Czy po przekroczeniu progu podatkowego przez wykonawcę dzieła nadal trzeba potrącać zaliczkę w wysokości 19%

Osoba zawarła z naszą firmą już piątą w tym roku umowę o dzieło i przekroczyła pierwszy próg podatkowy. Czy w związku z tym mamy od jej wynagrodzenia odprowadzać podatek z zastosowaniem stawki 30% czy dalej 19%. Osoba ta wykonuje dzieła związane z uprawą roli i zbiorami plonów.
RADA
Przy poborze zaliczki na podatek od wynagrodzenia z tytułu umowy o dzieło płatnik jest obowiązany stosować stawkę 19%. Zastosowanie wyższej stawki jest możliwe, ale wymaga złożenia wniosku przez podatnika (wykonawcę dzieła). Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Przychody z umów o dzieło są zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Zasady obliczania i poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy od tego rodzaju przychodów reguluje art. 41 updof.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Przedsiębiorcy dokonujący wypłat z tytułu zawartych umów o dzieło są zobowiązani do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności, pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.
Płatnicy nie mają tego obowiązku, gdy podatnik otrzymujący wynagrodzenie z tytułu zawartej umowy o dzieło złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej.
Stawka 19% jest stawką podstawową, którą płatnik stosuje przy obliczaniu zaliczki. Jednak może się zdarzyć, że dla podatnika byłoby korzystniejsze pobieranie podatku w trakcie roku według stawki wyższej. Może on bowiem w ten sposób uniknąć konieczności dużej dopłaty podatku w rozliczeniu rocznym.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Płatnik nie może samodzielnie zmienić wysokości stawki, według której oblicza należną zaliczkę na podatek dochodowy. Może to uczynić dopiero wówczas, gdy podatnik złoży wniosek o zastosowanie wyższej stawki.
Z pytania wynika, że dochody podatnika z umów o dzieło mieszczą się w wyższym przedziale skali podatkowej. Dlatego korzystnym rozwiązaniem byłoby zastosowanie przez płatnika wyższej niż 19% stawki do zaliczek odprowadzanych w trakcie roku podatkowego. Aby móc pobierać zaliczki według wyższej stawki, konieczne jest złożenie przez wykonującego dzieło podatnika wniosku o zastosowanie tej wyższej stawki.
Prawidłowość takiego sposobu postępowania potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach (np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach z 20 stycznia 2006 r., sygn. PDFN/415-92/05/06).
W związku ze zmianą wysokości stawki na wniosek podatnika wątpliwości płatników budzi moment, od którego ta wyższa stawka powinna być stosowana. W tej kwestii wypowiedział się Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 20 stycznia 2006 r., sygn. ZD/406-62/PIT/05. Organ podatkowy zwrócił uwagę, że w art. 41a updof ustawodawca nie wskazał momentu, od którego począwszy następują skutki złożenia wniosku przez podatnika, tj. momentu, od którego po stronie płatnika wystąpi obowiązek poboru wyższych zaliczek. Podkreślił przy tym, że niewątpliwie wniosek podatnika jest oświadczeniem woli tegoż podatnika, mającym na celu wywołanie skutku w postaci obliczania i poboru przez płatnika wyższej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Przy czym skutek ten nastąpi właśnie dlatego, że składający wniosek podatnik pragnie go osiągnąć. Ostatecznie organ zajął następujące stanowisko:
Skoro ustawodawca nie określa momentu wystąpienia skutków złożenia wniosku (oświadczenia woli), odwołać się należy, w opisanym zakresie, do regulacji ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z przepisem art. 61 § 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Jak z powyższego wynika, wniosek podatnika, o którym mowa w art. 41a ustawy podatkowej, wywołuje skutki od chwili dojścia do płatnika tego wniosku (oświadczenia woli) w taki sposób, że mógł się zapoznać z jego treścią.
Oznacza to, że nie można automatycznie utożsamiać momentu dojścia do płatnika wniosku podatnika w taki sposób, że mógł się zapoznać z jego treścią, z miesiącem, w którym podatnik złożył oświadczenie. Może się bowiem zdarzyć, że oświadczenie to dotrze do płatnika w innym miesiącu niż ten, w którym zostało złożone. Dlatego zawsze należy precyzyjnie ustalić datę zapoznania się przez płatnika z treścią oświadczenia podatnika i dopiero od tej chwili stosować wyższą stawkę przy poborze zaliczek na podatek dochodowy.

Przykład
Pani Anna Malinowska zawarła ze spółką z o.o. umowę o dzieło na wykonanie koncepcji aranżacji wnętrz w jej siedzibie. Spółka z o.o. była zadowolona z rezultatów pracy pani Anny, dlatego jeszcze kilkakrotnie zawierała z nią umowę o dzieło. Wskutek zawarcia ostatniej z nich dochody pani Anny przekroczyły pierwszy próg skali podatkowej. W związku z tym 29 sierpnia 2006 r. pani Anna złożyła wniosek o zastosowanie przez spółkę wyższej stawki przy poborze zaliczki na podatek dochodowy. Oświadczenie to wysłała pocztą, listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Z doręczonego jej potwierdzenia wynikało, że oświadczenie zostało doręczone spółce 2 września 2006 r. Dlatego dopiero w tym miesiącu spółka jako płatnik będzie mogła zastosować 30% stawkę przy poborze zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia pani Anny.

• art. 13 pkt 8, art. 41, art. 41a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Anna Welsyng
doradca podatkowy
Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną
07 maja 2024

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

Preferencje w podatku u źródła - NSA orzeka na niekorzyść podatników
07 maja 2024

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach zapadłych pod koniec 2023 r. (sygn. II FSK 27/23, II FSK 28/23, II FSK 29/23) oddalił trzy skargi kasacyjne w sprawach rozstrzygniętych przez WSA w Lublinie na niekorzyść podatników i zgodził się z sądem pierwszej instancji w kwestii odmowy wydania opinii o stosowaniu preferencji w podatku u źródła (WHT). W lutym 2024 r. NSA opublikował pisemne uzasadnienia tych wyroków. Wnioski płynące z ich analiz potwierdzają nieprzychylne stanowisko organów podatkowych w kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia WHT przez spółki holdingowe oraz fundusze inwestycyjne.

Dofinansowanie z PFRON 2024 do pensji niepełnosprawnego pracownika - podwyżka od lipca [nowelizacja ustawy]
08 maja 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje kolejną nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Tym razem ma nastąpić wzrost wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), a także zmiana wysokości dotacji celowej z budżetu państwa na realizację tego zadania. Ta nowelizacja ma wejść w życie od lipca 2024 r. razem ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę.

pokaż więcej
Proszę czekać...