Kiedy montaż alarmu w siedzibie firmy zwiększy wartość początkową budynku

Rozliczam się na zasadach ogólnych, jestem podatnikiem VAT. Czy wydatki na zakup systemu alarmowego wraz z jego montażem w siedzibie firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
RADA
Zakładając, że instalacja alarmowa została wbudowana na stałe w konstrukcję podlegającego amortyzacji budynku należącego do Pana firmy, w którym mieści się jej siedziba, i jednostkowa cena nabycia wraz z montażem przekracza 3500 zł, wydatki poniesione na ten cel zwiększą wartość początkową budynku. Do kosztów uzyskania przychodu będą one mogły zostać wówczas zaliczone wyłącznie w postaci odpisów amortyzacyjnych. Inne warianty rozliczenia zakupu i montażu alarmu – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Budynki będące samodzielnymi środkami trwałymi obejmują również instalacje zaliczane do ich wyposażenia. W ich skład wchodzą wszystkie te instalacje, które są wbudowane w konstrukcję danego budynku na trwałe. Klasyfikacja Środków Trwałych wymienia jako przykłady takich instalacji m.in. instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe.
WAŻNE!
O tym, czy dana instalacja będzie stanowiła część składową budynku, czy też należy ją uznać za odrębny, samodzielny środek trwały, przesądza zatem m.in. sposób jej zamontowania.
Jeśli bowiem montaż instalacji dokonywany jest w budynku będącym środkiem trwałym podlegającym amortyzacji (lub amortyzowanym jako inwestycja w obcych środkach trwałych), to należy w pierwszej kolejności ocenić, czy może ona zostać odłączona od tego budynku bez naruszania elementów budynku lub samego systemu i zamontowana w innym budynku. Jeżeli dana instalacja nie może zostać odłączona bez dokonania tych naruszeń, to powinna zostać uznana za część składową budynku, w którym została zamontowana.
Zagrożenia
Gdy jednostkowa cena nabycia tej instalacji jest wyższa niż 3500 zł, to wartość początkowa budynku powinna zostać podwyższona o sumę wydatków na jej zakup i montaż, gdyż nastąpiło ulepszenie budynku w znaczeniu art. 22g ust. 17 updof (art. 16g ust. 13 updop).
Takie stanowisko w tej kwestii zajął też Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubartowie z 5 sierpnia 2004 r., nr DPI-415--15/04. Jeżeli natomiast instalacja może w każdej chwili zostać odłączona i zamontowana w innym budynku bez uszkodzenia substancji poprzedniego, to może ona zostać uznana za odrębny środek trwały i amortyzowana według innej stawki niż sam budynek, w którym została zamontowana.
Zagrożenia
W obu powyższych przypadkach wydatki poniesione na zakup i montaż instalacji będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie w postaci odpisów amortyzacyjnych.
Wydatki na zakup i montaż instalacji będą mogły zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów jedynie wtedy, gdy ich wartość nie przekroczy 3500 zł.

PRZYKŁAD
Spółka z o.o. kupiła i zamontowała w swojej siedzibie mieszczącej się w budynku będącym jej własnością system alarmowy. Cena zakupu instalacji alarmowej wyniosła 4500 zł + 22% VAT, natomiast koszt jej montażu – 2000 zł + 22% VAT. Cena nabycia całego systemu wyniosła więc 6500 zł. Ponieważ instalacja ta została wmontowana na stałe w konstrukcję budynku, a jej jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł, suma wydatków na jej zakup i montaż powiększy wartość początkową budynku do celów amortyzacji. Nakłady poniesione na ten cel mają bowiem charakter ulepszenia, gdyż budynek został zmodernizowany w znaczeniu przepisów obu ustaw o podatkach dochodowych dotyczących amortyzacji środków trwałych.

• art. 22d, art. 22g ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 16d, art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...