmiotowych nagród, do czego niezbędne jest ustalenie czy zakupy te pozostawały w związku z prowadzoną przez niego działalnością opodatkowaną. 

Związek konkursu z działalnością opodatkowaną VAT

Związek pomiędzy dokonanymi zakupami a działalnością opodatkowaną musi być bezsporny, ale może mieć charakter zarówno bezpośredni jak i pośredni. Prawo do odliczenia będzie zatem przysługiwało nie tylko wtedy, gdy dokonane zakupy będą wpływały w sposób bezpośredni na osiągany przez podatnika obrót (związek bezpośredni), ale również wtedy, gdy będą przyczyniały się do generowania sprzedaży (związek pośredni).

Zorganizowanie i ogłoszenie w mediach społecznościowych przedsiębiorcy konkursu mającego na celu promocje, bez wątpienia pozwoli dotrzeć do szerokiego grona odbiorców zwiększając ich świadomość na temat marki, co w konsekwencji może przełożyć się na zwiększenie przychodów. Umieszczenie informacji o konkursie na portalu społecznościowym przyczyni się do promowania działalności przedsiębiorcy będzie miało przełożenie na zwiększenie kręgu osób zainteresowanych jego marką. 

W przypadku organizacji konkursu będziemy mieli do czynienia z pośrednim związkiem pomiędzy dokonanymi zakupami nagród a opodatkowaną działalnością organizatora, co z kolei daje mu prawo do skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT.

Należy przy tym wskazać, że w kontekście stwierdzenia związku pomiędzy zakupami a działalnością opodatkowaną pozwalającego na odliczenie podatku VAT nie jest konieczne, aby zakupione w celu ich przekazania jako nagrody przedmioty zostały opatrzone logo przedsiębiorcy.  

Nagrody rzeczowe w konkursie. Rozliczenie VAT

W związku z przekazaniem nagród rzeczowych na rzecz zwycięzców stanowiącego dostawę w rumieniu przepisów ustawy o VAT, podstawę opodatkowania należy ustalić zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT - jako cenę nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów. Innymi słowy, będzie nią cena netto towaru.

Obowiązek podatkowy powstanie natomiast na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT w chwili dokonania dostawy, tj. z dniem przekazania nagrody wygranemu.

W przypadku zwycięzców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (zwanych dalej również konsumentami), co do zasady nie znajdzie zastosowania art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych powinna podlegać ewidencjonowaniu przy pomocy kasy rejestrującej.

Na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej jako: rozporządzenie), zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podlegają bowiem czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia, w którym w poz. 43 znalazły się czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Obowiązek wystawienia paragonu może się jednak pojawić w przypadku nieodpłatnej dostawy towarów, o którym mowa w §4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Przykładowo, paragon powinien zostać wystawiony w przypadku nieodpłatnego przekazania konsumentom perfum czy też napojów alkoholowych.

Prezenty małej wartości

Nieodpłatne przekazanie towarów nie będzie jednak traktowane jako dostawa na gruncie ustawy o VAT, jeżeli przedmiotem przekazania będą tzw. prezenty o małej wartości (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT), przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

W przypadku braku ewidencji, nieodpłatne przekazanie nagród będących prezentami o wartości powyżej 20 zł powinno zostać opodatkowane na zasadach ogólnych. Nieodpłatnie przekazanie prezentów o wartości jednostkowej do 20 zł netto nie podlega opodatkowaniu niezależnie od tego, czy przekazujący prowadzi ewidencję.

Nagrody pieniężne

Jeżeli w ramach wygranej, przedsiębiorca przewidział dla zwycięzców nagrody pieniężne, nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Środki pieniężne nie stanowią bowiem towaru w rozumieniu przepisu ustawy o VAT. 
Przekazanie nagrody pieniężnej na rzecz zwycięzcy podlegałoby opodatkowaniu VAT tylko wtedy, gdyby następowało w ramach stosunku zobowiązaniowego, a otrzymujący ją podmiot wyświadczyłby na rzecz Spółki określone świadczenie – wówczas można byłoby potraktować nagrodę jako wynagrodzenie.

Karolina Mnich, starszy konsultant podatkowy w TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k. 

 

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...