Ujęcie w księgach sprzedaży należności firmie windykacyjnej

inforCMS
Nasza spółka posiada przedawnioną należność od jednego z kontrahentów. Zakupem tej wierzytelności (za cenę 25 proc. jej wartości nominalnej) zainteresowana jest firma windykacyjna. Czy w momencie dokonania sprzedaży tej wierzytelności będziemy mieli prawo do zaliczenia jej wartości netto do kosztów uzyskania przychodu (nie została ona odpisana jako przedawniona)? Czy środki uzyskane ze sprzedaży będą stanowić przychód dla celów podatkowych? Czy planowana transakcja będzie podlegać opodatkowaniu VAT? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia opisanych wyżej operacji w księgach rachunkowych spółki.

Przedawnienie to instytucja prawa cywilnego. Po upływie ustawowego terminu określonego dla dochodzenia danego zobowiązania dłużnik, powołując zarzut przedawnienia, może odmówić jego wykonania. Przedawnienie zobowiązania nie jest jednak równoznaczne z jego wygaśnięciem, co oznacza, że w sytuacji gdy dłużnik zrzeknie się zarzutu przedawnienia, wierzyciel może skutecznie dochodzić należnych mu kwot (tj. wierzytelność taka może być również przedmiotem obrotu).

Autopromocja

Należności określone jako przedawnione nie spełniają kryteriów ustalonych dla aktywów w ustawie o rachunkowości (nie można zakładać, że przyniosą jednostce w przyszłości korzyści ekonomiczne). Dlatego też - w rezultacie oceny wynikającej z corocznej inwentaryzacji - najpóźniej na dzień bilansowy powinny być odpisane z ksiąg rachunkowych spółki.

Dla określenia skutków, jakie z przedawnieniem wiąże ustawa o podatku dochodowym dla osób prawnych, kluczowe znaczenie ma zapis art. 16 ust. 1 pkt 20, który stanowi, że za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wierzytelności odpisanych jako przedawnione.

Pytająca spółka ma wątpliwość w zakresie możliwości zaliczenia wartości netto sprzedawanej wierzytelności do kosztów podatkowych, wynikającą zapewne z faktu, że nie były one odpisane jako przedawnione, a ich rozchód z ksiąg rachunkowych spółki nastąpi dopiero w momencie sprzedaży. Na brak możliwości zaliczenia wartości netto sprzedawanej wierzytelności do kosztów uzyskania przychodu wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji indywidualnej z 27 października 2009 r. (nr IPPB3/423-498/09-4/JB). W uzasadnieniu przyjętego stanowiska organu podatkowego czytamy m.in.:

„Reasumując, uznanie stanowiska spółki prowadziłoby do sytuacji, w której wierzytelność wcześniej przedawniona, z tego tylko powodu, że w księgach rachunkowych spisana została dopiero jako koszt/strata z tytułu sprzedaży wierzytelności, zostałaby zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. W tym miejscu należy wskazać na art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m. Należy podkreślić, że nie może zostać zaakceptowana taka interpretacja powyższej normy, w efekcie której poprzez przepisy rachunkowe podatnik modyfikowałby swoje zobowiązania podatkowe, a do kosztów podatkowych zaliczałby wydatki enumeratywnie z nich wyłączone, tak jak w przedmiotowej sprawie - wierzytelności przedawnione. Zarówno w orzecznictwie sądowym, jak i piśmiennictwie ukształtowany jest jednoznaczny pogląd, w myśl którego przepisy prawa rachunkowego nie mogą być podatkotwórcze.

Podsumowując, straty z tytułu odpłatnego zbycia wierzytelności, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby mogły być uznane za koszt uzyskania przychodów, nie mogą dotyczyć wierzytelności przedawnionych. (...)”.

Kwota otrzymana od nabywcy wierzytelności nie stanowi dla spółki przychodu podatkowego. Operacja ta jest bowiem traktowana jako zapłata za należność zaliczoną już wcześniej do przychodów.

Sprzedaż własnych wierzytelności nie podlega opodatkowaniu VAT. Prezentowane stanowisko było wielokrotnie potwierdzane w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 27 listopada 2008 r. (nr ITPP1/443-830/08/DM).

PRZYKŁAD

Spółka posiadała w swoich księgach rachunkowych należność o wartości 122 000 zł. W październiku należność ta uległa przedawnieniu. Nie została jednak odpisana w tym momencie z ksiąg rachunkowych, ale jedynie dokonano 70 proc. odpisu aktualizującego jej wartość. W listopadzie wierzytelność ta została sprzedana na rzecz firmy windykacyjnej za kwotę 30 000 zł.

Księgowania:

1. Odpis aktualizujący wartość należności (122 000 zł x 70%):

  Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 85 400 zł

  Ma konto 280 „Odpisy aktualizujące należności” 85 400 zł

 

2. Sprzedaż przedawnionej wierzytelności na rzecz firmy windykacyjnej:

  Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 30 000 zł

  Ma konto 750 „Przychody finansowe” 30 000 zł

3. Wyksięgowanie należności z ksiąg rachunkowych w związku z jej sprzedażą:

  a) w części objętej odpisem aktualizującym:

    Wn konto 280 „Odpisy aktualizujące należności” 85 400 zł

    Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami” 85 400 zł

  b) w części nieobjętej odpisem aktualizującym:

    Wn konto 755 „Koszty finansowe” 36 600 zł

    Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami” 36 600 zł

4. Wpływ na rachunek bankowy środków tytułem zapłaty za sprzedaną wierzytelność:

  Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 30 000 zł

  Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 30 000 zł

765 - Pozostałe koszty 280 - Odpisy aktualizujące operacyjne należności 240 - Pozostałe rozrachunki

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Podstawa prawna:

• art. 9 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 20, art. 16 ust. 1 pkt 39 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),

• art. 2 pkt 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...