Jak ewidencjonować opłaty związane z ustanowieniem hipoteki

Firma zaciągnęła kredyt, którego zabezpieczeniem jest hipoteka na budynkach biurowych. Jak zakwalifikować fakt ustanowienia hipoteki? Jak zaksięgować operacje związane z hipoteką?
RADA
Samo ustanowienie hipoteki służącej zabezpieczeniu zaciągniętego przez jednostkę kredytu nie powoduje konieczności zapisów w księgach rachunkowych. Fakt ten powinien jednak zostać odnotowany w ewidencji pozabilansowej zapisem: Ma konto 29 „Zobowiązania warunkowe” (w analityce „Ustanowienie hipoteki”). Zaksięgowaniu podlegają natomiast wszelkie opłaty związane z ustanowieniem hipoteki. Przykład ewidencji tych operacji prezentujemy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Hipoteka jest ograniczonym prawem rzeczowym na nieruchomości, określonym w art. 244 ustawy – Kodeks cywilny, związanym z wierzytelnością i służącym do jej zabezpieczenia. Szczegółowe zasady ustanowienia hipoteki zostały określone w art. 65–112 ustawy z 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece. Zgodnie z art. 65 tej ustawy w celu zabezpieczenia oznaczonej wierzytelności nieruchomość można obciążyć prawem, na mocy którego wierzyciel może dochodzić zaspokojenia z nieruchomości bez względu na to, czyją stała się własnością, i z pierwszeństwem przed wierzycielami osobistymi właściciela nieruchomości.
Do powstania hipoteki niezbędny jest wpis w księdze wieczystej.
Fakt ustanowienia hipoteki nie znajdzie odzwierciedlenia w księgach rachunkowych dopóki, dopóty nie będą z nim związane wydatki bądź dochody. Jak wskazano w odpowiedzi – ustanowienie hipoteki odnotowuje się jedynie w ewidencji pozabilansowej na koncie:
Ma konto 29 „Zobowiązania warunkowe” (w analityce „Ustanowienie hipoteki”).
Ustanowienie hipoteki zawsze jednak pociąga za sobą koszty. Musimy wykupić znaczki opłaty skarbowej przy składaniu wniosku oraz wpłacić opłatę za wpis do hipoteki (oraz za założenie księgi wieczystej, jeśli budynek lub lokal wcześniej jej nie posiadał). Niekiedy zapłacimy również opłatę notarialną i podatek od czynności cywilnoprawnych.
Ujęcie w ewidencji księgowej opłat związanych z ustanowieniem hipoteki może przebiegać następująco:
Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” (w analityce „Podatki i opłaty”),
Ma konto 10 „Kasa” lub konto 13 „Rachunek bieżący”.
Jeżeli jednostka prowadzi ewidencję kosztów jednocześnie w zespole 4 i 5, należy dokonać zapisu równoległego:
Wn konto 55 „Koszty zarządu”,
Ma konto 49 „Rozliczenie kosztów”.
Jeżeli hipoteka jest zabezpieczeniem kredytu zaciągniętego na budowę środka trwałego, opłaty związane z jej ustanowieniem powinny w ewidencji księgowej zostać ujęte tak, jak pozostałe koszty związane z budową środka trwałego, tj.:
Wn konto 08 „Środki trwałe w budowie”,
Ma konto 10 „Kasa” lub konto 13 „Rachunek bieżący”.
W momencie oddania środka trwałego do używania koszty poniesione w związku z ustanowieniem hipoteki wraz z innymi kosztami zgromadzonymi na koncie 08 zwiększą wartość początkową tego środka trwałego, zapisem:
Wn konto 01 „Środki trwałe”,
Ma konto 08 „Środki trwałe w budowie”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy

• ustawa z 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece – j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 172, poz. 1804
Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...