Jak ująć niewypłacone wynagrodzenia pracownicze w księgach rachunkowych na koniec roku obrotowego

Jak ująć w księgach rachunkowych na przełomie roku 2005/2006 niewypłacone wynagrodzenia pracownicze? Wypłata następuje (z dołu) 10. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Na jakim koncie zaksięgować różnice przejściowe, które powstają z powodu odmiennego momentu uznania kosztów przez przepisy podatkowe i rachunkowe? Jak należy te różnice wykazać w bilansie?
RADA
Niewypłacone wynagrodzenia pracownicze nie są według ustawy o podatku dochodowym kosztami uzyskania przychodu, przy czym będą one kosztami bilansowymi, zmniejszającymi wynik finansowy brutto. Na powstające ujemne różnice przejściowe ustala się aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. W księgach rachunkowych należy je zaksięgować jako czynne rozliczenia międzyokresowe.

UZASADNIENIE
Z powodu odmiennego uznawania momentu powstania kosztów do celów podatkowych i bilansowych ustalony wynik finansowy brutto często nie jest równy podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym. W rezultacie tego występują dwa różne wyniki:
• wynik bilansowy (wynik finansowy brutto), który jest obliczany zgodnie z zasadami ustawy o rachunkowości,
• wynik podatkowy (podstawa opodatkowania) ustalany zgodnie z przepisami podatkowymi.
Na różnicę między tymi wielkościami składają się zarówno różnice trwałe, jak i przejściowe. Różnice trwałe wynikają z tego, że np. niektóre koszty lub przychody bilansowe nigdy nie będą kosztami lub przychodami podatkowymi. Różnice przejściowe powstają na skutek odmiennego uznawania w czasie uzyskanych w danym roku obrotowym przychodów lub poniesionych kosztów przez przepisy podatkowe i bilansowe.
W rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych niewypłacone wynagrodzenia pracownicze nie mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodów. Staną się kosztami podatkowymi dopiero w momencie ich wypłaty, w danym przypadku 10 stycznia następnego roku obrotowego.
Zgodnie z zasadą współmierności (art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości) niewypłacone wynagrodzenia pracownicze są kosztami bilansowymi 2005 r. W tej sytuacji wynik finansowy brutto będzie mniejszy od podstawy opodatkowania, powstają więc ujemne różnice przejściowe.
W związku z ujemnymi różnicami przejściowymi (w wysokości kwoty przewidywanej w przyszłości do odliczenia od podatku dochodowego) ustala się aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Aktywa z tego tytułu zalicza się do długookresowych, czynnych rozliczeń międzyokresowych.

Przykład
Niewypłacone wynagrodzenia wynoszą 10 000 zł, firma płaci 19-procentowy podatek dochodowy. Ujemne różnice przejściowe wynikające z nieuznawania tych wynagrodzeń za koszty podatkowe będą wynosić: 10 000 zł × 19% = 1900 zł.
Wynik finansowy brutto: 500 000 zł.
Podstawa opodatkowania: 500 000 zł + 10 000 zł.
19% od wyniku bilansowego: 500 000 zł × 19% = 95 000 zł.
19% od podstawy opodatkowania: 510 000 zł × 19% = 96 900 zł
Ujemne różnice przejściowe: 1900 zł, tzn. o tyle więcej należy wpłacić w 2005 r. do urzędu skarbowego i ta kwota będzie do odzyskania w latach następnych.
Operacje gospodarcze na koniec 2005 r.:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


1. Naliczenie podatku dochodowego
2. Naliczenie aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego
3. Przeksięgowanie na konto „Wynik finansowy”
Naliczone aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego wykazuje się w pozycji A.V.1 aktywów bilansu. Należy jednak podkreślić, że w przypadku gdy sprawozdanie finansowe jednostki nie podlega obowiązkowi badania i ogłaszania, może ona odstąpić od ustalania wartości aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego (art. 37 ust. 10 ustawy o rachunkowości).
Naliczone na dzień bilansowy wynagrodzenia za grudzień 2005 r., których wypłata nastąpi w styczniu 2006 r., należy wykazać w pozycji B.III.2 lit. h pasywów bilansu „Zobowiązania krótkoterminowe z tytułu wynagrodzeń”. Zarachowanie zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń można wykazać w pozycji B.I.3 pasywów bilansu „Pozostałe rezerwy”.
Jeżeli jednak nie zniekształci to obrazu sytuacji finansowej jednostki, przyszłe zobowiązania wobec urzędu skarbowego i ZUS można wykazać w pozycji B.III.2 lit. g pasywów „Zobowiązania krótkoterminowe z tytułu podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń”.

Maria Rubinkowska
doradca podatkowy

• art. 6 ust. 1, art. 37 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...