Zaliczenie wynagrodzenia pracowników do kosztów

Spółka wynagrodzenia dla pracowników wypłaca 10 następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. Do tej pory koszty związane z wypłatą wynagrodzeń uwzględnialiśmy w miesiącu, którego one dotyczyły. Taki sposób ewidencjonowania kosztów wynagrodzeń przyjęliśmy od początku działania spółki. Urząd skarbowy nigdy dotąd nie zakwestionował takiej metody rozliczania. Nasze pytanie dotyczy zmienionego art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W którym miesiącu powinniśmy zaewidencjonować koszty wynagrodzeń dotyczących grudnia 2004 r., które wypłacimy w styczniu 2005 r.? Planujemy wynagrodzenie to zaliczyć do kosztów w grudniu, czy postąpimy prawidło?
Odpowiadając na pytanie należy uznać, że postępowanie spółki będzie prawidłowe. Spółka ma prawo wynagrodzenie oraz składniki pochodne typu składki ZUS dotyczące grudnia 2004 r. zaliczyć do kosztów w grudniu tego roku, mimo że wynagrodzenie zostanie wypłacone w styczniu 2005 r. oraz mimo że od 1 stycznia 2005 r. zmieniło się brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Powołany przepis w 2004 r. głosił, że nie stanowią kosztu uzyskania przychodów niewypłacone osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej, należności z tytułów określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od fizycznych. Przepis art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f. wymienia należności wypłacane osobom fizycznym z tytułu działalności wykonywanej osobiście określonej w art. 13 pkt 2 i 4–9 oraz przychody z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 u.p.d.o.f. W myśl nowego brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 57 u.p.d.o.p. obowiązującego od 1 stycznia 2005 r. nie uważa się za koszt uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z następujących tytułów:
– ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
– z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,
– z osobiście wykonywanej działalności (art. 13 pkt 2 i 4–9 u.p.d.o.f.),
– z praw majątkowych,
– zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy.
Należy nadmienić, że po pkt 57 w art. 16 ust. 1 dodano pkt 57a, w myśl którego nie stanowią kosztu nieopłacone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składki, z zastrzeżeniem pkt 40, w części finansowanej przez płatnika składek. Również składki na Funduszu Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych zaliczane do kosztów będą w dacie ich zapłaty do ZUS. Z powyższych przepisów wynika, że od 1 stycznia 2005 r. wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są nie tylko (jak dotychczas) niewypłacone osobom fizycznym należności z tytułu umowy-zlecenia i o dzieło oraz inne należności z działalności wykonywanej osobiście, a także z praw majątkowych, ale też wypłaty, świadczenia oraz inne należności ze stosunku pracy. Jednak dla problemu postawionego w pytaniu decydujące znaczenie mają przepisy u.p.d.o.p. obowiązujące jeszcze w 2004 r. Przepisy obowiązujące w 2004 r. w tym zakresie nie zabraniały podatnikom zaliczania w koszty uzyskania przychodu zarachowanego, a nie wypłaconego wynagrodzenia za miesiąc grudzień 2004 r. w tymże miesiącu.
Jeżeli spółka do tej pory postępowała zgodnie z zasadą memoriału, nie ma żadnych przeciwwskazań, aby tak samo postąpiła z kosztami związanymi z grudniem 2004 r. Spółka przy rozliczaniu kosztów związanych z rokiem podatkowym 2004 r. powinna stosować przepisy obowiązujące właśnie w tym roku. Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wynagrodzenie za grudzień jest niezaprzeczalnie związane z przychodami tego miesiąca, a ponadto niewypłacone faktycznie wynagrodzenie – w 2004 r. nie było wymienione w negatywnym ka- talogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu. O możliwości stosowania do niego metody memoriałowej decydował w takim przypadku wyłącznie art. 15 ust. 4 ustawy, który reguluje zasady potrącania kosztów uzyskania w czasie.
Potwierdza to aktualne jeszcze w 2004 r. pismo z 7 lutego 2000 r. (nr PB3-97/722-8/WK/2000), w którym Ministerstwo Finansów stwierdziło: Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Przepis ten określa zatem warunki, w jakich wydatki (koszty) mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Nie reguluje on natomiast kwestii zaliczenia tych wydatków (kosztów) do kosztów uzyskania przychodów w poszczególnych okresach (latach) podatkowych. Kwestię tę reguluje natomiast przepis art. 15 ust. 4 ustawy.
Stosownie do tego przepisu koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. potrącalne są także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, ale dotyczące przychodów roku podatkowego, oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.
Jest zatem zasadą, że koszty uzyskania przychodów są potrącalne w tym roku podatkowym, którego przychodów dotyczą, a tylko wówczas, gdy nie jest to możliwe, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tego roku podatkowego, w którym zostały poniesione.
Zgodnie z ww. przepisami ustawy podatkowej wypłacone pracownikom przez pracodawcę wynagrodzenia, jak też płacone składki na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń stanowią koszty uzyskania przychodów. W świetle postanowień ww. art. 15 ust. 4 ustawy podatkowej nie ma przeszkód, aby wynagrodzenia pracowników należne ze stosunku pracy za pracę wykonaną w danym okresie (np. w grudniu 1999 r.), a także składki na ubezpieczenie społeczne (bez względu na termin naliczenia i wykazania w deklaracji ZUS) należne od tych wynagrodzeń – zarachowane były do okresu i roku podatkowego, za które to wynagrodzenie przysługuje (w konkretnym przypadku do grudnia roku podatkowego 1999). Warunkiem jest jednak, aby pracodawca w danym miesiącu (roku podatkowym) znał wielkość określonych kwot tego wynagrodzenia oraz składek na ZUS i kwoty te zarachował do tego miesiąca (roku podatkowego), mimo ich faktycznego nieponiesienia w danym miesiącu (roku podatkowym).
Podatnik powinien jednak pamiętać, że w związku ze zmianami wprowadzonymi w ustawie od 1 stycznia 2005 r. w stosunku do wynagrodzeń ze stosunku pracy będzie obowiązywać zasada kasowa. Kosztem będą dopiero wynagrodzenia oraz składki ZUS zapłacone. Jeżeli więc spółka nie zmieni regulaminu wynagrodzeń i nadal będzie stosować zasadę wypłaty wynagrodzeń 10 dnia miesiąca następującego za miesiąc poprzedni – musi się liczyć z tym, że np. wynagrodzenie za styczeń wypłacone do 10 lutego stanowić będzie koszt dopiero w lutym, a składki na ZUS od tego wynagrodzenia w części finansowanej przez spółkę płatne w marcu spółka zaliczy do kosztów w marcu.
Barbara Kuźnicka
Podstawa prawna:
art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...