Czy firma zajmująca się pośrednictwem finansowym zwolnionym z VAT musi dokonać rejestracji przy nabyciu usług z Unii

Od 2000 r. prowadzimy działalność w zakresie pośrednictwa finansowego - zwolnioną z VAT. Do maja 2004 r. składaliśmy deklaracje VAT-7, wykazując wyłącznie obrót - jako usługi zwolnione z VAT i w konsekwencji nie odliczaliśmy VAT-u naliczonego w zakupach towarów i usług będących kosztami (przed 2000 r. prowadziliśmy również działalność handlową objętą 22% VAT).
PROBLEM
Od 2000 r. prowadzimy działalność w zakresie pośrednictwa finansowego – zwolnioną z VAT. Do maja 2004 r. składaliśmy deklaracje VAT-7, wykazując wyłącznie obrót – jako usługi zwolnione z VAT i w konsekwencji nie odliczaliśmy VAT-u naliczonego w zakupach towarów i usług będących kosztami (przed 2000 r. prowadziliśmy również działalność handlową objętą 22% VAT). Jesteśmy usługobiorcą usług telekomunikacyjnych Reuters i w związku z tym, jako nabywca tych usług, musimy dokonać samoobliczenia i odprowadzenia VAT-u należnego (faktury otrzymujemy co kwartał). Czy musimy dokonać rejestracji do wykonywania tych transakcji wewnątrzwspólnotowych (jeżeli tak, to którą z opcji wymienionych w dziale B pkt 4 zgłoszenia VAT-R/UE należy wybrać w naszym przypadku) i czy świadcząc w Polsce wyłącznie usługi finansowe (zwolnione z podatku VAT) przysługuje nam prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (jak należy to przeprowadzić technicznie) od importu usług? Czy prawo do odliczenia jest uzależnione od złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAR-R/UE? Informuję, że firma Reuters z siedzibą w Londynie jest zarejestrowana dla potrzeb VAT w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii.
RADA
Państwo, jako polski usługobiorca, jesteście podatnikiem VAT zwolnionym, wykonującym czynności zwolnione przedmiotowo na podstawie art. 43 ust. 1, do których zaliczono usługi pośrednictwa finansowego. Nie jesteście zobligowani obowiązkiem rejestracji dla potrzeb podatku VAT ani też obowiązkiem składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K. Jednocześnie nie posiadacie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.
Podatnicy, którzy nie muszą składać deklaracji VAT-7 lub VAT-7K dokonując importu usług, z tytułu którego powstaje obowiązek podatkowy, dokonują rozliczenia podatku należnego z tytułu wykonanej usługi w deklaracji VAT-9.
UZASADNIENIE
W opisanym przypadku, gdy polski podatnik zwolniony z VAT nabywa usługi telekomunikacyjne od podatnika spoza kraju, mamy do czynienia z importem usług, z tytułu którego do zapłaty podatku należnego zobowiązany jest polski usługobiorca. Wynika to z definicji importu usług zawartej w art. 2 pkt 9 oraz z brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r., który jako podatników określa również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej lub osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
Odstępstwem od tej reguły jest sytuacja, kiedy usługodawca spoza kraju dokonał w Polsce rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług i sam rozliczył podatek należny z tytułu wykonanej usługi lub gdy na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru. W omawianym przypadku nie mamy jednak do czynienia z takimi wyjątkami.
W przeciwieństwie do transakcji towarowych, dla których dokonano rozróżnienia na obrót pomiędzy państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej oraz z państwami trzecimi, w stosunku do usług takie rozróżnienie, co do zasady, nie funkcjonuje. Dlatego też, polski nabywca usług świadczonych przez podatnika spoza terytorium Polski, co do zasady, nie podlega obowiązkowi zawiadomienia naczelnika właściwego dla siebie urzędu skarbowego o zamiarze wykonywania tej czynności i nie dokonuje rejestracji jako podatnik VAT UE. Innymi słowy, numer VAT UE, co do zasady, nie jest potrzebny polskiemu usługobiorcy przy nabyciu usług od podatników z pozostałych państw członkowskich Wspólnoty oraz spoza jej terytorium. Wyjątek stanowią usługi wymienione w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy – są to usługi wewnątrzwspólnotowego transportu towarów oraz bezpośrednio z nimi związane usługi pomocnicze do usług transportowych i usługi pośrednictwa i spedycji, usługi wykonywane przez pośredników, usługi wyceny majątku rzeczowego ruchomego i usługi na ruchomym majątku rzeczowym.
Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić usługodawcy. Od tej kwoty polski usługobiorca nalicza kwotę VAT należnego, która jednocześnie stanowi dla usługobiorcy kwotę VAT naliczonego. Jednak w omawianym przypadku polski usługobiorca jest podatnikiem VAT zwolnionym, wykonującym czynności zwolnione przedmiotowo na podstawie art. 43 ust. 1, do których zaliczono usługi pośrednictwa finansowego. Nie jest on objęty obowiązkiem rejestracji dla potrzeb podatku VAT ani też obowiązkiem składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K. Jednocześnie, w świetle uregulowań art. 88 ust. 4, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.
Podatnicy, którzy nie są zobligowani do składania deklaracji VAT-7 lub VAT- -7K dokonując importu usług, z tytułu którego powstaje u nich obowiązek podatkowy, dokonują rozliczenia podatku należnego z tytułu wykonanej usługi w deklaracji VAT-9. Deklarację VAT-9 należy złożyć w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy w imporcie usług powstaje, co do zasady, z chwilą wystawienia faktury, w przypadku gdy wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b obowiązek podatkowy z tytułu importu usług telekomunikacyjnych powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie zawartej pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą.
•  art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b, art. 43 ust. 1, art. 88 ust. 4, art. 99 ust. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Zuzanna Socha
ekonomista
Księgowość
Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

KSeF obowiązkowy dla mniejszych firm od 1 czerwca 2026 r.? Rzecznik MŚP: Z pewnością zostanie to docenione
29 kwi 2024

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz apeluje o przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur dla małych firm z 1 kwietnia 2026 r. na 1 czerwca 2026 r. Taką informację podało 29 kwietnia 2024 r. Biuro Rzecznika MŚP.

Ulga termomodernizacyjna a program Czyste Powietrze. Podatnicy karani za braki w przepisach
29 kwi 2024

Ulga termomodernizacyjna i program ,,Czyste Powietrze” to instytucje wsparcia modernizacji energetycznej, z których właściciele domów jednorodzinnych mogą korzystać jednocześnie. Nikt ich jednak nie ostrzega o stratach, jakie mogą ponieść, gdy dofinansowanie z ,,Czystego Powietrza” otrzymają po roku podatkowym, w którym rozliczyli już dofinansowywane wydatki. Chodzi o zaległy podatek i 16% odsetki, albo utratę prawa do ulgi w roku lub latach kolejnych.

Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

pokaż więcej
Proszę czekać...