Przepisy podatkowe są sprzeczne z unijną dyrektywą

Polskie rozwiązania są sprzeczne z zapisami VI Dyrektywy i sprawa może wkrótce trafić do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wynika to z faktu, iż przy części leasingowanych pojazdów nie można odliczyć w pełni podatku VAT.

ROZMAWIAMY Z TOMASZEM MICHALIKIEM, PARTNEREM W KANCELARII MDDP MICHALIK, DŁUSKA, DZIEDZIC I PARTNERZY

Dlaczego obecne rozwiązania podatkowe w leasingu samochodów nie są korzystne dla leasingobiorców?

– Podatnik, nabywając lub biorąc w leasing samochód osobowy, ma prawo do odliczenia 60 proc. kwoty podatku naliczonego, przy czym nie więcej niż 6 tys. zł. I niestety nie jest to rozwiązanie szczególnie atrakcyjne. Natomiast to, na co należy zwrócić uwagę – i to zarówno w odniesieniu do leasingu, jak i do nabycia samochodów osobowych, to fakt, iż tak określone ograniczenia odliczenia podatku naliczonego pozostają w oczywistej sprzeczności z regulacjami VI Dyrektywy.

Ale Polska nie jest jedynym krajem, w którym odliczenie podatku naliczonego od samochodów osobowych podlega ograniczeniom.

– To prawda. Dyrektywa pozwala państwom członkowskim na zachowanie ograniczeń w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli ograniczenia takie były przewidziane w prawie krajowym w momencie wejścia w życie VI Dyrektywy. W Polsce weszła ona w życie 1 maja 2004 r. i ograniczenia funkcjonujące w tym momencie mogłyby zostać utrzymane. Zostały jednak zmienione. Przypomnę, że najpierw wprowadzony został wzór Lisaka, a od września 2005 r. ustawodawca zastosował nowe kryteria dla określenia pojazdów, których nabycie czy wzięcie w leasing nie uprawnia do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. Tym samym pewna grupa samochodów wypadła z kategorii towarów umożliwiających pełne odliczenia podatku naliczonego. To zaś oznacza, iż reguły zostały zmienione, a ograniczenia odliczenia podatku naliczonego są inne niż te, które funkcjonowały na dzień wejścia w życie dyrektywy.

Czy istnieją przesłanki do zaskarżenia polskich przepisów w tej sprawie do ETS?

– Nie możemy wykluczyć, że Trybunał w końcu zajmie się tym ograniczeniem. Warto zauważyć, że w pracach nad projektem nowelizacji ustawy o VAT Ministerstwo Finansów długo rozważało możliwość wprowadzenia pełnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu i leasingu samochodów, przy jednoczesnym wprowadzeniu czytelnych zasad opodatkowania używania samochodu na cele prywatne. Spowodowałoby to zagwarantowanie wpływów budżetowych przy jednoczesnym dostosowaniu polskich reguł do przepisów VI Dyrektywy.

W jakim więc kierunku powinny pójść zmiany opodatkowania transakcji leasingu?

– Po pierwsze, warto ujednolicić moment powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT w przypadku leasingu operacyjnego i finansowego. Dziś polskie regulacje odstają nieco od przepisów VI Dyrektywy, albowiem uznają w praktyce każdy przypadek leasingu finansowego za dostawę towarów, co skutkuje koniecznością naliczenia pełnej kwoty podatku od wartości całej, często wieloletniej umowy. Tymczasem VI Dyrektywa przewiduje, iż za dostawę towarów można uznać nie tylko taki przypadek, ale również umowy najmu czy dzierżawy, gdy z chwilą zapłaty ostatniej raty własność towaru przechodzi na leasingobiorcę. Nie ma więc na gruncie VI Dyrektywy uzasadnienia dla utrzymywania tak restrykcyjnych regulacji. Konieczność naliczenia i rozliczenia podatku od pełnej wartości umowy leasingu powoduje, że leasing finansowy jest dla wielu podatników po prostu mało interesujący. oni oczywiście – zakładając, że są uprawnieni do odliczania podatku naliczonego, odliczą ten podatek, ale najpierw muszą znaleźć środki na sfinansowanie podatku. Muszą bowiem zapłacić pełną kwotę podatku leasingodawcy, który z kolei ma obowiązek rozliczenia tej kwoty w swojej miesięcznej deklaracji podatkowej.

Andrzej Okrasiński
Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...