Czy podatek może być liczony od wartości brutto towaru lub usługi

Przy kontrolowaniu faktur wystawionych przez ośrodek wczasowy zauważyłam, że kwota VAT na fakturze (zgodna z sumą wystawionych paragonów fiskalnych) różni się od kwoty VAT wyliczonej od wartości netto wykazanej w fakturze o kilka groszy. Czy taka rozbieżność jest dopuszczalna? Na paragonie fiskalnym VAT jest wyliczany od wartości brutto i po jego odjęciu powstaje wartość netto (np. wartość brutto wynosi 100 zł, stawka VAT 7%, czyli 7 zł, a wartość netto 93 zł). Czy jest to sytuacja prawidłowa?
Jeżeli różnice pomiędzy kwotą podatku należnego, wynikającą z sumowania wykazanych wartości tego podatku na paragonach, a kwotą stanowiącą iloczyn wartości towarów i stawki podatku są groszowe, to różnica ta może wynikać z zaokrąglenia kwot podatku przy wyliczaniu jej od wartości brutto sprzedaży towaru lub świadczenia usług. Różnica ta nie jest błędem. Chyba że różnice te są znaczne. Do rozliczenia podatku należy przyjąć kwotę wykazaną na otrzymanej fakturze za nabyte towary lub usługi.
 
Co do zasady, w podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, za który uznaje się kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. W zasadzie przepisy ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie wskazują sposobu wyliczenia podatku należnego od sprzedaży towarów i usług. Sposób ten wynika z przepisu § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, który określa zakres informacji, jakie powinna zawierać faktura VAT. Należą do nich m.in.: cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto), wartość towarów lub wykonanych usług bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto), stawka podatku, kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, wartość sprzedaży towarów lub usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Oznacza to, że podstawą wyliczenia podatku powinna być cena jednostkowa netto towaru i kwota wartości netto sprzedanych towarów, od której następnie wyliczana jest wartość podatku należnego. Taka zasada najczęściej stosowana jest przez podatników VAT. Możliwe jest jednak również wyliczenie podatku należnego od wartości brutto. W myśl przepisu § 15 rozporządzenia, w przypadku gdy sprzedawca stosuje jako ceny sprzedaży umowne ceny brutto lub też obowiązany jest do stosowania cen urzędowych, kwotę podatku należnego wylicza się od wartości brutto towaru na podstawie następującego wzoru:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

gdzie:
KP – oznacza kwotę podatku (z podziałem na poszczególne stawki podatku),
WB – sumę wartości sprzedaży brutto z podziałem na poszczególne stawki podatku,
SP – stawkę podatku.
Sumę wartości sprzedaży netto wylicza się poprzez obliczenie różnicy między wartością brutto a kwotą podatku. Na fakturze wykazane kwoty zaokrągla się do pełnych groszy, stosując zasadę, że końcówki poniżej 0,5 grosza się pomija, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla do 1 grosza. Wyliczona w ten sposób kwota nie zawsze będzie równa kwocie podatku należnego wyliczonego od wartości towaru netto pomnożonej przez stawkę podatku. Mogą przy wyliczeniu wystąpić groszowe różnice podatku należnego.
Może się zdarzyć, że kwoty rachunkowo wyliczonego podatku będą różne od sumy wartości podatku należnego z poszczególnych pozycji paragonów. Różnica ta będzie wynikała z zaokrąglenia poszczególnych kwot podatku.
Przykład
Firma dokonała zakupu towarów opodatkowanych stawką 7%. Kwota podatku należnego była liczona od wartości brutto towaru.
Towar X: wartość brutto 100 zł, kwota podatku należnego (100 × 7) : 107 = = 6,542 – w zaokrągleniu 6,54. Wartość netto towaru – 93,46 zł.
Towar Y: wartość brutto 120 zł, kwota podatku należnego (120 × 7) : 107 = = 7,850 – w zaokrągleniu 7,85. Wartość netto towaru – 112,15 zł.
Towar Z: wartość brutto 150 zł, kwota podatku należnego (150 × 7) : 107 = = 9813 – w zaokrągleniu 9,81. Wartość netto towaru – 140,19 zł.
Łączna wartość netto towarów stanowi kwotę 345,8 zł. Iloczyn wartości netto i stawki podatku stanowi kwotę (345,8 × 7%) = 24,206 – w zaokrągleniu 24,21.
Suma natomiast poszczególnych kwot podatku należnego stanowi kwotę 24,2 zł.
Różnica między kwotą przemnożenia a sumowania stanowi 1 grosz w kwocie podatku należnego.
Niemniej jednak sposób liczenia podatku należnego od wartości brutto jest prawidłowy, a różnice między tymi kwotami mogą wynikać z zaokrąglenia tych kwot w fakturze.
Różnice kwot podatku należnego między sumą poszczególnych kwot podatku z paragonów fiskalnych a kwotą podatku należnego wyliczoną poprzez pomnożenie wartości netto przez stawkę podatku nie jest błędem w przedstawionej sytuacji. Należy zatem przyjąć wykazane kwoty podatku należnego w otrzymanej fakturze za prawidłowe.
• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 12, § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe kontrolują konta bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
06 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...