Urządzenia niskocenne - czy można je zaliczyć do środków trwałych?

Urządzenia niskocenne - czy można je zaliczyć do środków trwałych?
Czy można ustalić indywidualnie stawkę amortyzacji dla nowego niskocennego urządzenia - klimatyzatora przenośnego? Czy można go zaliczyć do środków trwałych i amortyzować, jeśli wartość netto urządzenia wynosi 1200 zł? Nie chcemy zaliczyć jego wartości do kosztów jednorazowo, lecz zamierzamy rozłożyć ją na 12 miesięcy.

Urządzenia niskocenne - czy można je zaliczyć do środków trwałych?

Rada

Autopromocja

Indywidualne stawki amortyzacyjne można ustalać jedynie dla używanych lub ulepszonych środków trwałych po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji podatnika. Klimatyzator przenośny mimo niskiej wartości może stanowić odrębny środek trwały podlegający amortyzacji, pod warunkiem że będzie on używany dłużej niż rok. Okres i sposób jego amortyzacji uzależnione są od zapisów zawartych w polityce rachunkowości.

Jeżeli przewidują Państwo użytkowanie klimatyzatora krócej niż 1 rok, to nie spełnia on przesłanek dla zakwalifikowania go do środków trwałych.

Uzasadnienie

Klimatyzatory przenośne są urządzeniami, które można przenosić z pomieszczenia do pomieszczenia. Stanowią one odrębne środki trwałe podlegające amortyzacji. Jeżeli jednak są to urządzenia o niskiej wartości, poniżej 3500 zł, to możliwe są dwa rozwiązania:

- spółka może nie zaliczać ich do środków trwałych, a wartość klimatyzatora ująć bezpośrednio w koszty, lub

- spółka może zaliczyć klimatyzator do środków trwałych i dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania go do używania lub w miesiącu następnym.

Sposób postępowania uzależniony jest od zapisów zawartych w polityce rachunkowości. Polityka rachunkowości może również przewidywać rozłożoną w czasie amortyzację niskocennych środków trwałych. Jednak z podatkowego punktu widzenia nie ma możliwości, zastosowania w tym przypadku indywidualnej stawki amortyzacyjnej.

Według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych spółki mogą stosować indywidualne stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych.

Za używane uznaje się m.in. środki trwałe z grup 3-6 i 8 oraz środki transportu, jeśli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy.

Jak ustalić amortyzację

Kwestie zaliczania aktywów do środków trwałych oraz sposoby amortyzacji powinny zostać opisane w polityce rachunkowości spółki. Przyjęte zasady rachunkowości należy stosować w sposób ciągły. W ramach przyjętych zasad jednostka może stosować uproszczenia, jeżeli nie naruszą rzetelności i jasności sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego.

Jednakże w celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji jednostka może, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji, zmienić dotychczas stosowane rozwiązania na inne, przewidziane ustawą.

Dla środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej istnieje możliwość ustalenia odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych w sposób uproszczony przez dokonywanie zbiorczych odpisów dla grup środków zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem lub jednorazowo.

Ustawa nie precyzuje pojęcia „środki trwałe o niskiej wartości”, w związku z tym ich wartość powinna być ustalona decyzją jednostki i uwzględniona w przyjętych zasadach rachunkowości. Można przyjąć granicę wartości niskocennych środków trwałych na poziomie wyznaczonym przez przepisy podatkowe. Obecnie jest to kwota 3500 zł.

Zarówno ustawa o rachunkowości, jak i ustawy podatkowe jako jedno z kryterium zaliczenia danego aktywa do środków trwałych podają okres jego użytkowania - powyżej 1 roku.

W związku z tym od urządzenia, którego okres ekonomicznej użyteczności wynosi 1 rok, nie nalicza się odpisów amortyzacyjnych, lecz wpisuje się w koszty w momencie poniesienia wydatku.

Jeżeli jednak jego okres użytkowania będzie dłuższy niż 1 rok oraz w przyjętych zasadach rachunkowości wartość tego urządzenia będzie je kwalifikowała do środków trwałych, wówczas klimatyzator należy zakwalifikować do środków trwałych oraz dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

Z punktu widzenia ustawy o rachunkowości czas amortyzacji ustalany jest w odniesieniu do okresu ekonomicznej użyteczności środka trwałego. Z kolei przepisy podatkowe określiły stawkę amortyzacyjną dla klimatyzatorów na poziomie 10% w skali roku. Może się zatem zdarzyć, że miesięczny odpis będzie inny z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym, a inny z punktu widzenia ustawy o rachunkowości. W takim przypadku należy pamiętać o ewentualnym utworzeniu rezerwy/aktywa z tytułu podatku odroczonego.

Przykład 1

W styczniu kupiono i przyjęto do użytkowania klimatyzator o wartości 1200 zł netto. Jednostka przyjęła, że okres ekonomicznej użyteczności urządzenia wynosi rok.

1) Ewidencja księgowa w styczniu

Wn „Zużycie materiałów” 1 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

W styczniu kupiono i przyjęto do użytkowania klimatyzator o wartości 1200 zł netto. Jednostka przyjęła, że okres ekonomicznej użyteczności urządzenia wynosi 2 lata.

W przyjętych zasadach rachunkowości za środek trwały uważa się urządzenie użytkowane dłużej niż rok, o wartości powyżej 500 zł, przy czym środki trwałe o wartości do 3500 zł są odpisywane jednorazowo w koszty.

Ewidencja księgowa w styczniu

1. Zakup i przyjęcie do użytkowania środka trwałego:

Wn „Środki trwałe” 1 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 200

2. Jednorazowy odpis:

Wn „Amortyzacja” 1 200

Ma „Umorzenie” 1 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

W styczniu zakupiono i przyjęto do użytkowania klimatyzator o wartości 1200 zł netto. Jednostka przyjęła, że okres ekonomicznej użyteczności urządzenia wynosi 2 lata.

W przyjętych zasadach rachunkowości za środek trwały uważa się urządzenie użytkowane dłużej niż rok, o wartości powyżej 500 zł, przy czym środki trwałe o wartości do 1000 zł są odpisywane jednorazowo w koszty. Amortyzacja metodą liniową rozpoczyna się w miesiącu następnym po miesiącu, w którym przyjęto środek trwały do użytkowania.

Ustalenie wysokości miesięcznego odpisu według stosowanej polityki rachunkowości:

1200 zł : 24 miesiące = 50 zł/miesiąc

Ustalenie wysokości miesięcznego odpisu według przepisów podatkowych:

1200 zł × 10% = 120 zł; 120 zł : 12 miesięcy = 10 zł/miesiąc

Ewidencja księgowa w styczniu

1. Zakup i przyjęcie środka trwałego:

Wn „Środki trwałe” 1 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 200

Ewidencja księgowa w lutym i miesiącach następnych do momentu zrównania odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środka trwałego

2. Miesięczny odpis:

Wn „Amortyzacja” 50

Ma „Umorzenie” 50

3. Ewidencja pozabilansowa:

Wn „Koszty NKUP” 40


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 4

W styczniu kupiono i przyjęto do użytkowania klimatyzator o wartości 1200 zł netto. Jednostka przyjęła, że okres ekonomicznej użyteczności urządzenia wynosi 2 lata.

W przyjętych zasadach rachunkowości spółka nie stosuje jednorazowych odpisów amortyzacyjnych. Amortyzacja metodą liniową rozpoczyna się w miesiącu następnym po miesiącu, w którym przyjęto środek trwały do użytkowania.

Ustalenie wysokości miesięcznego odpisu według stosowanej polityki rachunkowości:

1200 zł : 24 miesiące = 50 zł/miesiąc

Ustalenie wysokości miesięcznego odpisu według przepisów podatkowych:

1200 zł × 10% = 120 zł; 120 zł : 12 miesięcy = 10 zł/miesiąc

Ewidencja księgowa w styczniu

1. Zakup i przyjęcie środka trwałego:

Wn „Środki trwałe” 1 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 200

Ewidencja księgowa w lutym i miesiącach następnych do momentu zrównania odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środka trwałego

2. Miesięczny odpis:

Wn „Amortyzacja” 50

Ma „Umorzenie” 50

3. Ewidencja pozabilansowa:

Wn „Koszty NKUP” 40


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli stawka amortyzacyjna ustalona na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości będzie się różnić od tej ustalonej na podstawie przepisów podatkowych, to do celów podatkowych uwzględnia się tylko tę część kosztów, która odpowiada stawkom podatkowym.

Zmiana dotychczas stosowanych zasad amortyzacji


Artykuł 8 ust. 2 ustawy o rachunkowości dopuszcza zmianę dotychczas stosowanych rozwiązań na inne, przewidziane ustawą, ze skutkiem od pierwszego dnia roku obrotowego, bez względu na datę podjęcia decyzji.

Zmiana dotychczas stosowanych rozwiązań wymaga również określenia w informacji dodatkowej wpływu tych zmian na sprawozdania finansowe wymagane innymi przepisami prawa, jeżeli zostały one sporządzone za okres, w którym powyższe rozwiązania uległy zmianie. W takim przypadku należy w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok obrotowy, w którym zmiany te nastąpiły, podać przyczyny tych zmian, określić liczbowo ich wpływ na wynik finansowy oraz zapewnić porównywalność danych sprawozdania finansowego dotyczących roku poprzedzającego rok obrotowy, w którym dokonano zmian.

Ponadto trzeba pamiętać o podatkowych regulacjach dotyczących amortyzacji poszczególnych środków trwałych.

Podstawa prawna:
- art. 3 ust. 1 pkt 11, art. 4, 5, 8 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 16h, 16i, 16j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

Małgorzata Kawczyńska, główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...