Wykorzystanie analizy wskaźnikowej przy ocenie płynności

Jestem głównym księgowym w średniej wielkości spółce z o.o. zajmującej się produkcją wyrobów plastikowych. Moja firma od dłuższego czasu przyjęła za priorytet zachowanie płynności. W związku z tym otrzymałem polecenie, aby sporządzać zestawienia oparte na analizie wskaźnikowej i je analizować. Chciałbym się dowiedzieć, jakie są optymalne wielkości dla poszczególnych wskaźników płynności?
Pierwszym wskaźnikiem jest wskaźnik ogólnej płynności. Wyraża on stosunek aktywów obrotowych do zobowiązań krótkoterminowych. Tym samym określa, ile razy bieżące aktywa pokrywają bieżące zobowiązania. Im jest on wyższy, tym lepiej. Zbyt wysoki poziom może jednak wskazywać na nieefektywne wykorzystywanie wolnych zasobów majątkowych, np. utrzymywanie nadmiernych ilości niezainwestowanych środków pieniężnych. Za najbardziej bezpieczny poziom tego wskaźnika uznaje się wielkość w granicach od 1,3 do 2,0.
Drugim wskaźnikiem jest wskaźnik bieżącej płynności. Wyraża on możliwość spłaty zobowiązań na podstawie stosunkowo łatwo dostępnych składników aktywów obrotowych. Stanowi stosunek majątku obrotowego, pomniejszonego o zapasy i rozliczenia międzyokresowe czynne, do zobowiązań krótkoterminowych. Za prawidłowe uznaje się kształtowanie się tego wskaźnika na poziomie 1. Czasami jednak nawet znacznie niższy poziom wskaźnika może nie stanowić większego niebezpieczeństwa, jeżeli krótkiemu terminowi płatności należności towarzyszą odpowiednio dłuższe terminy spłaty zobowiązań.
Trzecim wskaźnikiem jest wskaźnik wypłacalności środkami pieniężnymi, który pokazuje, jaką kwotę wymagalnych zobowiązań przedsiębiorstwo jest w stanie spłacić z dostępnych na bieżąco środków pieniężnych (stosunek środków pieniężnych do zobowiązań krótkoterminowych). Wzorcowa wielkość tego wskaźnika wynosi 0,2.
Należy wyraźnie zaznaczyć, że w polskich realiach znaczna część przedsiębiorstw będzie miała kłopoty z osiągnięciem wielkości wzorcowych. Taki stan rzeczy nie musi jednak oznaczać, że firmy te są skazane na upadłość na skutek niemożności spłaty swoich zobowiązań. Można im doradzić uważne śledzenie tendencji wskaźników płynności, tzn. ich zmienności w czasie. Przykładowo, w większości przypadków mogą spać spokojnie szefowie tych firm, których wskaźniki, mimo nieoptymalnych wielkości, wykazują pozytywną tendencję w ciągu kolejnych lat.
Trzeba też podkreślić, że przeprowadzenie wyłącznie analizy wskaźnikowej nie da nigdy pewności co do rzeczywistego stanu płynności firmy. Aby taką pewność uzyskać, należy posługiwać się także innymi narzędziami oceny. W szczególności chodzi tu o sporządzanie i dokładne analizowanie rachunku przepływów pieniężnych oraz korzystanie z innych technik analitycznych, które będą omawiane w kolejnych dodatkach finansowych do „Serwisu FK”.
Adam Stolarczyk


Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...