ETS o usługach. Zwolnienia trzeba ściśle interpretować

Zwolnienie VAT dotyczące usług świadczonych bezpośrednio na rzecz armatora należy interpretować ściśle. Nie ma mowy o interpretacjach rozszerzających.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości 14 września 2006 r. wydał wyrok w sprawach połączonych Elmeka kontra Ypourgos Oikonomikon (C-181/04 do C-183/04). Wyrok dotyczy zakresu zastosowania zwolnienia z VAT dostaw na rzecz statków morskich przewidzianego w art. 15 ust. 8 VI Dyrektywy (stawka 0 proc.).

Dla kogo usługa

Podatnik zwrócił się m.in. z pytaniem, czy VI Dyrektywa (Dyrektywa 2006/112/EC) wymaga, aby dana usługa była świadczona na rzecz samego armatora, czy też zwolnienie przysługuje również, gdy usługa jest świadczona na rzecz podmiotu trzeciego, jeśli jest ona związana z zaspokajaniem bezpośrednich potrzeb statków. Jak podkreśliła Anna Stachura, konsultant z firmy Deloitte, w stanie faktycznym Elmeka dokonywała usługi transportu paliwa na rzecz spółki, która następnie sprzedawała to paliwo armatorom statków. Firma uważała, że ma prawo do zwolnienia. Trybunał nie zgodził się ze stanowiskiem Elmeki, stwierdzając, że zwolnienia przewidziane w VI Dyrektywie należy interpretować bardzo ściśle. Konsekwentnie, zwolnienie przewidziane w art. 15 ust. 8 VI Dyrektywy dotyczy jedynie usług świadczonych bezpośrednio na rzecz armatora, przeznaczonych dla zaspokojenia potrzeb statków morskich.

Jakie interpretacje

- Polskie regulacje również przewidują stawkę 0 proc. VAT na dostawy towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków oraz usług służących bezpośrednio potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom. Z naszej wiedzy wynika, że organy podatkowe interpretują to zwolnienie szeroko, tj. przyznają prawo do stosowania stawki 0 proc. VAT zarówno dla dostaw bezpośrednich, jak i dla dostaw podwykonawców - wskazała Anna Stachura.

- Moim zdaniem wyrok w tej sprawie może spowodować zmianę tego stanowiska.

Warto przypomnieć, że nowy tekst VI Dyrektywy VAT został ogłoszony w grudniu 2006 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr L347. Nowa dyrektywa wprowadza jedynie niewielkie zmiany do dotychczas obowiązującej. Dyrektywa weszła w życie 1 stycznia 2007 r. W konsekwencji VI Dyrektywa 77/388 oraz I Dyrektywa 67/227, która została zmieniona przez VI Dyrektywę, przestały obowiązywać z końcem 2006 roku.

Ewa Matyszewska
Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...