Jak ewidencjonować koszty serwisu samochodu stanowiącego obcy środek trwały

Używamy i serwisujemy samochody ciężarowe i osobowe, które nie stanowią naszych środków trwałych. Jak ewidencjonować serwis samochodu będącego obcym środkiem trwałym?
RADA
Koszty związane z usługami serwisowymi samochodów ciężarowych będących obcymi środkami trwałymi są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w całości. W przypadku obcych samochodów osobowych do kosztów uzyskania zalicza się koszty usług w części nieprzekraczającej kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów przebiegu pojazdów do celów prowadzonej działalności przez stawkę określoną w odrębnych przepisach. Koszty te są ewidencjonowane w układzie rodzajowym jako usługi obce, gdy dotyczą samochodów ciężarowych, oraz jako pozostałe koszty rodzajowe – gdy dotyczą samochodów osobowych. Natomiast w układzie kalkulacyjnym (funkcjonalnym) przenoszone są jako koszty zarządu albo też koszty sprzedaży, zakupu, wydziałowe i inne – w zależności od miejsca wykorzystywania tych samochodów. Rozliczanie przebiegu samochodu osobowego powinno być dokonane w prowadzonej w tym celu ewidencji przebiegu pojazdu, która musi zawierać dane określone w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (lub fizycznych).

UZASADNIENIE
Serwisowanie samochodu ciężarowego, stanowiącego obcy środek trwały, stanowi dla jednostki koszt uzyskania przychodu. Kosztami uzyskania przychodu są bowiem wszystkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, chyba że zostały wykluczone z tego zbioru odpowiednim artykułem ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Posiadanie i używanie obcego środka trwałego może być wynikiem zawartej umowy:
• najmu,
• dzierżawy,
• użyczenia,
• leasingu operacyjnego.
W przypadku zawarcia każdej z tych umów drobne naprawy wynikające z użytkowania samochodu (w tym koszty serwisu) będą obciążać podmiot, który go używa (chyba że zawarta umowa zawiera odmienne postanowienia).
Koszty serwisowania samochodu stanowią koszty usług obcych, a podatek VAT naliczony w fakturze dostawcy podlega odliczeniu od podatku VAT należnego. Jeśli jednostka stosuje jednocześnie ewidencję kosztów w dwóch układach, to w układzie kalkulacyjnym (funkcjonalnym) koszty serwisowania samochodów będących obcymi środkami trwałymi zostaną zaliczone do kosztów sprzedaży, zakupu, wydziałowych lub ewentualnie do kosztów zarządu – w zależności od charakteru i przeznaczenia użytkowanego samochodu.
Koszty serwisowania samochodu osobowego stanowiącego obcy środek trwały mieszczą się w ogólnych kosztach użytkowania samochodu, a te stanowią koszt uzyskania przychodów, ale tylko w części nieprzekraczającej kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu samochodu do celów prowadzonej działalności przez stawkę za jeden kilometr określoną w odrębnych przepisach. Kwotę tę ustala się w prowadzonej specjalnie w tym celu ewidencji przebiegu pojazdu i rozlicza na koniec każdego miesiąca.
Ponieważ możliwość zaliczenia kosztów użytkowania samochodów osobowych do kosztów podatkowych jest związana z prowadzeniem ewidencji przebiegu pojazdu, i to tylko do wysokości kwoty ustalonej w tej ewidencji na podstawie rzeczywiście przejechanych kilometrów – wartość tak ustalonych kosztów będzie stanowić element pozostałych kosztów rodzajowych, a nie kosztów usług obcych jak w przypadku samochodów ciężarowych. Ponadto pozostała część poniesionych kosztów (przekraczająca limit) również będzie stanowić pozostałe koszty rodzajowe, z tym że powinna zostać ujęta na odpowiednim koncie analitycznym (lub syntetycznym, w zależności od przyjętych rozwiązań), grupującym koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
Dodatkowo należy zaznaczyć, że opisane uregulowania w zakresie użytkowania samochodów osobowych nie dotyczą samochodów, które są użytkowane na podstawie umowy leasingu.
UWAGA!
W przypadku leasingu wszystkie koszty związane z użytkowaniem samochodu – zarówno ciężarowego, jak i osobowego – stanowią w pełni koszt uzyskania przychodów (chyba że zawarta umowa leasingu zawiera odrębne postanowienia); nie występuje także potrzeba prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, a wartość poniesionych kosztów serwisowania samochodu zostanie zaliczona do usług obcych.

Przykład ewidencji księgowej
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opis operacji gospodarczych
1. Otrzymano fakturę za usługi serwisowe samochodów ciężarowych stanowiących obcy środek trwały oraz samochodów osobowych użytkowanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego:
a) wartość netto 1000
b) podatek VAT 220
2. Rozdzielnik kosztów: przeniesienie kosztów na układ kalkulacyjny: 1000
3. Otrzymano fakturę za usługi serwisowe samochodu osobowego stanowiącego obcy środek trwały (użytkowany na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia lub stanowiący prywatny majątek pracownika):
a) wartość netto 500
b) podatek VAT 110
4. Rozliczenie ewidencji przebiegu pojazdu wymienionego w operacji 3: 400
5. Nierozliczona część kosztów związanych z eksploatacją obcego samochodu: 100
6. Rozdzielnik kosztów: przeniesienie kosztów na układ kalkulacyjny 500

•  art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Aleksandra Szewieczek
Księgowość
Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...