Jak rozliczyć w księgach nieużywane środki trwałe

Maryla Piotrowska
rozwiń więcej
inforCMS
Spółka ma w ewidencji środki trwałe nieużywane od kilku lat. Środki te dawno już utraciły swoją przydatność. Większość z nich została już zezłomowana. Po przeprowadzonej inwentaryzacji ustalono, które środki nie są używane bądź które zostały zutylizowane. Co należy zrobić, aby w ewidencji figurowały tylko środki używane przez spółkę?

RADA

Autopromocja

Zarówno zlikwidowane, jak i nieużywane przez spółkę środki trwałe powinny być wyksięgowane z ewidencji bilansowej.

UZASADNIENIE

Z analizy definicji aktywów wynika, że w ewidencji środków trwałych powinny się znaleźć tylko te środki, które są przeznaczone na potrzeby jednostki - wykorzystywane w jej działalności, przyczyniające się do uzyskiwania przez nią przychodów. Środki trwałe, które zużyły się na skutek eksploatacji i nie są wykorzystywane przez jednostkę, powinny być wyksięgowane z ewidencji środków trwałych i postawione w stan likwidacji.

Wycofanie środka trwałego z ewidencji i postawienie go w stan likwidacji należy udokumentować dowodem wewnętrznym LT. W przypadku tych środków trwałych, które będą fizycznie zlikwidowane, dokonanie tej czynności powinno być potwierdzone dodatkowo protokołem komisji likwidacyjnej. Operacje te przeprowadza się na podstawie decyzji kierownika. Z kolei środki trwałe, które już wcześniej były przez spółkę fizycznie zlikwidowane, wystarczy wyksięgować.

Z pytania nie wynika, czy nieużywane przez spółkę środki trwałe oraz te, które zostały już fizycznie zlikwidowane, zostały w pełni umorzone, czy też nie. W zależności od tych ustaleń różnie będzie przebiegać ewidencja księgowa.

Wycofanie z ewidencji zlikwidowanych środków trwałych następuje poprzez wyksięgowanie wartości początkowej oraz dotychczasowego umorzenia. Niezamortyzowaną część środka trwałego należy odnieść w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 zakończenie amortyzacji następuje nie później niż z chwilą przeznaczenia środka trwałego do likwidacji. Oznacza to, że ostatniego odpisu amortyzacyjnego należy dokonać w miesiącu postawienia środka trwałego w stan likwidacji. Podobnie interpretują tę sytuację przepisy podatkowe. Zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop odpisów amortyzacyjnych dokonuje się do końca tego miesiąca, w którym środki trwałe postawiono w stan likwidacji.

Jeśli środek trwały nie jest jeszcze zutylizowany, do czasu jego rzeczywistej likwidacji należy ująć go na pozabilansowym koncie „Środki trwałe w likwidacji”.

Jak ustawa o rachunkowości definiuje aktywa oraz środki trwałe

Środki trwałe zaliczane są do aktywów, natomiast aktywa zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości to: (...) kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Z kolei w art. 3 pkt 15 ustawy o rachunkowości znajdziemy definicję środków trwałych. Są to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki.

Przykład

W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji stwierdzono, że w ewidencji środków trwałych znajdują się urządzenia, które fizycznie zostały zezłomowane, oraz takie, które przestały być przez spółkę używane ze względu na utratę przydatności.

W oparciu o protokoły komisji inwentaryzacyjnej kierownik jednostki wydał zarządzenie o wyksięgowaniu z ewidencji środków, które zostały już zutylizowane.

Te środki trwałe, które straciły swoją przydatność na skutek zużycia, zostały postawione w stan likwidacji. Wartość początkowa środków trwałych zezłomowanych - 10 000 zł. Dotychczasowe umorzenie - 8000 zł.

Wartość początkowa środków trwałych postawionych w stan likwidacji - 30 000 zł.

Dotychczasowe umorzenie - 30 000 zł.

1. Wyksięgowanie środków trwałych wcześniej zezłomowanych z ewidencji na podstawie decyzji kierownika jednostki:

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 8 000

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 2 000

Ma „Środki trwałe” 10 000

2. Postawienie środków trwałych w stan likwidacji na podstawie dokumentu LT i wyksięgowanie z ewidencji:

a) przeniesienie do ewidencji pozabilansowej

Wn „Środki trwałe w likwidacji” 30 000

b) równolegle wyksięgowanie środków trwałych z ewidencji bilansowej

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 30 000

Ma „Środki trwałe” 30 000

3. Fizyczna likwidacja środków trwałych potwierdzona protokołem - ewidencja pozabilansowa:

Ma „Środki trwałe w likwidacji” 30 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 12 i 15, art. 32 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...