Czy sprzedaż dzieł sztuki przez stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia

Związek Artystów Plastyków, jako stowarzyszenie, prowadzi działalność statutową i gospodarczą. Dochód uzyskany z działalności gospodarczej w całości przeznaczamy na działalność statutową. Jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. ZPAP w statucie realizuje swe cele poprzez, między innymi, tworzenie różnych form pomocy koleżeńskiej i socjalnej dla swoich członków. W związku z powyższym, przygotowujemy aukcję dzieł sztuki (obrazy, grafiki), przekazanych nam w formie darowizny od artystów plastyków. Czy sprzedaż dzieł sztuki na aukcji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT? Czy podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie kwota uzyskana ze sprzedaży pomniejszona o podatek VAT? Jeśli tak, to jaką stawką należy opodatkować tę transakcję?
Dostawa dzieł sztuki na aukcji będzie mogła korzystać ze zwolnienia, gdy stowarzyszenie będzie miało status organizacji pożytku publicznego, a dzieła sztuki będą pochodzić ze zbiórek publicznych lub będą zakupione za środki pochodzące z takich zbiórek.
 
W sytuacji gdy stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, dostawa towarów dokonywana przez stowarzyszenie zwolniona będzie z podatku od towarów i usług (z wyłączeniem towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym – Dz.U. Nr 29, poz. 257), jeżeli towary te zostałyc nabyte:
•  jako darowizny rzeczowe pochodzące ze zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie z 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz.U. Nr 22, poz. 162; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 98, poz. 874);
•  za środki pieniężne pozyskane ze zbiórek publicznych.
Należy pamiętać, że nie uznaje się za zbiórki publiczne:
a) zbierania ofiar na cele religijne, kościelną działalność charytatywno- -opiekuńczą, naukową, oświatową i wychowawczą oraz utrzymanie duchownych i członków zakonów, jeżeli odbywają się w obrębie terenów kościelnych, kaplic oraz w miejscach i okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej okolicy i w sposób tradycyjnie ustalony;
b) zbiórek, przeprowadzanych w drodze loterii pieniężnych lub fantowych, jeżeli zbiórki te nie są przeprowadzane w miejscach publicznych;
c) zbiórek, przeprowadzanych w lokalach prywatnych wśród grona osób znajomych osobiście przeprowadzającym zbiórkę;
d) zbiórek wśród młodzieży szkolnej w lokalach szkolnych, odbywających się na podstawie pozwolenia władz szkolnych;
e) zbiórek koleżeńskich w lokalach urzędów publicznych na cele godne poparcia, odbywających się na podstawie pozwolenia przełożonego urzędu.
ZAPAMIĘTAJ!
Organizacja pożytku publicznego nie może korzystać ze zwolnienia w przypadku, gdy sprzedaż dotyczy pozostałej działalności, niezaliczonej do działalności pożytku publicznego (wyodrębnionej na podstawie art. 21 pkt 1ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) oraz w sytuacji, gdy organizacja pożytku publicznego narusza warunki lub zasady działania określone w tej ustawie. Zwolnienie to obowiązuje tylko w odniesieniu do towarów, których wartość rynkowa, uwzględniająca podatek, przekracza 2000 zł. Niezbędna jest jednak dokumentacja, na podstawie której można zidentyfikować darczyńcę i potwierdzić darowiznę, oraz posiadanie faktury lub dokumentu celnego.
Jeżeli stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego i spełnia powyższe warunki, może skorzystać z instytucji zwolnienia przy sprzedaży dzieł sztuki na aukcji. W przeciwnym wypadku dostawa ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Dostawa dzieł sztuki może podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jak również może być rozliczana zgodnie z procedurą marży.
W pierwszym przypadku podstawą opodatkowania będzie obrót, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży (tj. całość wynagrodzenia należnego od nabywcy), pomniejszona o kwotę podatku.
W razie zastosowania procedury marży, opodatkowaniu będzie podlegała różnica między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą zapłaconą przez sprzedającego towar, pomniejszoną o kwotę podatku. Oznacza to w praktyce, że opodatkowaniu podlega jedynie zysk z transakcji, czyli marża, a nie cały obrót, jak w pierwszym przypadku.
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowanie marży w zakresie dostawy dzieł sztuki wystąpi, co do zasady, wtedy, gdy podatnik nabył te przedmioty od:
•  podmiotu, który nie jest podatnikiem podatku VAT, lub
•  podmiotu, który tym podatnikiem jest, ale dostawa tych towarów była zwolniona od podatku, jak również
•  podmiotu, który jest podatnikiem VAT, ale towary przy dostawie zostały opodatkowane według zasad marży.
Jednakże rozliczenie wynikające ze szczególnej procedury marży można stosować również w przypadku dostaw:
•  dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które zostały zaimportowane przez podatnika stosującego opodatkowanie marży, czy
•  dzieł sztuki, które zostały nabyte od twórców tych dzieł lub ich spadkobierców, oraz
•  dzieł sztuki podlegających opodatkowaniu stawką podatku VAT 7%, które nabyte zostały od podatnika podatku VAT nierozliczającego się zgodnie z zasadą marży.
Aby podatnik w odniesieniu do dostaw w ww. trzech przypadkach mógł stosować opodatkowanie marży, zobowiązany jest przed dniem dokonania dostawy do zawiadomienia (w formie pisemnej) naczelnika urzędu skarbowego o swoim wyborze. W przeciwnym razie nie będzie mógł skorzystać z tej procedury. Informacja złożona przez podatnika ważna jest przez okres 2 lat.
Odnosząc się do kwestii opodatkowania dzieł sztuki, należy stwierdzić, iż dostawy tego rodzaju towaru w kraju, co do zasady, objęte są podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% (zarówno marża, jak i cały obrót). Jednakże przepisy ustawy przewidują przypadki, gdy dzieła sztuki opodatkowane są według stawki podatku 7%, kiedy:
1) są przedmiotem importu;
2) dostawa dzieł sztuki dokonywana jest:
– przez ich twórcę (autora) lub jego spadkobiercę,
– okazjonalnie przez podatnika innego niż podatnik, do którego mają zastosowanie przepisy dotyczące opodatkowania marży, w przypadku gdy dzieła sztuki zostały osobiście przez niego przywiezione lub nabyte od ich twórcy (autora) lub jego spadkobiercy, lub też w przypadku gdy uprawniają go one do pełnego odliczenia podatku;
3) podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jeśli dostawca jest podatnikiem od wartości dodanej i spełnia warunki określone w pkt 2.
•  art. 120 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113.
•  § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 17, poz. 150
Maria Bera
pracownik organów skarbowych,
specjalista w zakresie VAT


Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...