Jak rozliczyć projekt przebudowy instalacji wodno-kanalizacyjnej

Czy koszt projektu przebudowy instalacji wodno-kanalizacyjnej (ok. 60 tys. zł) należy zakwalifikować jako koszt ulepszenia, czy jako koszt usługi? Natomiast koszt faktury za pomoc w uzyskiwaniu dotacji unijnych (wiem, że nie jest to koszt uzyskania przychodów) w koszt przyszłego zakupu?
RADA
Koszt projektu przebudowy instalacji wodno-kanalizacyjnej niewątpliwie kwalifikować się będzie jako ulepszenie środka trwałego. Faktura za usługę polegającą na specjalistycznej pomocy w uzyskaniu dotacji będzie stanowić koszt bieżącej działalności operacyjnej. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Koszty ulepszenia polegającego na przebudowie środka trwałego, jego rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji i powodującego, że wartość użytkowa tego środka, mierzona okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za jego pomocą, kosztami eksploatacji lub innymi miarami, przewyższa po zakończeniu ulepszenia wartość początkową istniejącą w momencie przyjęcia do używania – powiększają wartość początkową stanowiącą cenę nabycia lub koszt wytworzenia środka trwałego.
Do kosztów ulepszenia można zaliczyć m.in.:
koszty nabycia projektu technicznego lub opracowania dokumentacji,
• koszty wyburzenia i likwidacji starych budynków i budowli, jeśli ich likwidacja pozostaje w bezpośrednim związku z podjęciem nowej budowy,
• wartość robót montażowych wykonanych zarówno przez obcych wykonawców, jak i przez własne służby,
• koszty montażu maszyn i urządzeń,
• wartość nabytych materiałów, a także rzeczowych składników majątku obrotowego zużytych do budowy,
• wynagrodzenia za sprawowanie nadzoru autorskiego i inwestorskiego podczas realizacji budowy,
• wszelkie inne koszty związane z rozpoczętym i niezakończonym jeszcze ulepszeniem środka trwałego.
Niewątpliwie w przypadku problemu: remont czy ulepszenie wszyscy doskonale zdają sobie sprawę, że dla podatnika korzystniejszym rozwiązaniem z punktu widzenia obciążeń podatkowych jest wykazanie przeprowadzonych prac jako remontu środka trwałego, gdyż umożliwia to zaliczenie całego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w danym roku podatkowym. Należy jednak pamiętać, że istotną cechą remontu, oprócz przywrócenia środka trwałego do stanu pierwotnego, jest to, że następuje on w toku eksploatacji tego środka przez podatnika, a jego przyczyną jest zużycie środka. Ulepszenie z kolei powoduje, że środek trwały uzyskuje większą wartość użytkową w stosunku do wartości użytkowej z dnia nabycia. W związku z tym różnica między remontem a ulepszeniem polega głównie na tym, że remont przywraca jedynie pierwotną wartość użytkową (nawet jeśli wykorzystano nowocześniejsze materiały i technologie), ulepszenie zaś zwiększa tę wartość.
Warto jednak zaznaczyć, że zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł.
Wydatki na ulepszenie środka trwałego powiększają więc wartość początkową tego środka, a tym samym nie są uważane za koszty uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c updop i art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c updof), jeżeli zostały spełnione następujące przesłanki:
• ulepszenie polegało na przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji,
• ulepszenie spowodowało mierzalny wzrost (przy czym miary tego wzrostu w prawie podatkowym są wymienione jedynie przykładowo i nie stanowią zbioru zamkniętego) wartości użytkowej środka trwałego w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go przez podatnika do używania.
W drugiej części pytania Czytelnik porusza kwestię kosztów związanych z pomocą przy uzyskaniu środków (dotacji) unijnych. Wydatki te (np. na przygotowanie wniosków o dotację, usługi doradcze) są wydatkami poniesionymi w celu uzyskania przychodów (dotacji), a nie w celu nabycia środka trwałego.
W świetle zapisów art. 17 ust. 1 pkt 23 updop oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 updof wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od obcych rządów, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe. Dlatego też, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 56 updof, wydatki te nie podlegają uwzględnieniu przy określaniu dochodu i podatku dochodowego ani też nie mogą zwiększać wartości początkowej środka trwałego.
UWAGA!
Nie są kosztem uzyskania przychodów również wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów) pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy (art. 16 ust. 1 pkt 58 updop w związku z art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy).
Reasumując, należy stwierdzić, że koszty poniesione w celu uzyskania dotacji nie będą podwyższały wartości środka trwałego, ponieważ nie są to koszty związane z ulepszeniem środka trwałego, lecz jedynie z otrzymaniem dotacji. W ujęciu bilansowym będą one stanowić koszty danego okresu sprawozdawczego. Natomiast otrzymaną dotację jednostka powinna ująć (zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości) jako rozliczenia międzyokresowe przychodów, a następnie stopniowo zaliczyć do przychodów pozostałej działalności operacyjnej, równolegle do odpisów amortyzacyjnych (w tym przypadku odpisów związanych z ulepszeniem środka trwałego).

Marek Ossowski
niezależny konsultant z dziedziny finansów,
pracownik naukowy Uniwersytetu Gdańskiego

• art. 31 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• art. 16g ust. 13, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c, art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 21 ust. 1 pkt 46, art. 22g ust. 17, art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...