RADA
Wspólnoty mieszkaniowe nie mają obowiązku stosować ustawy o rachunkowości (prowadzenia ksiąg rachunkowych). Każda wspólnota mieszkaniowa nieprowadząca działalności gospodarczej musi sama przyjąć (w formie uchwały) zasady ewidencji umożliwiające dostarczanie rzetelnej i przejrzystej informacji w celu rozliczeń z właścicielami.
UZASADNIENIE
Ustawa z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (29 ust. 1) wskazuje, że:
Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono (...) jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
Z uwagi na fakt, że ewidencja ta ma charakter ewidencji pozaksięgowej, nie mają do niej zastosowania zarówno przepisy ustawy o rachunkowości, jak i rozporządzeń wykonawczych do ustawy o rachunkowości (w tym rozporządzenia Ministra Finansów z 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej).
Oznacza to, że zasady prowadzenia ewidencji każda wspólnota mieszkaniowa nieprowadząca działalności gospodarczej musi przyjąć sama w drodze uchwały właścicieli. Istotne jest, aby przyjęty przez wspólnotę mieszkaniową system ewidencji umożliwiał rzetelne i przejrzyste rozliczenia z właścicielami oraz dostarczał informacji potrzebnych właścicielom do oceny sytuacji finansowej wspólnoty mieszkaniowej.
• art. 29 ust. 1 ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 141, poz. 1491
Paweł Muż
ekonomista, księgowy