W jaki sposób rozliczyć przeniesienie na klienta kosztów nabycia znaków opłaty skarbowej oraz zapłaconych opłat manipulacyjnych

Nasza firma zakupuje znaki opłaty skarbowej oraz otrzymuje z urzędu celnego dokumenty (np. K-103) wykazujące opłaty manipulacyjne. Nabywcą tych czynności jest agencja celna, natomiast koszt powinien być przeniesiony na klienta. W związku z tym koszty te refakturujemy (faktura VAT) na klienta. Refakturujemy, to znaczy nie dodajemy własnej marży. Firma jest spółką prawa handlowego (spółka z o.o.) i nie jest organem administracji państwowej. Jest podatnikiem VAT. Mamy więc następujące pytania:
1) Jaka powinna być stawka VAT i podstawa prawna zastosowania ewentualnych stawek obniżonych dla czynności na refakturze:
  a) sprzedaż znaków skarbowych,
  b) opłaty manipulacyjne urzędu celnego (K-103)?
2) Jaka powinna być stawka VAT i podstawa prawna zastosowania ewentualnych stawek obniżonych dla czynności na fakturze, w której doliczyliśmy dodatkową własną marżę:
  a) sprzedaż znaków skarbowych,
  b) opłaty manipulacyjne Urzędu Celnego (K-103)?
 
Dostawa znaków skarbowych jest, co do zasady, zwolniona od podatku. Nie dotyczy to jednak przypadków, gdy dostawa ta następuje za cenę inną niż wartość nominalna znaków skarbowych. Odsprzedaż opłaty manipulacyjnej, jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT, nie może być dokumentowana fakturą.
 
Od VAT zwolniona jest dostawa za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu (art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług). Z przepisu tego wynika, że jeżeli:
• dostawa znaków skarbowych następuje za cenę nominalną – dostawa ta jest zwolniona od podatku,
• dostawa znaków skarbowych następuje za cenę inną (najczęściej wyższą) niż nominalna – dostawa nie korzysta ze zwolnienia, a w konsekwencji opodatkowana jest stawką 22%.
Oznacza to, że tylko odsprzedaż znaków skarbowych po cenie nominalnej uprawnia Państwa do zastosowania na wystawianych fakturach (refakturach) zwolnienia od podatku. Odsprzedaż po cenie innej niż nominalna rodzi konieczność wystawienia faktury ze stawką 22% (podstawą opodatkowania jest cena odsprzedaży znaku skarbowego).
Jednocześnie należy zauważyć, iż nie jest wykluczone wystawienie refaktury dokumentującej odsprzedaż znaków skarbowych po cenie nominalnej oraz wystawienie drugiej faktury, która dokumentuje usługę pośrednictwa. Usługa taka jest opodatkowana stawką 22% (podstawą opodatkowania jest marża pobierana przez Państwa).
Odnośnie do opłat manipulacyjnych należy wyjaśnić, iż nie ma możliwości wystawiania faktur (refaktur) dokumentujących ich ponoszenie. Poniesienie kosztów tych opłat, jak również przeniesienie tych kosztów na ostatecznego nabywcę nie stanowi bowiem czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Dlatego też obciążenie kosztami poniesionej opłaty manipulacyjnej powinno nastąpić w wyniku wystawienia klientowi noty obciążeniowej. Również w tym przypadku nie jest wykluczone potraktowanie działania Państwa firmy jako działalności pośrednika i wystawienie faktury dokumentującej tę usługę (opodatkowaniu podlega marża według stawki 22%).
• art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Księgowość
Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną
07 maja 2024

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

pokaż więcej
Proszę czekać...